עור ומין
  • מאת: ד''ר משה לפידות, מנהל שירות הלייזר, בי''ח השרון

"העור זוכר..."

הקיץ הגיע, אנו פוקדים את הים והבריכה, מרבים לשוטט בחוץ ולמעשה חשופים יותר לשמש ולקרניה העל סגולות המסוכנות, הידועות גם כ-UVA ו- UVB - הגורמות לקמטים, נמשים, שינוי במבנה העור, הרחבת כלי דם, סרטן העור ועוד. למעשה אין אור ''על סגול'' בטוח לשימוש.

בחודשי הקיץ, קרני השמש העל סגולות הן בעוצמה מוגברת ככל שנמצאים גבוה יותר מעל פני הים וככל שמתקרבים לקו המשווה. בישראל, למשל, עוצמת השמש גבוהה באופן ניכר מזו בברית המועצות. לפיכך, בבואנו לצאת לשמש, רצוי להגן על עצמנו במספר דרכים ובכך למנוע נזקי שמש ולהפחית את הסיכון ללקות בסרטן עור. 

  • כלל, חשוב להימנע משיזוף מתוכנן של העור. הגנה מהשמש מחייבת בראש ובראשונה הימנעות מחשיפה בשעות בהן הקרינה מירבית (10:00-16:00).
  • אם ממש חייבים לשהות זמן ממושך בשמש — כובע רחב שוליים, משקפי שמש ובגדים ארוכים יספקו לנו את ההגנה (ככל שטווית הבגד צפופה יותר, כך גבוהה יותר ההגנה שהוא מספק).
  • יש למרוח קרם הגנה נגד שמש עם מקדם הגנה SPF 15 לפחות, גם בימים מעוננים. 

תכשירי חוסמי הקרינה פועלים ע''י ספיגה, החזרה או פיזור קרני השמש על פני העור. תכשירים אלו מופיעים בצורות שונות הכוללות משחות, קרמים, ג'ל, תמיסות ומקלונים של שעווה. כולם מסומנים במספר מקדם ההגנה (SPF). ככל שה- SPF גבוה יותר, כך גוברת ההגנה מכוויות שמש.
חלק מהתכשירים קרויים ''חוסמי קרינה בעלי טווח רחב''. אלו חוסמים הן את קרני ה- UVA והן את UVB.

חוסמי הקרינה אינם מושלמים, ויש להם גם חסרונות. יש למרוח את התכשיר כ- 20 דקות לפני היציאה מהבית. גם תכשירים המוגדרים כעמידים במים מחייבים מריחה חוזרת לעיתים קרובות. רצוי למרוח כל שעתיים אם עוסקים בפעילות מפרכת או הכרוכה בהזעה מרובה.

  • שמשיות חוף וסוגי הצללה אחרים הם שיטה טובה להפחית קרינה, אך הם אינם מספקים הגנה מלאה מאחר וקרניים על סגולות מוחזרות מהחול ומהמים ועשויות לפגוע בעור גם באדם היושב תחת שמשייה.

כולם יכולים ליהנות מימים שטופי שמש, אם משתמשים בהיגיון בריא ופועלים בהתאם.