יחידות פארא-רפואיות

פורסם בראשונה: 02.10.2011

  • סיגל פרישמן, מנהלת היחידה לתזונה ודיאטה בבי"ח בילינסון , מרכז רפואי רבין - בית חולים בילינסון

צום יום הכיפורים

​"ועיניתם את נפשותיכם" נכתב במקורות, יחד עם זאת, מחפש כל צם את הדרך לעבור יום זה בדרך הקלה ביותר.
צום יום הכיפורים, מאפשר לצמים להימנע מתענוגות הגוף ולהתמקד בחשבון הנפש.
להלן צרור עצות לימים שלפני הצום, לארוחה המפסקת ולארוחה שלאחר הצום:

לקראת הצום:

  •  בימים שלפני הצום, מומלץ להמעיט בכמויות הקפאין (קפה, תה, קולה) על מנת להפחית את כאבי הראש הנגרמים ממחסור בקפאין במהלך הצום.
  • בארוחה המפסקת, מומלץ שלא לאכול כמויות גדולות. ארוחות גדולות מדי אינן מקלות על הצום, נהפוך הוא - יכולות לגרום לנו לרעב וצמא מוגברים.
  • רצוי לחלק את הארוחות ל-4-3 ארוחות קטנות במהלך יום זה.
  • יש לשתות במהלך כל היום, מומלץ מים.
  • רצוי לא להרבות בתבלינים ובמלח בארוחה המפסקת - אלה יגרמו לצמא שעות ארוכות אחר כך.
  • במשך היום ובעיקר בארוחה המפסקת מומלץ לאכול פחמימות מורכבות ומלאות ובעלות אינדקס גליקמי נמוך לדוגמה - אורז מלא, כוסמת, קינואה, בטטה.
  • פחמימות מורכבות, מתפרקות לאט לסוכרים ונותנות תחושת שובע ואנרגיה לזמן ממושך. אינדקס גליקמי נמוך - מזונות שאינם גורמים לעליית סוכר גבוהה ומידית ועל ידי כך, לא עולות רמות האינסולין - הורמון זה גורם לרעב.
  • חשוב לכלול חלבון כלשהו ושמן בכמות מוגבלת בכל אחת מהארוחות - אלה ישרו תחושת שובע.
  • מומלץ להימנע מאלכוהול.
  • מומלץ לסיים את הארוחה בליפתן המכיל פירות טריים ויבשים - פירות הינם בעלי אינדקס גליקמי נמוך גם כן.

שבירת הצום:

  • בשלב ראשון - חשוב לשתות נוזלים עם פחמימות זמינות, לדוגמה: תה/ קפה/ משקה דיאט + פרוסת עוגה/ לחם או קרקרים עם גבינה, ריבה, דבש.
  • בהמשך - רצוי לאכול ארוחה קלה כדוגמת ארוחת בוקר: ביצה קשה, סלט ירקות, גבינות, לחם וכד'. לקנח בפירות, ארטיק/ יוגורט.

הארוחות המפסקת וזו של הפסקת הצום אינן צריכות לספק את כמויות האנרגיה ורכיבי המזון שנגרעו במהלך הצום.
מזונות עתירי שומן עלולים להכביד על מערכת העיכול ולגרום לכאבי בטן.