יחידות פארא-רפואיות
  • ציונה אברהם, מנהלת היחידה לתזונה ודיאטה, בי''ח השרון

מים

​שאלתם את עצמכם האם אתם שותים מים ונוזלים בכמות מספקת גם בימי החורף הקרים? כמה כוסות מים אתם שותים ביום? ומדוע חשוב להרבות בשתייה?
המים הם המרכיב העיקרי בגוף האדם ומהווים כ - 60% ממשקלו. אחוז המים שונה מגברים לנשים. כמות רקמת השומן גבוהה יותר אצל נשים מאשר אצל גברים, לכן כמות המים אצל נשים נמוכה יותר. אחוז המים יורד עם הגיל ולא משנה המין. אצל אתלט אחוז המים בהרכב גופו גבוה יחסית לאדם בעל אותו משקל שאינו אתלטי.

למים תפקידים חשובים בגופנו:

  • המים משמשים כנשא לחומרים מומסים ומשתתפים בכל התהליכים החשובים המתרחשים בגוף.
  • חומרי המזון מובלים אל התאים כשהם מומסים במים, כמוהם חומרי הפסולת המובלים מן התאים.
  • המים הם המרכיב ההכרחי לתפקוד החלבונים ולקיומם של תהליכי חילוף החומרים בתא.
    המים משתתפים בויסות טמפרטורת הגוף בעזרת אידוי מים. אידוי המים הוא האמצעי החשוב ביותר להובלת החום כלפי חוץ. 

מחסור במים:

למעשה, גוף האדם רגיש מאוד לכל ירידה באספקת המים. האדם מסוגל להתקיים שבועות ללא מזון אך ללא מים הוא יכול להתקיים רק ימים מעטים. כאשר כמות המים הנותרת בגוף מגיעה ל- 15% ממשקל הגוף - האדם צפוי למות.
כאשר מרבים לשתות, גוברת בד'כ הפרשת המים בשתן ואילו בשעות מחסור במים או בעת הזעה מרובה, פוחתת הפרשת המים בשתן.
צבע השתן מהווה מדד טוב לכמות השתייה. גוון כהה מצביע על שתייה בלתי מספקת, גוון בהיר מעיד על כך שאספקת הנוזלים לגוף הייתה בכמות מספקת.
צריכת המים מווסתת ע''י תחושת הצמא, אך מאחר ומנגנון הצמא איננו משוכלל ביותר ולא תמיד מתקבלת תחושת צימאון חזקה למים, אנשים עשויים להגיע למחסור גם כשאינם מרגישים בכך. תופעה זו נפוצה בעיקר בקרב תינוקות וקשישים שאינם מסוגלים לחוש או להגיב לצמא. במחסור חריף של מים, ריכוז הדם גדל ומופיעים סימנים של חולשה, תשישות, סחרחורת, בלבול, כאבי בטן, עליה בטמפ' הגוף וקצב מוגבר של הלב. 

כמה לשתות?

יש להקפיד לשתות 15-12 כוסות מים ביום.
בזמן שלשולים או מחלות המלוות בחום, הגוף עלול לאבד כמויות גדולות של מים, לכן יש להגביר את כמות השתייה.

מה לשתות?

מים! יש לשתות מים שאינם ממותקים. מים אינם מכילים קלוריות ולכן אינם משמינים. אפשר לשתות גם מי סודה, מיצים דיאטטיים הממותקים על ידי אספרטיים, תה קר ולימונדה עם סוכרזית. שתו אותם צוננים שכן משקאות צוננים מאפשרים שתייה רבה יותר.
רצוי לא להרבות במשקאות מוגזים הגורמים להרגשת ''מלאות'', דבר המפריע לשתיית כמות רבה, במיוחד כאשר יש צורך בשתייה בכמויות גדולות.

  • חלב ומוצריו - למרות היותם נוזלים הם אינם נכללים בכמות השתייה הדרושה ביום מאחר והם נחשבים למזון.
  • הימנעו ככל האפשר ממשקאות אלכוהוליים מפאת תכולתם הקלורית.
  • מיצי פירות טריים או משומרים - מכילים ריכוז ניכר של סוכר. מי שמקפיד על משקל תקין ישתה מהם בכמות קטנה. המלצתי היא לאכול פרי טרי במקום שתיית מיץ הפרי.

כאן המקום להפריך מס' אמונות הקשורות לשתייה:

  1. ''שתיית מים בזמן שלשולים'' - בהחלט כן! הגוף מאבד כמות רבה של מים ואלקטרוליטים (מלחים) בזמן שלשולים, לכן יש להקפיד ולשתות כמות גדולה של מים על-מנת להחזיר את הנוזלים החסרים לגוף ולמנוע התייבשות.
  2. ''שתיית מים לאחר פירות'' - הפירות מכילים כמות מים ניכרת (80%-90%), על כן שתיית מים לאחר אכילת פירות מותרת ואינה גורמת שום נזק. (יש לעמד/ליישר את ראשית השורה למעלה).
  3. מותר לשתות לפני/אחרי ובזמן הארוחות.


המים והנוזלים הם מן הגורמים התזונתיים החשובים ביותר ורובנו נוהגים להתעלם מחשיבותם ובכך אנו מסכנים את בריאותינו.
לאלו המקפידים על דיאטת רזון - אל חשש, עודף מים אינו משמין.
שתייה מרובה חשובה בכל עונה ולא רק בקיץ.

רוו את צימאונכם במים!