יחידות פארא-רפואיות

פורסם בראשונה: 10.04.2011

  • מאת: סיגל פרישמן – מנהלת היחידה לתזונה ודיאטה בבילינסון

פסח לסוכרתיים

טיפ בריאות

יש הרבה כיף בחג הפסח - האביב ממשמש ובא, ריח הפריחות באוויר, מפגשים משפחתיים נעימים, ימי עבודה מקוצרים המאפשרים בילויים וטיולים אך יחד עם זאת (כי אין טוב בלי רע...) זהו חג בעייתי לכל שומרי המשקל, מי שרוצה לרדת במשקל לקראת בגדי הקיץ החושפים וכמובן לחולי הסוכרת הנאלצים לתמרן בין ארוחות עתירות פחמימות ופיתויים לבין הצורך לשמור על רמות סוכר מאוזנות בדם.

הקשיים התזונתיים בפסח נובעים מכמה טעמים:

  • מצה אחת נחשבת 2 מנות פחמימה ואיננה משביעה דיה.
  • מצברייט/ מציה, מצות אפויות וממולאות בכל מיני טובין - כל אלה מאוד מייצגים את החג וקשה מאד לוותר עליהם.
  • ארוחות החג (לפחות 4 במהלך שבוע אחד!) כוללות הרבה מאד סוגי פחמימות- קניידלעך, אטריות פסח, תפוחי אדמה, אורז (לחלקינו) וקינוחים על בסיס שוקולד, אגוזים, פירות ועוד.
  • יין ו/או מיץ ענבים, לפחות בארוחת ליל הסדר - אלה עשירים מאד בסוכרים פשוטים המקפיצים את רמות הסוכר בדם.
  • טיולים ובילויים הכוללים ארוחות במסעדות ומזללות.

חולי סוכרת יכולים להשיג רמות סוכר מאוזנות בדם אם יצליחו לחלק את מנות הפחמימות נכון במהלך היממה - בכל ארוחה עיקרית ניתן לאכול עד 2 מנות פחמימה ובארוחות הביניים - מנת פחמימה אחת (מנת פחמימה = 15 גרם פחמימות).
יש לדאוג גם בימי החג והחופש, לאכול ארוחות מסודרות כל 3 שעות על מנת להגביר ככל האפשר את השובע ועל ידי כך את השליטה וההצלחה בבחירות הנכונות.
להקפיד לשתות הרבה מים או שתיה אחרת ללא סוכר ולהכין תבשילים וסלטים על בסיס ירקות - שני אלה ימלאו את הקיבה ויעזרו לשלוט בכמות הפחמימות, כמו כן יעזרו למנוע עצירות שעלולה להיגרם עקב אכילת המצות.
כדאי לנצל את ימי העבודה המקוצרים ומזג האויר האביבי לפעילות גופנית וטיולים בשבילי הארץ.