יחידות פארא-רפואיות

פורסם בראשונה: 14.03.2013

  • מאת: סיגל פרישמן – מנהלת היחידה לתזונה ודיאטה בבילינסון | מרכז רפואי רבין

ערכים קלוריים, ערכים תזונתיים ועוד - הכל על המזונות של פסח

מזונות הפסח 

ככלל, ניתן לחלק את הפסח לימי החג - הכוללים ארוחות חג עמוסות כל טוב, ולימי חול המועד - בהם אנו יותר בעלי שליטה על הדברים שקנינו, הכנו ונמצאים בבית...

חרוסת: מכילה לרוב: תפוחים, תמרים, אגוזים ויין.
כל מרכיב בנפרד הוא בעל סגולות בריאותיות ראויות (יפורט מייד) אך התערובת טעימה וממש קשה לאכול ממנה מעט במיוחד אם ארוחת ליל הסדר נערכה בביתנו ונשארנו עם השאריות...
כף חרוסת מכילה כ-100-80 קלוריות.

תפוח: פרי, ערך קלורי כ-60 קלוריות למנה, משביע ובריא בעיקר בשל תכולת הסיב העיקרי שבו - פקטין, סיב העוזר להורדת ספיגת השומנים והסוכרים מהמעי. כמו כן, צבעו של הפרי, ושל ירקות ופירות בכלל, ניתן ע"י חומרים הנקראים פוליפנולים הנחשבים נוגדי חמצון משמעותיים. תהליכי החמצון בגופנו גורמים לשחרור רדיקלים חופשיים, אלה נקשרים למחלות לב וכלי דם, סרטן ותהליכי הזדקנות.

תמרים: 2 תמרים נחשבים כמנת פרי - 60 קלוריות. התמר נחשב לפרי עם תכולת סוכר גבוהה, אך עימו גם כמות גבוהה מאד של סיבים ומעט מאד שומן, לכן עדיף פרי זה כמענה לצורך בחטיף מתוק מכל חטיף תעשייתי אחר. בשל תכולת הסוכר שבו מסוג פרוקטוז וכמות הסיבים - הסוכר נספג לדם באיטיות ומומלץ בהחלט לספורטאים לצרוך אותו כחצי שעה לפני פעילות להעלאת רמת האנרגיה ולשמירה על רמות הסוכר בזמן הפעילות.

אגוזים: ערך קלורי ממוצע - 600 קלוריות (!) ל-100 גרם, אך, הם נחשבים כשומן בריא כשנצרכים במידה ובצורתם הלא קלויה (קלייה משנה את הרכב חומצות השומן). מכילים כמות גבוהה של ויטמין E ואומגה 3, אלה חשובים להגנה מפני מחלות לב.

יין: כוס יין אדום יבש מכילה כ-150 קלוריות. היין האדום מכיל כמות גבוהה של פלבנואידים הנמצאים בקליפת הענבים, אלה נוגדי חמצון טבעיים פוטנטיים. המלצות איגודי הקרדיולוגיים בעולם כוללות שתיית כוסית יין אדום יבש אחת ליום לגבר וחצי כוס לאישה. כדאי לדעת שהאלכוהול הינו סוג של סוכר ולפיכך לחולי סוכרת מומלץ להפחית בכמות ולצרוך יחד איתו מנת שומן (7 שקדים/ 7 חצאי אגוזים) השומן ממתן את ספיגת הסוכר לדם.

ביצה קשה: ערך קלורי כ-80 קלוריות. ביצה הינה חלבון שלם המכיל את כל חומצות האמינו (אבני הבניין של החלבון). אכן ביצה מכילה כולסטרול (כ-180 מ"ג לביצה) אך מכילה גם לציטין - מולקולה שומנית העוזרת לייצב את קרומי התאים ולהוריד את רמות ה-LDL (הכולסטרול הרע) בדם. ניתן לאכול ביצה אחת ליום ולהפחית את צריכת הכולסטרול והשומן הרווי ע"י הורדת מזונות בעלי תכולת שומן גבוהה שאין בהם גם יתרונות בריאותיים.