יחידות פארא-רפואיות

פורסם בראשונה: 08.04.2014

  • מאת: מאת: סיגל פרישמן – מנהלת היחידה לתזונה ודיאטה בבילינסון | מרכז רפואי רבין

על הקשיים התזונתיים של חולי הסוכרת בפסח

פסח לסוכרתיים

יש הרבה כיף בחג הפסח - האביב ממשמש ובא, ריח הפריחות באוויר, מפגשים משפחתיים נעימים, ימי עבודה מקוצרים המאפשרים בילויים וטיולים אך יחד עם זאת (כי אין טוב בלי רע...) זהו חג בעייתי לכל שומרי המשקל, מי שרוצה לרדת במשקל לקראת בגדי הקיץ החושפים וכמובן לחולי הסוכרת הנאלצים לתמרן בין ארוחות עתירות פחמימות ופיתויים לבין הצורך לשמור על רמות סוכר מאוזנות בדם.

הקשיים התזונתיים בפסח נובעים מכמה טעמים:

  • מצה אחת נחשבת 2 מנות פחמימה ואיננה משביעה דיה.
  • מצברייט/מציה, מצות אפויות וממולאות בכל מיני טובין - כל אלה כל כך מייצגים את החג וקשה מאד לוותר עליהם.
  • ארוחות החג (לפחות 4 במהלך שבוע אחד!) כוללות הרבה מאד סוגי פחמימות - קניידלעך, אטריות פסח, תפוחי אדמה, אורז (לחלקינו) וקינוחים על בסיס שוקולד, אגוזים, פירות ועוד.
  • יין ו/או מיץ ענבים, לפחות בארוחת ליל הסדר - אלה עשירים מאד בסוכרים פשוטים המקפיצים את רמות הסוכר בדם.
  • טיולים ובילויים הכוללים ארוחות במסעדות ובמזללות.

חולי סוכרת יכולים להשיג רמות סוכר מאוזנות בדם אם יצליחו לחלק את מנות הפחמימות נכון במהלך היממה - בכל ארוחה עיקרית ניתן לאכול עד 2 מנות פחמימה ובארוחות הביניים - מנת פחמימה אחת (מנת פחמימה = 15 גרם פחמימות).
יש לדאוג גם בימי החג והחופש, לאכול ארוחות מסודרות כל 3 שעות על מנת להגביר ככל האפשר את השובע ועל ידי כך את השליטה וההצלחה בבחירות הנכונות.
להקפיד לשתות הרבה מים או שתייה אחרת ללא סוכר ולהכין תבשילים וסלטים על בסיס ירקות - שני אלה ימלאו את הקיבה ויעזרו לשלוט בכמות הפחמימות, כמו כן יעזרו למנוע עצירות שעלולה להיגרם עקב אכילת המצות.
כדאי לנצל את ימי העבודה המקוצרים ומזג האוויר האביבי לפעילות גופנית ולטיולים בשבילי הארץ.

דוגמה – תפריט לפסח המתאים לסוכרתיים:

ארוחת בוקר:
מצייה: ½ 1 מצה קלה + ½ כוס חלב + ביצה + כפית שמן + ממתיק / מלח
או
3 מצות מיני/1 מצה קלה/ 5-4 פריכיות אורז
ביצה + כפית שמן
כף אבוקדו 1 כף גבינה לבנה 5%
ירקות, שתייה חמה .

ארוחת ביניים:
פרי + 7 שקדים/ חצאי אגוזים.

ארוחת צהריים:
מרק + 1 קניידל / ½ מצה קלה
מנה בשרית (כ-150 גרם לא מטוגן)
1/2 כוס אורז מבושל / תפוח אדמה בינוני
ירקות מאודים ו / או טריים

ארוחת ביניים:
1 עוגייה של פסח / שקית במבה קטנה/ פרי + 7 חצאי אגוזים/ שקדים

ארוחת ערב:
1 מצה קלה / 2 מצות מיני
2 כפות גבינה 5% / פרוסת גבינה צהובה 9%
כף סלט תפו"א / כף סלט אבוקדו
סלט ירקות
שתייה מרובה של מים ומשקאות דיאטטים

ארוחת לילה:
יוגורט דיאט/ ארטיק דיאט/ מצה מיני עם ממרח/ 2 פריכיות עם ממרח


חג שמח!