כללית שלי
יחידות פארא-רפואיות

תזונה נכונה לחולי סוכרת – לאכילה מחוץ לבית/באירוע

מאת: ציונה אברהם, מנהלת היחידה לתזונה ודיאטה, בי''ח השרון

המזון מהווה חלק בלתי נפרד מחיינו וממלא תפקיד חברתי נכבד, בנוסף לסיפוק צורכי הגוף.
תכנון נכון של הארוחות במהלך היום ושמירה על ההנחיות המתאימות , מאפשרת הנאה מאכילה מחוץ לבית, השתתפות באירועים חברתיים ובשמחות.

מספר עצות:

  • חשוב לא להגיע רעבים לאירוע- מומלץ לאכול ארוחה קטנה לפני האירוע, כגון: גביע יוגורט + 2 כפות "ברנפלקס" או כריך מלחם קל וגבינה.
  • ניתן לשנות את סדר הארוחות במהלך היום, כך שהארוחה העיקרית תהיה הארוחה מחוץ לבית.
  • מומלץ להתחיל את הארוחה בירקות טריים פרוסים או מרק ירקות (בחורף), הירקות עשירים בסיבים תזונתיים המסייעים בתחושת שובע ומאטים את קצב ספיגת הסוכר בדם.
  • מומלץ להימנע מאכילת פחמימות בתחילת הארוחה, כגון לחם או פיתות.
  • חשוב לדעת ולהכיר את המזונות הנכללים בקבוצת הפחמימות וכן את התחליפים, לדוגמא: פרוסת לחם שווה לחצי כוס אורז.
  • אל תתפתו לטעום ממנות של סועדים אחרים.
  • הקפידו לשתות לפני ובזמן הארוחה. השתייה המומלצת: מים, סודה או משקה דיאטטי.
  • רצוי לשבת ליד איש שיחה מעניין ומרתק, כך תאכלו פחות.
  • כמנה אחרונה הזמינו סלט פירות טרי או תפוח עץ אפוי עם כדור שרבט פירות.
  • באירוע עם ריקודים, זה הזמן לקום לרחבת הריקודים ו ''לשרוף קלוריות''.

טיפים לאכילה בריאה

  • אכלו מזון מגוון על מנת לקבל את האנרגיה, החלבון, הוויטמינים, המינרלים והסיבים התזונתיים הדרושים לכם לבריאות תקינה.
  • שמרו על משקל תקין על מנת לשמור על איזון רמות סובר תקינות בדם ועל מנת להפחית את הסיכונים לפתח גם יתר לחץ דם ומחלות לב.
  • חשוב לבחור במזונות דלים בשומן רווי ובכולסטרול כדי להפחית את גורמי הסיכון התזונתיים למחלות כלי דם, להם חשופים יותר חולי הסוכרת. בנוסף, מזונות דלי שומן יעזרו לכם לשמור על משקל תקין – החשוב לשמירה על איזון רמות הסוכר.
  • יש לבחור בתפריט עשיר בירקות טריים העשירים בסיבים תזונתיים, המסייעים בהורדת רמת הסוכר בדם.
  • המעיטו את השימוש במזונות עתירי סוכר (סוכר, דברי מתיקה, פירות) הגורמים לעלייה מהירה של רמות סוכר בדם.
  • וותרו על משקאות קלים המכילים סוכר וכן משקאות אלכוהוליים.
  • אכלו ארוחות סדירות במהלך היום המבוססות על מזונות מקבוצת ''הפחמימות המורכבות'', כגון: לחם, פסטה, אורז וקטניות. העדיפו פריטי מזון עתירי סיבים.
  • הפעילות גופנית מהווה חלק מן הטיפול בסוכרת. מומלץ לבצע פעילות גופנית מתונה וקבועה. יש להיוועץ עם רופא טרם התחלת פעילות הגופנית.

כדאי לדעת!

ממתיקים מלאכותיים

מותרים לשימוש: סכרין, אספרטיים, אצסלופאם קיי, ציקלמאט, סוכרלוז.
אינם מומלצים: סורביטול, קסיליטול, מניטול, מלטיטול וסוכר פירות, המעלים במידה מסוימת את רמת הסוכר בדם. בנוסף, מזונות המכילים ממתיקים אלו לרוב גם מכילים כמות רבה של שומנים לכן מבחינה תזונתית הם ''בעיתיים'' ורצוי להימנע מאכילתם.

שתייה

ניתן לשתות כל משקה שאינו מכיל סוכר: מים, סודה, משקאות דיאטטיים מוגזים, תרכיזים דיאטטיים, קפה/תה ללא סוכר.
יש להימנע לחלוטין ממיצי פירות מכל סוג (כולל מיצי פירות דיאט), משקאות קלים עם סוכר ואלכוהוליים.

פירות

לרוב ההמלצה היא עד 2 מנות פרי ביום, תלוי ברמת הסוכר בדם. (בהתאם להנחיות הדיאטנית).
דוגמא למנת פרי: תפוח-עץ בינוני, אגס בינוני, תפוז קטן. עדיף לאכול את הפרי טרי ובקליפתו (במידה ואפשר).
פירות חמוצים אינם מעידים על תכולת סוכר נמוכה. תפוח-עץ מסוג ''גרנד'' מכיל אותה כמות סוכר כמו תפוח עץ מתוק.