יחידות פארא-רפואיות
  • מאת: סיגל פרישמן, מנהלת היחידה לתזונה ודיאטה בביה"ח בילינסון

אזני המן: הבצק, זה כל הסיפור!

אוזני המן הוא המאכל הנפוץ הנאכל בפורים. כמה עובדות תזונתיות על אוזני המן:

  • ממוצע קלורי של אוזן המן אחת על מילוייה השונים - 200-150 קלוריות ליחידה.
  • הבצק הפריך - מוכן בד"כ ממרגרינה. מרגרינה הינה שומן נוזלי שהוקשה ועל כן מכילה חומצות שומן רוויות מסוג טרנס, שאינן מומלצות לבריאות הלב. אם יש אפשרות לעשות את הבצק משמן במקום ממרגרינה - עדיף, כמו כן קיימות היום בשוק מרגרינות שאינן מכילות "טרנס" – וזה כתוב על האריזות.
  • המילויים הנפוצים:
    פרג: עשיר מאד בסידן. ב- 100 גרם פרג - 1,500 מ"ג סידן, אך גם 530 קלוריות.
    חלבה: עתירת שומן וסוכר, מכילה גם היא סידן. ב- 100 גרם חלבה - 75 מ"ג סידן ו- 500 קלוריות.
    אגוזים: מומלצים כמפחיתי סיכון להתפתחות מחלת לב בשל תכולת ויטמין E וחומצות שומן חד בלתי רוויות. 100 גרם אגוזים מכילים כ-650 קלוריות.
    תמרים: מכילים הכי פחות קלוריות, כ - 290 קלוריות ל-100 גרם. תמרים מכילים סיבים תזונתיים המסייעים לפעילות מע' העיכול.
    שוקולד: לאחרונה אנו עדים להמלצות לצרוך שוקולד מריר המכיל 70% מוצקי קקאו בשל תכולת הפוליפנולים שבו, המסייעים למניעת תחלואת לב. אך לרוב, במילויי אזני המן לא משתמשים בשוקולד המשובח. בנוסף, כדאי לדעת שגם בשוקולד מריר מומלץ, יש כ- 500 קלוריות ב-100 גרם, ולכן לא מומלץ להגזים בצריכתו.

אז כמעט כמו תמיד בנושאי האוכל - אכילה מודעת של כמויות מדודות, תספק את התועלת ללא הנזקים.

שיהיה לנו פורים שמח!