כללית און-ליין
פה ולסת

כאבים בלסת - הנחיות לטיפול עצמי

הקדמה

הפה והלסתות מיועדים למספר פעילויות כגון: דיבור, אכילה, פיהוק וצחוק.
כאשר אנו לא עוסקים בפעולות אלה, חשוב להרפות את שרירי הלעיסה.
הרגל שאינו מאפשר לשרירים ולמפרקים לנוח במידה מספקת, יגרום לכאבים במפרקי הלסתות.

ההוראות המפורטות מטה יעזרו לך ללמוד, כיצד להרפות את השרירים ולהפחית את העומס על המפרקים.

ממה נובעים כאבי במפרקי הלסת?

מחקרים רבים שכבר נעשו בתחום עדיין לא הצליחו למצוא את הגורם שאחראי לכאבים והגיעו למסקנה ששילוב בין מספר גורמים הוא זה שאחראי לכאב. בין הגורמים ניתן למנות גורמי סיכון כמו גמישות יתר של המפרקים, הרגלים אוראליים מזיקים (למשל, לעיסת מסטיק וכסיסת ציפורניים), הרגלי יציבה מזיקים (למשל, כשמחזיקים את הטלפון על הכתפיים), מתח נפשי, טראומה (כמו מכה חזקה שפוגעת במבנה הלסת או צליפת שוט) בכלל ומצבי מתח בפרט. גם המבנה האנטומי של הלסת ובעיקר כשהוא לקוי ויש חוסר התאמה בין הלסת העליונה והתחתונה או פגיעה בשרירי ומפרקי הלסת, עלול לתרום להיווצרות הכאב ולעוצמתו. מחלות ניווניות, ראומטולוגיות ועצביות, הפרעות הורמונליות, מחלות כלי דם וסרטן אף הם עלולים להחמיר את הבעיה ובהתאם את הכאב. בנוסף, ישנו ההיבט הפסיכו-התנהגותי: רמת הכאב תהיה גבוהה יותר אצל מטופלים שיש להם סף כאב נמוך, יכולת הסתגלות לקויה וכאלה אשר סובלים ממתח ומבעיות נפשיות. 

  1. טיפול בעזרת חום או קור או שילוב של שניהם:
    חום - הנח מגבת רטובה במים חמים על המפרק הכואב למשך 20 דקות, פעמיים עד 4 פעמים ביום.
    ניתן לשמור על החום בעזרת בקבוק חם, המונח על המגבת.
    קור - הנח קרח/קרחום עטוף בפיסת בד דקה מעל האזור הכואב למשך כ- 10 דקות, פעמיים עד 4 פעמים ביום.
    משולב - השתמש בשילוב של חום וקור, פעמיים עד 4 פעמים ביום, באופן הבא:
    הנח את המגבת החמה (כפי שפורט לעיל) למשך 10 דקות ולאחר מכן, הנח את הקרח (כפי שפורט לעיל) למשך כ- 10 דקות.
    * רוב האנשים מעדיפים חום, אך במידה והחום מגביר את תחושת הכאב, השתמש בקרח או בשילוב של חום וקור.
  2. בצע את תרגילי מתיחת השרירים מיד לאחר הטיפול בחום/קור/משולב:
    1. פתח את הפה עד לפתיחה מקסימלית ללא כאב, החזק כ- 6 שניות וסגור.
    2. הבא את הלסת התחתונה קדימה עד כמה שניתן ללא כאב, החזק כ- 6 שניות וסגור.
    3. הבא את הלסת התחתונה לצד שמאל עד כמה שניתן ללא כאב, החזק כ- 6 שניות וסגור.
    4. הבא את הלסת התחתונה לצד ימין עד כמה שניתן ללא כאב, החזק כ- 6 שניות וסגור.
      * יש לבצע כל תרגיל 10 פעמים.
  3. המנע מלעיסת "אוכל קשה" (כמו: גזר חי, סוכריות קשות). מומלץ לחתוך את האוכל לחתיכות קטנות וללעוס בשני צידי הלסת, כדי למנוע עומס על צד אחד.
  4. הרפה את שרירי הלעיסה שלך בזמן שאינך עסוק באכילה.
    כאשר קצה הלשון מונח בחיך מול השיניים N ניתן להשיג הרפייה בעזרת הגיית האות החותכות העליונות.
  5. תנוחה נכונה של הראש, הצוואר והכתפיים, מונעת מתח מיותר ועייפות שרירים.
    החזק את הראש זקוף והשתמש בכרית לתמיכת הגב התחתון בעת ישיבה.
    המנע מהשענת הסנטר על היד או החזקת שפופרת הטלפון בין הראש לכתף.
  6. המנע מהרגלים הגורמים לעומס יתר על שרירי הלעיסה והמפרקים כמו:
    לעיסת מסטיק, כסיסת ציפורניים, הידוק וחריקת שיניים, נשיכת הלחיים או השפתיים, נשיכת חפצים למיניהם (עיפרון, עט), דחיפת הלשון נגד השיניים ו"משחק" עם הלסת.
  7. המנע מצריכת קפאין ואלכוהול, המגבירים את מתח השרירים.
    לידיעתך - קפאין נמצא בקפה, בתה, בקולה ובשוקולד (גם קפה נטול קפאין מכיל מעט קפאין).
  8. המנע מתנוחות שינה הגורמות לעומס על הלסתות והמפרקים. עדיף לשכב "על הצד" עם כרית תומכת בצוואר. המנע משכיבה על הבטן.
  9. המנע מפתיחה גדולה של הפה לצורך פיהוק, אכילת מאכלים להם נפח רב או פתיחת פה לזמן ממושך.


בכל מקרה בו נתקלת בבעיה, בשאלה או באי הבנה, הינך מוזמן לפנות אלינו טלפונית ותענה ברצון

בברכת בריאות טובה,
צוות המרפאה לכירורגית הפה והלסתות
טל': 03-9377201/13
פקס: 03-9377204

* מטעמי נוחות, המידע נכתב בלשון זכר, אולם הוא מתייחס לשני המינים - זכר ונקבה.

לגרסת הדפסה לחץ/י כאן