גריאטריה

עצות לגיל השלישי – למניעת נפילות בלחץ הדם

מאת: ד''ר אבי וייס, סגן מנהל המחלקה לגריאטריה, בי''ח בילינסון

בקשישים קיימת נטייה לנפילת לחץ דם במעבר ממצב שכיבה למצב עמידה. מצב זה, הקרוי נפילת לחץ דם תנוחתית, נגרם בעקבות הקטנה של זרימת הדם למוח באופן מיידי ומשמעותי.
התסמינים שיחוש הקשיש הם: חולשה, סחרחורת, טשטוש וערפול חושים, נטייה לעלפון, כאבי ראש, חוסר יציבות, רעד ואובדן שיווי משקל. במקרים קיצוניים - ייתכן גם עלפון, נפילה, וחבלות קשות (שברים בגפיים, חבלות ראש וכדומה).
בתרחישים מסוימים וחריפים עלול להיגרם נזק שיתבטא באירוע מוחי, אוטם שריר הלב ואפילו מוות. תופעה זו שכיחה יותר בקשישים בשל השינויים המבניים המתרחשים בלב ובמערכת כלי הדם בגיל המבוגר.

מספר עצות מעשיות כיצד למנוע את נפילת לחץ הדם התנוחתית: 

  • בשוכבך בלילה, הגבה את מראשות המיטה לזווית של 20 עד 30 מעלות.
  • בטרם תקום ממיטתך, הנע במהירות את כפות רגליך מול מסעד המיטה, כך שמתח שרירי הרגליים יגבר והוא יסייע ב ''דחיפת'' הדם כלפי הלב.
  • בצע את פעולות הקימה באיטיות ובזהירות: עבור בתחילה לישיבה, המתן מספר דקות, ואז התרומם בהדרגה, תוך שאתה נשען על מסעד הכיסא, מקל או הליכון, שברשותך. פסע בזהירות את הצעדים הראשונים תוך שאתה מסתייע במקל או בהליכון.
  • הקפד ללגום כוס קפה בבוקר, סמוך להשכמתך (רצוי שכוס הקפה תוגש למיטה).
  • במקרים מסוימים בסמוך לקימה, ולפני העמידה, יש לגרוב גרב אלסטית, מכף הרגל עד המפשעה, המסייעת לזרימת הדם במעלה העורקים עד ללב.
  • אם התופעה מתמידה בכל זאת – יש לפנות לרופא, לשם שקילת אמצעים נוספים כגון: שינוי בטיפול התרופתי הקיים או אף תוספת של תרופות ייעודיות.