כללית שלי
גרנטולוגיה

טיפים לשיפור הזיכרון בגיל המבוגר

"היכן השארתי את המשקפים? איך קוראים לה? מה רציתי לעשות במטבח? האם כיביתי את הגז?" שאלות אלו ועוד מטרידות כמעט את כולנו, ובמיוחד בגיל המבוגר. ריכזנו עבורכם מספר טיפים שיסייעו לכם בשיפור הזיכרון.

גורמים רבים משפיעים על יכולת הזיכרון - מחסור בשינה, מצבי לחץ, ירידה בשמיעה או בראיה ותרופות מסוימות (אם מופיעים שינויים בזיכרון בעקבות נטילת תרופה חדשה, יש לפנות להתייעצות עם הרופא המטפל). גם הפחתת מטלות החיים, כמו פרישה לגמלאות, משפיעה על יכולת הזכירה. לכן מומלץ להמשיך לאתגר ולאמן את החשיבה באמצעים שונים כגון: תשבצים, סודוקו ומשחקי חשיבה. החדשות הטובות הן שניתן לשפר את יכולת הזיכרון גם בגיל המבוגר באמצעות טכניקות שונות.

להלן מספר טיפים שימושיים:

האמינו ביכולתכם לזכור. המחשבה "אין סיכוי שאני אזכור" מהווה נבואה המגשימה את עצמה ומפריעה בתהליכי אחסון המידע בזיכרון.

שפרו את הריכוז בזמן ביצוע המטלה:

  •  השתמשו בכמה שיותר חושים, דברו בקול (אמור לעצמך "עכשיו כיביתי את הגז").

  • השתמשו ביד החלשה כדי שהפעולה לא תהיה אוטומטית.

  • עשו רק פעולה אחת באותו זמן (הימנעו משיחה בטלפון בעת בישול).

  • הימנעו מגורמים מסיחים.

לזכירת שם של אדם:

  • חיזרו על שמו של האדם מספר פעמים במהלך שיחה.

  • קשרו את שם האדם לאנשים מוכרים אחרים.

  • מצאו סימן אופייני במראה האדם.

השתמשו בעזרים חיצוניים:

  • שימרו על מקום קבוע לחפצים.

  •  רשמו תזכורות בלוח השנה.

  • השתמשו בפנקס.

השתמשו באסטרטגיות קוגניטיביות:

  • חיזרו ושננו את המידע.

  • ארגנו את המידע על ידי חלוקה לקבוצות, מילות מפתח וראשי תיבות.

  •  קשרו את המידע למידע קודם שבזיכרונכם.

  • השתמשו בדימויים ובנו סביב המידע סיפור.

במסגרת היחידה לריפוי בעיסוק במרכז הרפואי גריאטרי שיקומי הרצפלד מתקיימים טיפולים לשיפור ושימור תהליכי זיכרון.

אני רוצה...