אודות

trueבתי חולים > הרצפלד > דף הבית > אודות > שאלות ותשובות נפוצות

שאלות ותשובות נפוצות

אנחנו פה כדי לחסוך לכם זמן ומאמץ. השאלות מתעדכנות מעת לעת.

שאלות ותשובות

1. מטופל שהומלץ לגביו המשך טיפול שיקומי, יפנה אל העובד/ת הסוציאלי/ת במחלקה בה הוא מאושפז להמשך טיפול מול מוקד קופת חולים הנמצא בבית החולים בו מאושפז המטופל.
2. אחיות הקשר במוקדי קופת החולים מעבירות את המסמכים הנדרשים אל בתי החולים השיקומיים שבהסדר עם הקופה.
3. עם קבלת המסמכים בבית החולים הרצפלד, נבחנת הבקשה על ידי ועדה מקצועית כדי לבדוק את התאמת המטופל וזמינות בית החולים לאשפוז.
4. תשובת בית החולים נמסרת למוקד קופת החולים והוא הגורם האחראי לעדכון המטופל בנוגע להמשך העברתו להרצפלד.

1. יש לפנות אל רופא המשפחה.
2. רופא המשפחה יבדוק את המטופל ובמידה וחושב שיש צורך באשפוז בבי"ח הרצפלד, הוא מגיש בקשה אל מחוז קופת החולים.
3. המחוז הוא הגורם המוסמך לאשר בקשות מסוג זה. במידה והמחוז מאשר, הוא מעביר את הבקשה לכל המרכזים הרפואיים שבהסדר עמו.
4. נציג קופת החולים מעדכן את המטופל/ת או בני המשפחה בתשובת המחוז.

משך האשפוז הממוצע תלוי במצבו של המטופל:
כאשר מדובר בחולה תת־חריף משך האשפוז הוא כ-10 ימים, למטופל המאושפז בשיקום אורטופדי לאחר החלפת ברך - 16 יום, למטופל המאושפז לאחר שבר בצוואר הירך - 24 יום, ולמטופל המאושפז בשיקום נוירולוגי, לאחר אירוע מוחי - כחודש.

ברוב המחלקות מתקיים סדר יום שגרתי על פי לוח הזמנים הבא:
09:00 - 06:00 טיפול אישי במטופל המאושפז
09:00 - 08:00 ארוחת בוקר
12:00 - 08:30 ביקור רופאים, ישיבות מקצועיות, הפעלות ותעסוקה
13:00 - 12:30 ארוחת צהריים
16:00 - 13:30 מנוחת צהריים והמשך טיפולים אישיים ואחרים
19:00 - 18:00 ארוחת ערב

ניתן, ואף מומלץ במקרים של חולים דמנטיים או כאלו הנמצאים במצב בלבולי חריף, שזקוקים להשגחה צמודה. וזאת למען בטיחותם, ובפרט בלילה, אלא אם כן המשפחה ערוכה להתגייס למשימה (ראו סעיף 7).
בביה"ח פועלת חברת מטב – השגחה אישית - להזמנת השירות - 052-9709835.

שעות הביקור במחלקות הרצפלד הן מ- 08:00 ועד 20:00.
מעבר לכך, יש לתאם מראש עם האחות האחראית במחלקה.

ניתן ואף מומלץ ביותר. הרצפלד רואה במעורבות המשפחה מרכיב חיוני להחלמתו ולשיקומו של המטופל הקשיש. בני המשפחה מוזמנים להיות נוכחים בביקורי הרופאים, לשאול שאלות ולהביע את משאלותיהם. נוכחותם חשובה במיוחד בעת הטיפולים השיקומיים, לחולים שאינם דוברי עברית, שסובלים מירידה קוגניטיבית או כאלה ששרויים בדיכאון. במצבים אלו נוכחות בן משפחה תומך יכולה לשפר מאוד את שיתוף הפעולה של המטופל.
כמו כן, כאשר קיים חשש לירידה בתפקודו של הקשיש - חשוב ליצור קשר עם העובדת הסוציאלית במחלקה כבר בשלבי האשפוז הראשונים, על מנת לארגן את העזרה שתהיה נחוצה לאחר השחרור.

לפי חוק זכויות החולה בישראל מידע רפואי נמסר רק למטופל המאושפז עצמו, או לקרוב משפחה שהוסמך על ידו לקבל את המידע. במידה והחולה אינו כשיר, יימסר המידע רק לאפוטרופוס שמונה כחוק על ידי בית משפט.
בשום מקרה, לא יימסר מידע רפואי בטלפון.

חשוב להביא למטופל ציוד אישי, ובפרט נעליים סגורות החשובות להליכה יציבה.
כמו כן, פריטי ציוד אישי הקשורים לתקשורת - מכשיר שמיעה, שיניים תותבות, משקפיים, טלפון סלולרי (אם כי חשוב לציין שהמחלקה אינה אחראית על הציוד).
חשוב להביא את רשימת התרופות שהחולה נטל בבית.
כאמור, נוכחות בני משפחה בפעילות השיקומית מבורכת ויכולה לשפר את תוצאותיה, ובפרט כאשר המטופל אינו דובר עברית, או שמפאת מצבו הנפשי או הקוגניטיבי הוא אינו משתף פעולה עם הצוות.
נוכחות בן משפחה (ביום ובלילה) ליד מטופל הנמצא במצב בלבולי ובאי שקט, יכולה להרגיע אותו ולמנוע צורך במתן תרופות הרגעה חזקות או בהגבלה פיזית, למען בטיחותו. כמו כן ניתן לשכור את שירותיו של מטפל פרטי.

ברוב המקרים, המטופל ימשיך לקבל את תרופותיו הקבועות בעת האשפוז. כמובן שייתכן שמצבו יצריך שינוי זמני בטיפול. הרצפלד הוא בית חולים גריאטרי, והמטופלים בו עוברים הערכה גריאטרית כוללנית. בהתאם לממצאים, ייתכן שנמליץ לשנות את הטיפול התרופתי הקבוע. המטופל יקבל את כל תרופותיו בעת האשפוז על ידי אחיות המחלקה. רוב התרופות הנמצאות בשימוש רגיל בקהילה נמצאות בהרצפלד ואין צורך להביאן מהבית.
לעומת זאת, אם המטופל נוטל תרופות מיוחדות - כדאי להביאן.

עיקר הפעילות הרפואית והשיקומית בבית החולים נעשית בשעות הבוקר.
שעות אחר הצהריים מוקדשות למנוחה, לביקורי משפחות ולצפייה משותפת בטלוויזיה, בלובי המחלקה.
ניתן לבקש מצוות המחלקה משחקי שולחן.
לרשותכם מדשאות ופינות ישיבה מטופחות וכן פארק רחב ידיים ביציאה ממחלקות א+ב ובו מתקני כושר ייעודיים וכן מדשאות ושדרת עצי פרי. (השימוש במתקנים לאחר קבלת הדרכה ואישור של צוות הפיזיותרפיה).
גוף ונפש מחוברים! הליצנים הרפואיים שלנו הם חלק אינטגרלי מהצוות הרפואי, והם מגיעים בשעות אחה"צ על מנת לחזק את נפשם של המאושפזים, לשמח להצחיק ולהסיח את הדעת מהבדידות והכאב.

בהרצפלד, כבכל מרכז רפואי גריאטרי שיקומי, נהוג לרחוץ את החולים שלוש פעמים בשבוע, במועדים קבועים. משפחות המבקשות לערוך רחצות תכופות יותר לקרוביהם, יוכלו לעשות זאת בכוחות עצמם, בסיוע צוות המחלקה.
בנוסף, ניתן להסתייע בשירותים פרטיים בתוך המחלקה.

טיפולים אלו אינם נכללים בסל שרותי האשפוז, ויכולים להינתן על ידי המשפחה או על ידי מטפלים פרטיים בתשלום. ניתן לקבל רשימת מטפלים פרטיים בתשלום מצוות הסיעוד במחלקה.

טיפולי שיניים אינם נכללים בסל שרותי האשפוז, אך לאחרונה משרד הבריאות הרחיב את שירותי השיניים בסל הבריאות לגילאי 72 ומעלה. מומלץ ליצור קשר עם קופת החולים לבירור הזכאויות ואפשרויות הטיפול.

ניתן ואף רצוי, לשיפור הרגשתו של המטופל, ובפרט בשעות ביקור המשפחה. כמובן שיש לדאוג להחלפת הבגדים.
חשוב מאוד להביא נעליים, לשיפור יציבות ההליכה ולהגנה על כפות הרגליים.

ניתן להביא אוכל ושתייה.
לגבי אוכל מבושל - רצוי להביא ארוחה אחת בכל פעם.
דברי מתיקה ניתן להשאיר בארונית שליד המיטה.
פירות וכדומה ניתן לאחסן במקרר האורחים שבמחלקה, בתוך כלי סגור או שקית שעליה רשום שם המטופל.

המרכז הרפואי גריאטרי שיקומי הרצפלד הוא מוסד ציבורי השומר על כל כללי הכשרות, בהשגחת רב בית החולים.

בני משפחה ומלווים יכולים לאכול בחדר אוכל הפרסונל של בית החולים.
תלושי ארוחות ניתנים לרכישה במשרד הקבלה. זמני הארוחות: בוקר - 9:30 - 8:30 , צהריים - 13:45 - 12:00.
הקפיטריה בהרצפלד פתוחה בימים א' - ה', בין השעות 20:00 - 8:00.

שעות הביקור מסתיימות ב- 20:00, וזאת על מנת לאפשר את מנוחת המטופלים.
במקרים מיוחדים תותר שהיית לילה של מלווה אחד ליד המטופל, אך רק לפי תיאום מראש עם האחות האחראית במחלקה. כמובן שיש לשמור על שקט בשעות הלילה.
לעיתים תוכל המחלקה לספק למלווה מיטה מתקפלת, אך רצוי להביא מהבית. אין בבית החולים סידורי מקלחת לאורחים.

הדבר אפשרי, אם כי הביטוח הלאומי לא ישתתף בעלות שכרה בעת שהחולה מאושפז.
המטפלת לא יכולה לשהות בבית החולים 24 שעות ביממה ויש להחליפה למנוחה כל יום ולדאוג לסידורי הסעתה.
יש לדאוג לה לאוכל, ואם היא נשארת בלילה - גם למיטה מתקפלת (ראו בסעיף למעלה).

ניתן, אך ההיצע מוגבל. פרטים ניתן לקבל במשרד אחות ראשית.

אין החזר על הוצאות נסיעה של בני משפחה.

מטופלים הנמצאים במסגרת שיקום, יכולים לצאת לחופשת סוף שבוע קצרה - מיום שישי בצהריים ועד מוצאי שבת, או מערב חג ועד מוצאו. מומלץ לקחת מטופל לחופשה כזאת בשבוע האחרון לאשפוזו, כדי להתרשם מיכולותיו בבית.
חולים תת־חריפים או חולים שמצבם הרפואי אינו יציב - לא יוכלו לצאת.
ככלל, כל יציאה לחופשה מותנית באישור בכתב מרופא המחלקה.
בטרם יציאה לחופשה, על המשפחה לדאוג לכל הציוד הנדרש - בגדים, הליכון, כסא גלגלים, כסא רחצה ובקבוק שתן אם נחוץ. ציוד רפואי ניתן לקבל בהשאלה מסניף נתיב החסד בבית החולים או ממוסדות דומים, ובכל מקרה לא תותר הוצאת ציוד מבית החולים.
על המשפחה לדאוג להסעת החולה לביתו ובחזרה. לגבי תרופות - החולה יקבל מהמחלקה את כל התרופות שלהן יזדקק במהלך חופשתו, פרט לתרופות נרקוטיות: במקרה זה יינתן למטופל רק מרשם, ואת התרופות יהיה צורך להשיג בבית מרקחת. רצוי לטפל בכך יום קודם.

אשפוז סיעודי מורכב כרוך בתשלום השתתפות עצמית של המטופל. הביטוח המושלם מחזיר חלק מהוצאה זאת.

לפי חוקי העבודה בישראל, אדם עובד זכאי לשישה ימי מחלה בגין מחלת הורה המצריכה שהותו עימם.

אם המטופל זקוק לבדיקות או לביקורת בבית חולים כללי, הנוגעות ישירות לאשפוזו - בית החולים הרצפלד ידאג להסעתו, במונית או באמבולנס במקרה הצורך. עם זאת, על המשפחה ללוות אותו בעת הביקור.
לגבי בדיקות שאינן נוגעות ישירות לאשפוז, כמו ביקורות מרפאתיות שנקבעו מראש - יש לדחותן לאחר השחרור. לחילופין, המשפחה תוכל לקחת את המטופל לבדיקה בכוחות עצמה.

הזכות לחוות דעת נוספת מעוגנת בחוק זכויות החולה, והמשפחה רשאית להביא יועץ פרטי מטעמה. צוות המחלקה יסייע ליועץ וימסור לו את כל המידע הנחוץ. עם זאת, רופאי המחלקה אינם מחויבים לקבל את חוות דעתו של היועץ.
טיפולים פרטיים, ובכללם טיפולי רפואה משלימה לסוגיה - אפשריים, בכפוף להסכמתו של מנהל המחלקה. בכל מקרה, בית החולים לא ייקח אחריות על תוצאות טיפולים פרטיים.

פרט לחולים תת־חריפים, שמשך אשפוזם קצר - לרוב אנו משתדלים להודיע על שחרור שבוע מראש, ובמחלקות השיקומיות אף יותר מכך, על מנת לתת למשפחה שהות להתארגן ולבצע את ההתאמות הנדרשות לקראת השחרור.

לפי חוק זכויות החולה מידע יימסר רק למטופל עצמו, לפי בקשתו.
במידה והחולה אינו כשיר, יימסר מידע רק לאפוטרופוס עליו, שמונה כחוק על ידי בית משפט.
העתקים מהרשומה הרפואית ניתן לקבל במשרד הרשומות הרפואיות בבית החולים, לאחר תשלום אגרה. גם העתקי צילומים ניתן לרכוש במשרד מכון הרנטגן.

ההסעה הביתה, עם שחרורו של החולה, היא באחריות החולה ומשפחתו. קופת החולים תשתתף בעלות ההסעה במקרים מיוחדים בלבד על פי שיקוליה.

על סמך בדיקתו של המטופל, צוות ריפוי בעיסוק יציע לכם שינויים הנחוצים בבית למען בטיחותו של המטופל וכדי לאפשר לו תפקוד עצמאי ככל האפשר. במקרים מיוחדים, המרפאים בעיסוק יצרו קשר עם צוות היחידה לשיקום בית, על מנת שיבקרו בביתו של המטופל עוד בעת האשפוז ויציעו שינויים נחוצים.
ביצוע שינויים (כגון החלפת אמבטיה במקלחת והרחבת דלתות) - יערך וימומן על ידי המטופל ומשפחתו. במקרה הצורך, אפשר לבקש סיוע ממחלקת הרווחה בעירייה.
ציוד, כגון מיטה מתכווננת, ניתן להשאיל או לרכוש בארגוני סיוע כמו נתיב החסד. על היחידה להמשך טיפול של קופת החולים למלא טופס מפרט לציוד, ואז אפשר לבקש השתתפות של משרד הבריאות בעלותו.

עם שחרורו החולה חוזר להמשך מעקב וטיפול רופא המשפחה, המרפאה המקומית ושירותי הבריאות בקהילה.
הודעה על השחרור הקרב נשלחת למרפאה בדואר אלקטרוני בשבוע האחרון לאשפוזו, ובמקרים מורכבים המחלקה מתאמת את השחרור מול המרפאה טלפונית.
במכתב השחרור שמקבל החולה מצוינים כל התרופות וטיפולי ההמשך שעליו לקבל, כולל המשך שיקום בקהילה במידת הצורך.
לגבי חולה המרותק לביתו, קיימת אפשרות להמשך מעקב ולהמשך שיקום בביתו על ידי יחידות לטיפול בית של קופת החולים.

קשיש שתפקודו נפגע בעקבות מחלתו, זכאי לקבלת עזרה של מטפלת בביתו מטעם הביטוח הלאומי. אם הוא כבר זוכה לעזרה, הוא זכאי לתוספת שעות טיפול.
העובדת הסוציאלית וצוות המחלקה ימלאו את הטפסים המתאימים והמשפחה נדרשת למסור אותם בסניף הביטוח הלאומי. מעריכה מטעם הביטוח הלאומי תגיע לבית המטופל, לרוב בתוך שבוע, ועל פי הניקוד שיקבל יקבע מספר שעות העזרה.
למרבה הצער, ישנם קשישים שלמרות כל המאמצים לא יצליחו לחזור לרמת תפקוד סבירה, ויזדקקו לעזרה סיעודית רבה. ברוב מהמקרים, הצוות הרב מקצועי של המחלקה יוכל לחזות מצב זה ולעזור למשפחה להיערך לקראתו כבר בשלבי האשפוז הראשונים. במידת הצורך, העובדת הסוציאלית במחלקה תסייע בתהליך קבלת מטפלת זרה או העברה לבית אבות סיעודי.

האם תוכן זה היה מועיל?

אני רוצה...

לשלוח לחבר

להדפיס