כללית און-ליין
קורונה

שומרים על שגרה בימי קורונה

בימים אלו אנו חווים שגרה חדשה - ריחוק חברתי, שהיה בבית וצמצום בפעילות. לאתגר קוגניטיבי, פעילות גופנית, שמירה על שגרה פעילה ומפגש חברתי יש השפעה ישירה על הבריאות והרווחה האישית שלנו. חשוב למצוא דרכים להישאר פעילים ובריאים גם בתקופה מאתגרת זו

טלי גפן | עדכון אחרון: 02.03.2021

​מגפת הקורונה גרמה לשינויים בשגרת היומיום שלנו, אנחנו פחות נפגשים, פחות יוצאים ופעילויות שהיו בשגרה שלנו בוטלו. השהייה הרבה בבית ללא פעילות עלולה לפגוע בתפקוד היום יומי שלנו ובכושר הגופני. החיים בחוסר ודאות, הריחוק החברתי והעדר פעילות יכולים לגרום ללחץ וירידה במצב הרוח. גם עם הגעת החיסונים והקלה בהגבלות אנחנו עדיין לא חוזרים לחיים מלאים, אך זה הזמן להסתכל על מה שכבר עברנו, מה נרצה לשמר מהתקופה ואיך נרצה לשפר את התקופה שעתידה להגיע.

הסביבה הביתית

בתקופה זו אנחנו שוהים הרבה יותר מהזמן שלנו בבית, כדאי לקחת זמן להסתכל על הסביבה שלנו לחשוב כיצד אנחנו יכולים להפוך אותה לנעימה יותר ונוחה יותר עבורנו:

כדאי לצור מקום מרווח, שיאפשר לנו תנועה חופשית, ישרת ויעודד את התפקוד שאנחנו רוצים לבצע.

הכניסו הביתה דברים שיעודדו עשיה משמעותית כמו ספרים, ציוד לפעילות גופנית, עמדת מחשב נוחה.

ריענון החושים - מה גורם לנו להרגשה טובה - מוזיקה אהובה, ריח נעים בבית, פרחים על השולחן.

 זוהי הזדמנות לארגון בטיחותי של הסביבה הביתית.

שגרת היומיום

שגרת היום יוצרת לנו את המסגרת לעשיה שלנו ועוזרת לנו לשלב ביומיום שלנו פעילויות שיאפשרו לנו לשמור על הבריאות שלנו גם כאשר אנחנו בעיקר בסביבה ביתית. שגרת יום מתוכננת וידועה יכולה לספק תחושה של יציבות ושליטה.

 תכננו שגרת יום חדשה ושבצו בה את כל הפעילויות שהחשובות לכם.

 השתדלו לצור עוגנים ביום שיחזרו כל יום- ארוחות בזמנים קבועים, שעות שינה קבועות, זמן פעילות גופנית קבוע.

 שלבו בשגרת היום פעילות גופנית, פעילות פנאי מהנה, מנוחות, זמן רגיעה וזמן של יצירת קשר, מקרוב או מרחוק, עם משפחה וחברים.

פעילות קוגניטיבית (של החשיבה)

היכולת שלנו לזכור, להתרכז ולעשות פעולות מורכבות מושפעת באופן ישיר מרמת הפעילות שלנו והאתגר המחשבתי שיש למוח שלנו. השהייה בסביבת הבית, הפחתה בפעילויות החברתיות והלימודיות עלולה להשפיע לרעה על יכולות החשיבה. לכן חשוב לשלב ביומיום אתגרים מחשבתיים. בחרו פעילות שאתם נהנים ממנה, שמאתגרת אתכם אך לא קשה מידי.

כל פעילות של למידה יכולה להתאים:

 למידת שפה חדשה.

טכניקה חדשה של עבודת יד.

משחק שמאתגר את החשיבה (קיימים רבים כאלה בחנויות).

למידה עצמאית בעזרת פודקסטים או הרצאות בזום. נצלו את ההרצאות הרבות המוצעות כיום מרחוק.

פעילות גופנית

כאשר אנחנו מבלים הרבה זמן בתוך הבית באופן טבעי הגוף שלנו הרבה פחות פעיל בכדי לשמר את רמת הפעילות במטרה לשמור על כוח שריר, טווחי תנועה, יציבה ובכלל על הבריאות שלנו אנו צריכים להכניס לסדר היום שלנו פעילות גופנית מובנית.

פעילות גופנית יכולה לסייע:

לחזק שרירים.

לשמר יכולת קבלת החלטות.

להפחית חרדה.

לחזק בטחון עצמי ותחושת מסוגלות.

חשוב לבצע את הפעילות הגופנית באחריות, עדיף לבצע פעילות שאתם רגילים לבצע, להתחיל במאמץ קל ולהגביר בהדרגה לפי היכולת ובכל מקרה להתייעץ עם איש מקצוע בכל התלבטות.

מפגשים משפחתיים וחברתיים

לקשרים החברתיים והמשפחתיים שלנו יש השפעה ישירה על הבריאות שלנו. דווקא בתקופה זו בה אנחנו זקוקים לרשת התמיכה האנושית שלנו אנחנו פוגשים מעט (אם בכלל) את הקרובים לנו.

נסו לאפשר מפגשים (אמיתיים או וירטואליים) בדרכים יצירתיות. מצאו את האיזון הנכון עבורכם בין שמירה על הבריאות לשמירה על הבריאות הנפשית.

ממשבר להזדמנות - חישוב מסלול מחדש

לעיתים רחוקות יש מצב המאלץ אותנו לצאת כל כך משגרת יומנו המוכרת. שינוי הרגלים בשגרה זו משימה לא פשוטה, במצב הנוכחי אנו נדרשים לשינוי הרגלים בעל כורחנו. ניתן להסתכל על כך כהזדמנות, לעצור ולחשוב:

איזה הרגלים חדשים הייתם רוצים להכניס לחייכם?
איזה הרגלים הייתם רוצים להפסיק ולהוציא מחייכם?
איזה הרגלים אתם בוחרים להשאיר?

שמירה על הבריאות הנפשית שלנו

השגרה החדשה קשה לכולם, הבדידות, המרחק מהמשפחה וחברים, חוסר יכולת לחזור לעיסוקים אהובים והחשש לבריאות יכולים להשפיע מאוד על הבריאות הנפשית שלנו. דברו על כך עם אדם קרוב במידה ואתם מרגישים שאתם זקוקים לתמיכה נוספת אל תחששו לפנות לעזרה.

 

טלי גפן היא סגנית מנהלת שירות הריפוי בעיסוק במרכז הרפואי גריאטרי שיקומי הרצפלד מקבוצת כללית

אני רוצה...