כללית שלי
קורונה

מבוגרים ובבית? יש לנו כמה טיפים

מאות אלפי מבוגרים - שרגישים במיוחד לנגיף הקורונה - מצויים עתה בבידוד בית, חלקם סובלים מבדידות קשה וממצב רוח ירוד. כיצד הם יכולים לעזור לעצמם, וכיצד יכולים קרובי משפחה וידידים לסייע להם?

בקיצור

1.

רבים מהקשישים חיים בגפם, והעובדה שאינם יכולים לצאת מהבית או לפגוש בבית קרובי משפחה וחברים מעצימה אצלם את תחושת הבדידות.

2.

הדרך הבטוחה להתגבר על תחושת הבדידות היא לשמור על קשרים משפחתיים וחברתיים באמצעות מכשירים אלקטרוניים.

3.

כדאי ליצור שגרת יום שתמלא את הזמן בעיסוקים מעניינים. ניתן ליהנות מעיסוקי פנאי כמו בישול, עבודות יד, צפייה בסרטים והאזנה למוזיקה.

בעקבות התפשטותה של מחלת הקורונה פירסם משרד הבריאות הנחיה לאוכלוסייה הכללית להימנע ככל האפשר מלצאת מהבתים ומלקבל מבקרים מבחוץ.

אי־ציות להנחיה הזאת מסכן את כולם, אך במיוחד את בני ה־60 ויותר ואת החולים במחלות כרוניות, ששיעורי התמותה מקורונה בקרבם גבוהים הרבה יותר מאשר בקרב צעירים בריאים. בפועל מוצאים את עצמם כעת מאות אלפי מבוגרים בהסגר בית ומתקשים להתמודד עם המצב החדש הזה.

לסיגל אלון־סידליק, הפסיכולוגית הראשית של כללית, יש כמה עצות בשבילכם.

1. הקצנת רגשות. במצב כל כך רגיש, כשיש רק מעט הסחות דעת ועיסוקים אחרים, קיימת נטייה לתת משקל רב לכל אירוע. זה עלול לגרום לכך שהאדם יחווה מצבים שונים, בעיקר בינאישיים באופן עוצמתי מהרגיל.

צפויה רגישות רבה ליחס של האחר, כמו נטייה להיעלב ביתר קלות או נטייה להגיב בכעס כשאנשים מרגישים לא מובנים. לא כדאי לתת לתקופה כזאת להעכיר יחסים בינאישיים. כדאי להיות ערניים לכך ולהימנע מליזום קונפליקטים על עניינים של מה בכך.

חשוב לזכור ולהזכיר לסובבים אתכם שהמצב מגביר את המיקוד לרגשות השליליים האלה.

2. בדידות ומצב רוח ירוד. רבים מהקשישים חיים בגפם, והעובדה שאינם יכולים לצאת מהבית או לפגוש בבית קרובי משפחה וחברים מעצימה אצלם את תחושת הבדידות.

גם מי שבדרך כלל לא חוו בדידות ומעורים חברתית, עלולים לחוש כעת תחושה מכבידה. הדרך הבטוחה היחידה להתגבר על כך היא לשמור על קשרים משפחתיים וחברתיים באמצעים אלקטרוניים הנגישים לרוב האוכלוסייה כמו שיחות וידאו בווטסאפ.

למי שמרגישים נוח בסביבה הדיגיטלית, גם השתתפות בפורומים שונים בפייסבוק והתכתבות במיילים ובווטסאפ יכולות להקל ולהפיג במעט את תחושת הבדידות.

הבדידות, השעמום, חוסר הפעילות והמתח עלולים להעכיר את מצב הרוח. כדי להקל ולהימנע ממצב רוח רע מומלץ לעסוק בפעילויות שמסבות הנאה גם בימי שגרה.

3. שגרת יום ועיסוקים. כדאי ליצור שגרת יום שתמלא את הזמן בעיסוקים מעניינים ותפיג את השעמום. ניתן ליהנות מעיסוקי פנאי כמו בישול, עבודות יד, צפייה בסרטים ובסרטונים ברשת (המבחר גדול), האזנה למוזיקה אהובה, האזנה להרצאות מעניינות בערוץ מקוון, קריאה (ממחשב או מספרים) ועוד. זוהי הזדמנות להכיר את מה שיש לרשתות הדיגיטליות להציע בסרטונים על תחומי עניין ועל תחביבים.

כמו כן מומלץ לעסוק, במידת האפשר, בפעילות גופנית שמותאמת לגיל, למצב הבריאות ולכושר. זה הזמן להסתכל באלבומי תמונות של בני המשפחה שמעלים זיכרונות מחוויות נעימות ומשפרים את מצב הרוח.

כאמור, גם שמירה על קשרים חברתיים באמצעים אלקטרוניים שמפיגה במעט את הבדידות יכולה לשפר את מצב הרוח.

4. שינה. מבוגרים רבים סובלים משינה קלה ומהפרעות שינה. בתקופה הזאת שבה חייבים לשהות בבית יש פחות הוצאת אנרגיה, וזה יכול להקשות על ההירדמות.

לכן מומלץ להקפיד על שעות ערות מספיקות, כלומר לדלג על מנוחת צהריים ולדחות לשעה מאוחרת יחסית את הכניסה למיטה לשנת הלילה.

גם בהקשר הזה מומלץ לעסוק בפעילות גופנית שמותאמת לגיל ולמצב הבריאותי. ניתן להיעזר בסרטוני הדרכה שמצויים ברשת.

במידת הצורך ניתן להתייעץ עם אנשי מקצוע: רופאים, עובדים סוציאליים, פסיכולוגים.

סיגל אלון־סידליק היא הפסיכולוגית הראשית של כללית

אני רוצה...