אף אוזן גרון

יצירת קשר

​לזימון תור במרפאה ולשאלות, ניתן ליצור קשר עם מזכירת המרפאה, ליאת, בטלפון: 08-9441316 בימים ראשון עד חמישי בשעות 15:00-8:00.
פקס: 08-9441967
דוא"ל: ד"ר יעל שפירא גליץ, אחראית השירות להפרעות בליעה: yaelsh1@clalit.org.il

מיקום

​בניין מרפאות חוץ, קומה 3

מרפאת בליעה

מרפאת בליעה קפלן

מהו השירות להפרעות בליעה?

השירות להפרעות בליעה פועל במסגרת מחלקת אף אוזן וגרון והמכון לשמיעה ולדיבור. במרפאה פועל צוות רב-תחומי הכולל רופאה וקלינאית תקשורת עם הכשרה וניסיון בטיפול ובשיקום של מטופלים עם הפרעות בליעה. תהליך הבליעה הוא תהליך מורכב. על מנת שהבליעה תתרחש בצורה תקינה, יש צורך במבנה תקין של בית הבליעה, תחושה תקינה בחלל הפה, הלוע והגרון ותיאום מלא בין שרירי הבליעה.

כיצד מתבצעת הבדיקה?

לקושי בבליעה (דיספגיה) ישנן השלכות מרחיקות לכת על חיי המטופלים. קושי בבליעה שאינו מטופל כראוי עלול לגרום לתת-תזונה ולהתייבשות ולעתים אף לחנק המסכן חיים. מעבר להשלכות הגופניות, לקושי בבליעה יש השפעה רגשית על המטופל, שמאבד את "טעם החיים", אינו נהנה מארוחותיו ומהטקסים החברתיים הנלווים להם. לדוגמה ארוחות משפחתיות בשבתות ובחגים.

כיצד מתבצעת הבדיקה?

המטופלים בשירות להפרעות בבליעה מאובחנים באמצעות ראיון מפורט, בדיקה גופנית ובדיקה אנדוסקופית של הבליעה FEES  - Fiberoptic endoscopic evaluation of swallowing שבמהלכה ניתן להתאים תרגילים ושיטות לשיפור הבליעה. בתום הביקור מקבלים סיכום מפורט שכולל את כל ממצאי הבדיקה והמלצות לטיפול ולמעקב .

מה אנו מציעים במסגרת השירות?

  • טיפולים לשיקום הבליעה על ידי קלינאית תקשורת.
  • ניתוחים לשיפור הבליעה כגון מדיאליזציה של מיתר קול משותק, כריתת סעיף וושטי ע"ש צנקר, הרחבות בית הבליעה ועוד. 

מהו ייחודו של השירות?

שיתוף הפעולה ההדוק בין רופאת אף אוזן גרון לקלינאית התקשורת, תוך מתן יחס אישי, מאפשרים אבחון מדויק והתאמת טיפול ושיקום ה"תפורים למידותיו" של כל מטופל/ת.

למי מיועד השירות להפרעות בליעה?

השירות מתאים למגוון רחב של אנשים עם הפרעות בליעה מסיבות שונות:

  • אירועים מוחיים
  • מחלות של מערכת העצבים כגון פרקינסון, טרשת נפוצה ועוד
  • מחלות שרירים
  • זקנה ושיטיון (דמנציה)
  • לאחר אשפוז או הנשמה ממושכת או פיום קנה (טרכואטומיה)
  • לאחר ניתוחים או הקרנות לראש ולצוואר. 

מה עליך להביא לביקור?

  1. מכתב הפניה מהגורם המפנה (רופא משפחה/ רופא אף אוזן וגרון/ קלינאית תקשורת/ אחר)
  2. רשימת תרופות מעודכנת
  3. כל בדיקה רפואית שבוצעה לבירור הפרעות הבליעה (שיקוף ושט-קיבה-תריסריון, גסטרוסקופיה וכדומה)
  4. בדיקות דם  שבוצעו בקופת חולים (עד 3 חודשים) כולל פרופיל שומנים, תפקודי תריס ורמות חלבון ואלבומין בדם.
  5. טופסי התחייבות למרפאה (שני טופסי 17: אחד עבור בדיקת רופא אף אוזן וגרון, קוד 70022 לחברי כללית או 99242 לחברי קופות חולים אחרות, והשני עבור בדיקת קלינאית תקשורת, 64580 לחברי כללית או 92526 לחברי קופות חולים אחרות).

הצוות הרפואי

מנהלים:
פרופ' דורון הלפרין, מנהל מחלקת אף אוזן וגרון                                                                             
ד"ר יונתן להב, מנהל היחידה לרפואת הגרון

צוות השירות להפרעות בליעה:
ד"ר יעל שפירא גליץ,  אחראית השירות להפרעות בליעה
גב' ליאת שטרייפלר, קלינאית תקשורת, אחראית על טיפולי שיקום הבליעה
גב' שרי מאירוביץ', אחות אחראית מרפאות חוץ אף אוזן וגרון