אף אוזן גרון

יצירת קשר

דוא"ל: ד"ר יעל שפירא גליץ, אחראית השירות להפרעות בליעה: yaelsh1@clalit.org.il

זימון תורים ופרטים ניתן לקבל בטלפון: 089441316 בימים א-ה בשעות 8:00 עד 15:00​

מיקום

השירות להפרעות בליעה, מרכז רפואי קפלן, בניין מרפאות חוץ, קומה שלישית.

מרפאות אף, אוזן גרון

המכון לשמיעה

במסגרת המכון מתבצעות בדיקות שמיעה, מכשירי שמיעה, סינון שמיה לילודים,בדיקות BERA, שיקום שמיעה לאחר שתל שבלול ועוד.
לקביעת תור לבדיקות, נא ליצור קשר עם מזכירות מכון השמיעה: טלפון לקביעת תור: 08-9441318 פקס: 08-9447108

השירות לניתוחי פה ולסת וטיפולי שיניים

נא ליצור קשר עם מכון פה ולסת, לכל הפרטים לחצו כאן

השירות להפרעות בליעה

אחראית על השירות: ד"ר יעל שפירא גליץ.

השירות ניתן כחלק מהיחידה למחלות הגרון ומיתרי הקול.

תהליך הבליעה הוא תהליך מורכב. על מנת שהבליעה תתרחש בצורה תקינה יש צורך במבנה תקין של בית הבליעה, תחושה תקינה בחלל הפה, הלוע והגרון ותיאום מלא בין שרירי הבליעה

למה חשוב לטפל בהפרעות בליעה?

לקושי בבליעה (דיספגיה) השלכות מרחיקות לכת על חיי המטופלים. קושי בבליעה שאינו מטופל כראוי יכול לגרום לתת תזונה והתייבשות, ולעתים אף לשאיפת המזון לדרכי האוויר (אספירציה), תופעה שעלולה לגרום לדלקות ריאה חוזרות ולעתים אף לחנק מסכן חיים. מעבר להשלכות הגופניות, לקושי בבליעה השפעה רגשית על המטופל, שמאבד את "טעם" החיים, אינו נהנה מארוחותיו ומהטקסים החברתיים הנלווים להן, לדוגמא ארוחות באירועים משפחתיים, בחגים ובשבתות.

מהו השירות להפרעות בליעה?

השירות להפרעות בליעה פועל במסגרת מחלקת אף אוזן וגרון והמכון לדיבור במרכז הרפואי קפלן. פועל בו צוות רב-תחומי הכולל רופאה וקלינאית תקשורת עם הכשרה וניסיון בטיפול ובשיקום של מטופלים עם הפרעות בליעה.

כיצד מתבצעת הבדיקה?

כל הערכה של מטופל/ת מתחילה בראיון מפורט, בדיקה גופנית ובדיקה אנדוסקופית של הלע והגרון.  

1.      בדיקת בליעה אנדוסקופית -  FEES

במהלך הבדיקה מצולם תהליך הבליעה הלועי באמצעות אנדוסקופ עדין שמוחדר דרך הנחיר תחת הרדמה מקומית קלה. תוך כדי הבדיקה נבדקת הבליעה של מספר סוגי מרקמים של מזון ומוערכת היעילות והבטיחות של מנגנון הבליעה הלועי. במידת הצורך, ניתן לבחון במהלך הבדיקה שיטות שונות לשיפור הבליעה על מנת לסייע בהתווית תכנית טיפול ושיקום בליעה על ידי קלינאי/ת תקשורת.

המזון המוצע למטופלים במהלך הבדיקה הינו כשר חלבי. ניתן ואף רצוי להגיע מהבית עם מאכלים המטופל מתקשה לבלוע על מנת לבחון גם אותם.

2.      שיקוף מנגנון הבליעה - וידאופלואורוסקופיה

בדיקה זו מבוצעת במכון הדימות ובה הנבדק/ת מתבקש לבלוע חומר ניגוד (בריום) במרקמים שונים. הבדיקה מאפשרת בחינה של התפקוד של חלל הפה, הלע והוושט בתהליך הבליעה, אבחון של שאיפה של תוכן אל דרכי האויר (אספירציה) ותרגול שיטות שונות לשיפור תהליך הבליעה.

הבדיקה מבוצעת ע"י רופאת אף אוזן וגרון ורדיולוג.

מהם השירותים המוצעים במסגרת השירות?

  • טיפולים לשיקום הבליעה על ידי קלינאית תקשורת.
  • ניתוחים לשיפור הבליעה כגון מדיאליזציה של מיתר קול משותק, כריתת סעיף וושטי ע"ש צנקר, הרחבות בית הבליעה ועוד. 

מהו ייחודו של השירות?

שיתוף הפעולה ההדוק בין רופאת אף אוזן וגרון וקלינאי התקשורת תוך מתן יחס אישי מאפשרים אבחון מדויק והתאמת טיפול ושיקום "תפורים למידותיו" של כל מטופל/ת.

השירות פועל בשיתוף פעולה עם המכון לגסטרואנטרולוגיה, כירורגית חזה ותזונאית ומאפשר אבחון וטיפול רב תחומיים לחולים הזקוקים לכך.

למי מיועד השירות להפרעות בליעה?

השירות מתאים למגוון רחב של אנשים עם הפרעות בליעה מסיבות שונות:

  • אירועים מוחיים
  • מחלות של מערכת העצבים כגון פרקינסון, טרשת נפוצה ועוד
  • מחלות שרירים
  • זקנה ושטיון (דמנציה)
  • לאחר אשפוז, הנשמה ממושכת או פיום קנה (טרכואטומיה)
  • לאחר ניתוחים או הקרנות לראש ולצוואר

מה עליך להביא לביקור?

  1. מכתב הפניה מהגורם המפנה (רופא משפחה/רופא אף אוזן וגרון/קלינאית תקשורת/אחר)
  2. רשימת תרופות מעודכנת
  3. כל בדיקה רפואית שבוצעה לבירור הפרעות הבליעה (שיקוף ושט-קיבה-תריסריון, גסטרוסקופיה וכדומה)
  4. בדיקות דם שבוצעו בקופת חולים (עד 3 חודשים) כולל פרופיל שומנים, תפקודי תריס ורמות חלבון ואלבומין בדם.
  5. טופסי התחייבות למרפאה (שני טופסי 17 : אחד עבור בדיקת רופא אף אוזן וגרון, קוד 70022 לחברי כללית או 99242 לחברי קופות חולים אחרות, והשני עבור בדיקת קלינאית תקשורת, 64580 לחברי כללית או 92526 לחברי קופות חולים אחרות).