ניתן לחלק את הניידות לשני סוגים עיקריים:
- ניידות אישית - הליכה עצמאית (הבסיסית ביותר)/ הליכה עם אביזר עזר/ הסעת כסא גלגלים.
- ניידות בקהילה - חציית כביש, שימוש בתחבורה ציבורית ונהיגה. נהיגה היא הניידות המורכבת ביותר.
מרכיבים חשובים לניידות בטיחותית (מהליכה ועד נהיגה):
- יכולת חישה (ראיה, שמיעה) - ניתן לפצות על ידי הרכבת משקפיים.
- יכולת מוטורית סבירה (תנועות גפיים, צוואר) - ניתן לפצות על ידי אביזרי עזר להליכה - מקל, הליכון וכד'.
- יכולת קוגניטיבית תפיסתית - תפיסה חזותית, קשב, זיכרון, התמצאות, כיווניות, יכולת קבלת החלטות, זמן תגובה, מהירות עיבוד מידע, זיכרון, מודעות, שיפוט ועוד. האם ניתן לפצות?
כלומר, בכל סוגי הניידות יש צורך ברכיבים הנ"ל כדי שהניידות תהיה בטיחותית. על חלק מהרכיבים אפשר לפצות, אבל על הרכיבים הקוגניטיביים - עדיין לא ניתן לפצות. במקרה שהרכיב הקוגניטיבי חסר, או פגוע – קיימת סכנה שהאדם ילך לאיבוד או ייפגע במישהו (או בעצמו) כנהג. על כן, כשמרכיב קוגניטיבי פגוע מאוד - נמליץ על השגחה/ ליווי צמוד בהליכה ועל הפסקת נהיגה.
נהיגה - זכות בסיסית שהחברה מאפשרת לפרט.
על פי פקודת התעבורה: כאשר רופא סבור שהאדם יכול לסכן את עצמו או את זולתו בנהיגה - הוא חייב לדווח למשרד הרישוי. גם לאדם עצמו אחריות לדווח על שינוי במצבו הבריאותי (דרך הרופא).
בפועל, מעט רופאים מדווחים למשרד הרישוי בשל חוסר זמן, חוסר תשומת לב ו/או חוסר ביכולת להעריך במדויק אם האדם כשיר לנהיגה.
נהג שמלאו לו 70 שנה - חייב לעבור בדיקות רפואיות אחת לחמש שנים, ומגיל 80 - אחת לשנתיים. הבדיקות כוללות: מצב ראייה ומצב רפואי.
עובדות על נהיגה בגיל מבוגר (65+):
- מעורבות מבוגרים בתאונות דרכים גבוהה יותר משיעורם היחסי באוכלוסייה.
- קיימת תחזית לעלייה משמעותית במספר הנהגים המבוגרים.
- סוגי התאונות הנפוצות ביותר בגיל המבוגר- התנגשות חזית באחור, והתנגשות חזית אל צד.
- מחקר מ-2007 הוכיח כי 40% מהתאונות הקטלניות בצמתים קשורות לנהגים מבוגרים, כשהסיבה הנפוצה ביותר היא ליקוי באומדן נכון של התנועה בצומת, במיוחד בביצוע פניה שמאלה!
קיימים שינויים תפקודיים אובייקטיבים הנובעים מהגיל:
- ירידה בגמישות הגוף
- הראייה נפגמת
- זמן התגובה מתארך
- התפקוד הקוגניטיבי נחלש
- נטילת תרופות והתלות בהן גדלה מאוד (בשבוע הראשון של נטילת תרופות הגורמות לעייפות/ האטה ומשפיעות על הראייה/ חשיבה- יש סיכוי גבוה יותר ב- 50% למעורבות בתאונות דרכים!).
סימני הזהרה:
שינוי בהרגלי נהיגה והתאמות שאנשים מבוגרים מבצעים בנהיגה בעצמם: | סימנים אובייקטיביים/ חיצוניים: | סימנים עיקריים בעת נהיגה: |
הימנעות מנהיגה ביום/ לילה, בכביש בין-עירוני, במזג אויר סוער | המשפחה מדווחת ש...הילדים אומרים שאני..... | מבצע פניות שמאלה לא מדויקות בצמתים |
נוהג רק עם אשתי/בעלי | ליקויים קוגניטיביים- ירידה בזיכרון, בקשב, במודעות | נכנס לנתיב לא נכון, או אסור לכניסה |
נוהג רק קרוב לבית | שינויים במצב הפיזי | מאבד את דרכו במקומות מוכרים או נזקק להנחיות מהנוסעים |
| שינויים במצב התפקודי | אינו עוצר לפני תמרור "עצור" או באור אדום |
| | מתבלבל בין דוושת הגז והבלם |
| | רוטן, כועס ומתרגז בזמן הנהיגה |
| | אינו מודע למגבלותיו ו/או לקשיי הנהיגה שלו הנזכרים לעיל. |
אז מה עושים?
- מתייעצים עם רופא המשפחה
- מבקשים מבן משפחה להתלוות בנהיגה
- לוקחים כמה שיעורי נהיגה לצורך חוות דעת מקצועית
- אם עדיין קיימת התלבטות אפשר לפנות למרפאת הנהיגה בבית החולים לוינשטיין.
במרפאת הנהיגה בביה"ח לוינשטיין בודקים בעלי רישיון נהיגה לאחר שינוי במצבם. המרפאה קיימת מזה 10 שנים והבודקות הן מרפאות בעיסוק שעברו הכשרה בתחום שיקום נהיגה. במרפאה נבדקים מאושפזי בית החולים ונהגים שמגיעים להיבדק באופן פרטי, ביניהם בני 65+ בריאים.
מה כוללת הבדיקה?
- הערכה מוטורית
- בדיקות קוגניטיביות
- סימולטור נהיגה
- הערכת נהיגה מעשית כלומר: נסיעה בכביש עם מורה נהיגה + הבודקת מאחור, ברכבו של מורה הנהיגה.
משך ההערכה הוא בין 3-4 פגישות ובסיום הבדיקה ניתנת המלצה - כשיר/לא כשיר לנהיגה. מתקיימת פגישה עם הנבדק ומשפחתו ובה ניתן הסבר מפורט. כמו כן, חשיפה לניידות בדרכים אלטרנטיביות (קלנועית, תחבורה ציבורית, הסעות בני משפחה) בהתאם לצרכים.
מסקנות והמלצות המרפאה מועברות לרופא המשפחה.
לסיום, טיפים והמלצות לנהיגה בטוחה:
בסביבה: | לנהג - עשה: | לנהג - אל תעשה: |
בחירת רכב מתאים - רכב גבוה | שמירת מרחק גדול יותר (3 שניות) | הימנעות מנהיגה בחושך/ למרחקים ארוכים/ במזג אויר קיצוני |
כיסוי הגה | עדיפות לנהיגה בשעות היום | הימנעות משיחות טלפון בנהיגה |
לוח מחוונים ברור | הכנה ותכנון לקראת נסיעה למקום לא מוכר | הימנעות מנהיגה בעייפות, בכעס |
חיישנים | בדיקת ראיה/ שמיעה אחת לשנה | |
מראה פנורמית, מראות מעל מראות הצד | נטילת תרופות באופן סדיר והבנת השפעתן | |
רכב תקין | פעילות גופנית קבועה | |
ביטוח חובה תקף | מודעות למצב הגופני/ הנפשי/ הקוגניטיבי | |
בעתיד, מדברים על רכבים אוטונומיים, ועל כניסתם לשימוש כבר בעשור הקרוב...
ועד אז נסיעה טובה!
עדינה שריד, מרפאה בעיסוק
מנהלת מרפאת נהיגה, בית חולים לוינשטיין
09-7709003
דוא"ל: adinas2@clalit.org.il