ריפוי בעיסוק

trueבתי חולים > לוינשטיין > דף הבית > מרפאות ומכונים > ריפוי בעיסוק > "מתנהלים בקבוצה" - טיפול קבוצתי בתפקודים ניהוליים

"מתנהלים בקבוצה" - טיפול קבוצתי בתפקודים ניהוליים

בשנה האחרונה פועלות בסקטור הריפוי בעיסוק, במחלקות חבלות מוח ובמחלקת שיקום נוירולוגי קבוצה לשיפור התפקודים הניהוליים

  • מאת:
  • מילנה אמינוב | מרפאה בעיסוק
טיפול קבוצתי בתפקודים ניהוליים

תפקודים ניהוליים הם תהליכים קוגנטיביים גבוהים, השולטים על מגוון פונקציות קוגניטיביות, התנהגותיות ורגשיות ומווסתים אותן. יכולות אלה מאפשרות לקבוע סדרי עדיפויות, להסיק מסקנות, לפתור בעיות ולנהל יחסים בין-אישיים. מטופלים לאחר פגיעות ראש נרכשות חווים קשיים בתפקודים ניהוליים אשר פוגעים בהתנהלות עצמאית במגוון תפקודי היומיום.

הטיפול הקבוצתי מהווה טיפול משלים לטיפול הפרטני. מספר המשתתפים הוא בין 3 ל-5, משך כל פגישה הוא כשעה, תדירות הפגישות היא פעם עד פעמיים בשבוע ומספר הפגישות הוא כ-10.

במהלך כל פגישה הקבוצה עוסקת בכל פעם בתפקוד ניהולי אחר:

  1. בקרה – היכולת לבדוק את איכות הביצוע ולתקן בהתאם.
  2. זיכרון עבודה- היכולת לשמור מידע בראש ולהשתמש בו או להפעיל עליו מניפולצייה על מנת להשלים מטלה.
  3. ארגון ותכנון – יכולת לבצע רצף פעולות נכון של שלבי העבודה ובתזמון מתואם. כמו כן, היכולת להעריך משכי זמן ולהתנהל על פי לוחות זמנים במהלך שגרת היומיום.
  4. גמישות מחשבתית ופתרון בעיות- היכולת לחשוב ולבצע שינויים בהתאם לנסיבות. וכן, היכולת לחשוב על מספר פרשנויות או פתרונות לסיטואציה נתונה.
  5. ויסות רגשי – היכולת לשלוט, לנהל ולשנות התנהגות תוך התאמת הרגשות למצב נתון.
  6. Theory Of Mind -TOM- יכולת של הבנת המצב המנטלי של האדם האחר (מחשבות ורגשות). יכולת זו חיונית לאינטראקציות חברתיות יומיומיות, והיא משמשת אותנו כאשר אנו מנתחים, ומגיבים להתנהגויות של אחרים.


כל מפגש מתחלק למספר שלבים:

  • חימום – בשלב זה מתגבשת הלכידות הקבוצתית דרך תרגילי היכרות. כמו כן מוצג נושא המפגש.
  • תרגול – המשתתפים בקבוצה לומדים על הנושא דרך התנסות בתרגילים מגוונים הכוללים: מטלות נייר ועיפרון, משחקי חשיבה חברתיים ומשימות בהקשר תפקודי. התרגילים בחלקם פרטניים ובחלקם משותפים.
  • שיתוף - המשתתפים משתפים בהתמודדות במשימה.
  • דיון – בשלב זה נעשית חשיבה משותפת של שימוש באסטרטגיות (שיושמו בשלב הפעילות או נלמדו בשלב השיתוף) בהקשרים נוספים בחיי היומיום.
  • סיכום - בסיום כל מפגש הקבוצה מקבלת דף המסכם את הנושא והאסטרטגיות.

מטרות הקבוצה הם ראשית כל פסיכואדוקציה – מתן ידע אודות השלכות הפגיעה על החשיבה והתפקוד ומתן ידע אודות תפקודים ניהוליים. כמו כן, שיפור המודעות ליכולות שלהם, לקשיים ולהשלכותיהם. נוסף לכך, הקבוצה מקנה ארגז כלים של אסטרטגיות והרגלי עבודה. המשתתפים מתבקשים ליישם את הכלים והאסטרטגיות לקראת מפגש הסיום שבו נדרש מהם להציג נושא לבחירתם מול שאר חברי הקבוצה.  

לקבוצה זו מספר יתרונות: למידה בין אישית – הקבוצה מאפשרת הפרייה ולמידה הדדית. המשתתפים חולקים רעיונות, אסטרטגיות, תחושות ורגשות. לא פעם משתתפים מעידים שהחשיפה למשתתפים נוספים אכן מאפשרת להם ללמוד מאחרים. יתרון שני הוא שהקבוצה מאפשרת מסגרת להתנסות חברתית. במהלכה הם לומדים לנהל תקשורת תואמת, מפתחים מיומנויות הקשבה ומפתחים מודעות ליכולותיהם החברתיות שלעיתים נפגעות לאחר פגיעת ראש. יתרון נוסף במסגרת הקבוצה הוא כשהמשתתפים מתחלקים בדאגותיהם, משתפים חוויות והתנסויות.  ומספקים תמיכה ועידוד זה לזה.

לאור ההצלחה של הקבוצה קמות קבוצות נוספות גם בשאר מחלקות הריפוי בעיסוק .

קבוצה זו בהחלט יכולה לשרת בהתאמות שונות גם אנשים בריאים אשר מעוניינים לפתח את המודעות שלהם ליכולות ולאסטרטגיות לייעול ושיפור התפקודים הניהוליים בחיי היומיום.

האם תוכן זה היה מועיל?

אני רוצה...

להדפיס

לשלוח בדוא"ל