המכון לריפוי בעיסוק בבית החולים לוינשטיין הוא בעל מוניטין בארץ ובעולם בתחום השיקום הפיזיקאלי, ומוכר במיוחד בזכות פיתוח כלי הערכה בתחום הקוגניטיבי למטופלים עם נזק מוחי. במהלך השנים פיתח המכוון שיטות טיפול מתקדמות שמסייעות לשיפור תפקודו של כל מטופל ורווחתו האישית, באמצעות התנסות והתמודדות עם מצבים שונים בסביבתו הטבעית - מפעילויות יומיומיות בסיסיות, עד עבודה, לימודים ושימוש במחשב.
המכון לריפוי בעיסוק בבית החולים מסונף לאוניברסיטת תל אביב ומשמש כמרכז הדרכה קלינית לסטודנטים מהחוגים לריפוי בעיסוק בכל האוניברסיטאות בארץ. מרפאות בעיסוק בכירות במחלקה מספקות ייעוץ והדרכה גם לאנשי מקצוע שונים בארץ וחלקן מהוות חלק מהסגל האקדמי של אוניברסיטת תל אביב.
בראש המכון עומדת יפעת שוורץ, מומחית בריפוי בעיסוק ועובדת בבית החולים לוינשטיין מזה כ- 20 שנה. היא בעלת ניסיון עשיר בתחומים של שיקום לאחר אירוע מוחי, שיקום שדרה ושיקום לאחר פגיעות ראש. יפעת שוורץ פיתחה את האבחון הקוגניטיבי תפקודי שנקרא: FLOTCA, והיתה שותפה לתיקופו ופירסומו. היא מרצה אורחת בחוגים לריפוי בעיסוק באקדמיה, מדריכה סטודנטים ושימשה כרכזת הדרכה בעבר. יפעת שוורץ בעלת תואר שני בריפוי בעיסוק מאוניברסיטת ת"א.
מכון ריפוי בעיסוק בבית החולים לוינשטיין נותנים מענה למטופלים באשפוז ולמטופלים מהקהילה. הצוות כולל כ-50 מרפאים/ות בעיסוק, כולם אקדמאים ומתמחים בתחומי הטיפול השונים. המרפא/ה בעיסוק מלווים כל מטופל במשך תקופת האשפוז, וקובעים עמו ועם קרוביו - השותפים לרוב להליך השיקום - את מטרות הטיפול.
בעשר השנים האחרונות נפתחו במסגרת המכון מרפאות שונות, שחלקן פתוחות לקהל הרחב, כמו מרפאה לשיפור מיומנויות למידה, מרפאה לשיפור הזיכרון, מרפאה לטיפול בהפרעות קשב וריכוז, ומרפאה לשיקום נהיגה.
למוניטין של המחלקה לריפוי בעיסוק תרם במיוחד פיתוח ערכת ה- LOTCA (Loewenstein Occupational Therapy Cognitive Assessmen), אחד מכלי ההערכה הטובים בעולם להערכה מהירה של מצב ההכרה, החשיבה והמודעות של המטופל. הערכה באמצעות LOTCA מאפשרת לאבחן את התחומים שבהם המטופל שומר על יכולותיו, ואת אלו שבהם קיימת נסיגה, ובכך מסייעת לאתר נקודת מוצא לטיפול. המחלקה פיתחה גם מהדורה שניה של הערכה, וכן גרסה מיוחדת לאבחון קשישים ואבחון ילדים. ערכת LOTCA תרמה לפרסומו העולמי של בית החולים לוינשטיין, נמכרה למוסדות שיקומיים רבים, והוצגה בכנסים רפואיים רבים על ידי אנשים מצוות המחלקה לריפוי בעיסוק.
צוות הריפוי בעיסוק במחלקות השונות של ביה"ח משתמש בטכנולוגיות ושיטות טיפול מהמתקדמות
ביותר, ביניהן:
"מציאות מדומה" - שיטת טיפול ייחודית וחדשנית, בעזרתה חש המטופל כאילו הוא נוכח ופועל בעולם האמיתי. המציאות המדומה נוצרת על ידי שימוש בטכנולוגיות מתקדמות, הבונות סביבה בה מזיז המשתמש חפצים ומקבל משוב ראייתי ושמיעתי לפעולות מדומות כגון קניות בסופרמרקט, עבודה במטבח, נהיגה ברכב ועוד. הטיפול הוא פרטני, לעיתים קבוצתי ופעמים רבות משלב בני משפחה וקרובים.
חדר סנוזלן - חדר לגרייה רב-חושית (שמיעה, מגע, טעם, ריח, ותנועה), המשמש חלק ממרחב טיפולי המאפשר לקיים פעילות המשלבת רגיעה ואקטיביות. הטיפול בחדר זה מתאים במיוחד למטופלים שנמצאים בשלבים ראשונים של יציאה מתרדמת, במצבים של תגובתיות מינימלית או במצבים של אי שקט בולט.
חדר כושר למוח - הראשון מסוגו למטופלים הסובלים מפגיעה בתפקוד המוחי. בחדר הכושר למוח מטופלים מתנסים בתרגול קוגניטיבי נוסף לטיפול הפרטני בריפוי בעיסוק. בחדר נעשה שימוש במגוון תוכנות אינטרנטיות במטרה כדי לחזק מיומנויות הנרכשות בטיפול ולסייע בשיפור היכולות הקוגניטיביות.
מטרות הטיפול בריפוי בעיסוק
המטרה הכללית של הטיפול בריפוי בעיסוק היא לספק לאדם כלים ומיומנויות, שיאפשרו לו להתמודד עם דרישות החיים. הטיפול מתמקד במגוון העיסוקים המבוצעים על ידי בני אדם בכל הגילאים וחשיבותם לתפקוד האדם ותחושת השייכות החברתית ורווחתו. כל מטופל המתקבל בכל אחת מהמחלקות השיקומיות מלווה במרפא בעיסוק אישי לאורך תקופת אשפוזו, אשר יחד עימו ועם בני משפחתו קובע את מטרות הטיפול ובונה תכנית טיפול ייחודית לצרכיו ולהעדפותיו. הטיפול מתחשב ביכולות ובליקויים של המטופל, מטרותיו והרקע האישי שלו, וכן בתוצאות האבחונים שהועברו לו.

הערכת היכולות והליקויים של המטופל
למטרת הערכה מדוייקת ואמינה של מצבו של המטופל משתמשים בשירות לריפוי בעיסוק במיגוון איבחונים. תוצאות איבחונים אלה מספקים למטפל נתונים על מצבו של המטופל בתחום המוטורי, תחושתי, קוגניטיבי ותפקודי, ומאפשרים בניה של תכנית טיפול מותאמת למצבו של כל מטופל.
הערכה מוטורית – תחושתית לגפיים העליונות לבדיקת טווחי תנועה, כוח שריר, תחושה.
הערכה קוגניטיבית - לבדיקת יכולות ריכוז, תפיסה, ארגון, פתרון בעיות, חשיבה, זיכרון, בקרה עצמית, שיפוט.
הערכה תפקודית - של פעילויות יום-יום בסיסיות, כגון: אכילה, לבוש, רחצה, היגיינה אישית, ופעילויות מורחבות, כמו הכנת ארוחות, ביצוע עבודות בית, שימוש בכסף, שימוש במחשב וכל פעילות אחרת הרלוונטית למטופל.
תחומי הטיפול
הטיפול בריפוי בעיסוק כולל את התחומים הבאים:
מוטוריקה ותחושה: שיקום תפקוד הגפיים העליונות לשם ביצוע פעילויות יומיום בסיסיות, ולביצוע פעולות מורחבות כמו כתיבה ושימוש במחשב (עכבר ומקלדת). הטיפול כולל שמירה על אורך שרירים וטווחי תנועה, חיזוק שרירים והתאמת סדים מסוגים שונים.
קוגניציה: שיפור תפקודים מנטליים להשגת יעדים אקדמאיים ומקצועיים ולמילוי שעות הפנאי.
התנהגות: שיפור כישורים התנהגותיים וחברתיים שנפגעו עקב המחלה/הפגיעה.
תפקוד יומיומי: טיפול להשגת עצמאות מירבית בפעילויות יומיום בסיסיות ומורחבות. במצבים שבהם האדם איננו מסוגל לבצע את הפעולות היומיומיות בדרך שביצע אותן בעבר מוצעות לו טכניקות מתאימות אחרות לביצוע הפעולות (לדוגמה: לבוש בישיבה במיטה) או שימוש באביזרי עזר (כמו מכשיר מותאם לגריבת גרביים, מכשירי הארכה שונים).
דרכי הטיפול
ההתערבות הטיפולית נעשית מתוך גישה תפקודית מתקנת (טיפול ישיר בליקויים המוטוריים והקוגניטיביים) או מפצה (שימוש ביכולת הקיימת ובדרכים חלופיות על מנת לפצות על הליקויים). הטיפול מותאם לצרכיו של המטופל והוא ניתן בצורה פרטנית (מפגשי מטפל-מטופל באופן יחידני), מודרכת (עבודה באופן עצמאי עם הכוונת המטפל) וקבוצתית (קבוצות מובנות ומונחות ע'י מרפאות בעיסוק, לשיפור המרכיבים הפיזיים או הקוגניטיביים). בחלק מהטיפולים הקבוצתיים משתתפים בני המשפחה או המלווים, כדי לקבל הדרכה להמשך הטיפול במסגרת הבית.
אמצעי טיפול
בטיפול בריפוי בעיסוק נעשה שימוש במגוון אמצעים מוטוריים וקוגניטיביים על שולחן (דפי עבודה מילוליים וחשבוניים, ספרי לימוד ברמות שונות), מדגמי עבודה לתרגול יכולות טכניות, תוכנות מחשב ומשחקים חברתיים לחשיבה ולזיכרון. בנוסף, המטופלים מתנסים בסביבות תפקודיות שונות, המהוות סימולציות של חיי היומיום, ולומדים להתמודד בהן עם מגבלותיהם. למשל: המטבח הטיפולי, הגינה הטיפולית, סדנת קרמיקה.
מסגרות הטיפול ואוכלוסיות היעד
• במחלקות השיקומיות הטיפול בריפוי בעיסוק ניתן לפי אבחנות והתמחות על פי אוכלוסיות המטופלים בכל מחלקה.
• מסגרות אשפוזי יום - מהוות שלב ביניים לקראת השתלבות הדרגתית לחיים בקהילה. האוכלוסייה במסגרות אלו מורכבת ברובה ממטופלים ששוחררו ממחלקות האישפוז בבית-החולים. ההפניה אליהן נעשית על ידי רופא מטפל.
• המכון להתפתחות הילד: מיועד לילדים בני שנה עד 9 שנים, הסובלים מאיחור התפתחותי, תסמונות שונות, בעיות קשב וריכוז וליקויי למידה. הגורמים המפנים למרפאה הם הרופא המטפל, אחיות טיפת חלב, גננות, מורות או ביוזמת ההורים. המטרה העיקרית בטיפול בריפוי בעיסוק במסגרת זאת היא לפתח אצל הילדים מיומנויות למידה והרגלי עבודה, על מנת שיוכלו להשתלב בצורה האופטימלית בבית-הספר.
• מרפאה אמבולטורית: מספקת מענה טיפולי לאנשים בקהילה, הסובלים מבעיות תפקודיות מסיבות שונות, כמו ליקויים קוגניטיביים, הפרעות מוטוריות על רקע חבלתי או ניווני. המטופלים מופנים על ידי רופא המשפחה או רופאים מומחים. הפעילות במרפאה האמבולטורית נעשית בשעות אחר הצהריים בלבד.
• שירות לקהל הרחב: המחלקה נותנת מענה לדרישות הקהל הרחב בנושאים הבאים: שיפור מיומנויות למידה לנוער ולסטודנטים באופן פרטני, בהתאם לצורכי הפונים ובחומר הרלוונטי להם. הפנייה נעשית באופן פרטי; שיפור זיכרון בהיבטים היום יומיים; איבחון וטיפול בהפרעות קשב וריכוז; איבחון ושיקום כישורי נהיגה.
הריפוי בעיסוק בבית חולים לוינשטיין