התפתחות הילד
  • מאת: רוית שליסר - ראש צוות פסיכולוגיה במכון להתפתחות הילד קפלן

אבחון פסיכולוגי לילדים

הפסיכולוג ההתפתחותי במכון עוסק באבחון, בטיפול ובהדרכה לילד המופנה ולמשפחתו. כמו כן, הפסיכולוג עובד בשיתוף פעולה עם כל הגורמים המעורבים בטיפול בילד, במכון ומחוצה לו.

ילדים המופנים לאבחון פסיכולוגי מינקות עד גיל שש, עם בעיות סומטיות ועם איחור התפתחותי ספציפי וכללי בתחומי השפה, המוטוריקה, התקשורת, הקשב והתחום הרגשי והחברתי. ההערכה הפסיכולוגית מתייחסת ליחסי הגומלין בין מאפיינים גופניים, קוגנטיביים, רגשיים וסביבתיים.

תהליך האבחון כולל מפגש היכרות עם ההורים ולאחריו אבחון של הילד. האבחון נערך במגוון כלים פורמליים (כגון: מבחנים התפתחותיים וקוגנטיבים, שאלונים ומבחנים יעודיים) וכלים לא פורמליים (כגון: משחק חופשי, תצפית בגן).

בתום התהליך האבחוני נבנית תכנית טיפול והתערבות  הכוללת: המלצה על מסגרת חינוכית המתאימה לרמתו ולצרכיו ההתפתחותיים, הפנייה לגורמי אבחון נוספים במכון ומחוץ למכון והמלצה לטיפול פסיכולוגי.

מטרת הטיפול הפסיכולוגי ההתפתחותי היא לסייע לילד, למשפחתו ולגורמים המעורבים בטיפול בילד להתמודד עם הקשיים של הילד. צוות הפסיכולוגים מסייע בהבנת הקשיים והשלכותיהם על הילד וסביבתו, בשיפור יכולתו של הילד להתמודד עם אתגרים התפתחותיים, בסיוע למשפחה בהתאמת ההתנהלות המשפחתית לצרכיו של הילד וכן בביסוס מערכת יחסים מיטיבה ומקדמת בין הילד להוריו.

צוות הפסיכולוגים במכון מטפל באמצעות מגוון שיטות טיפול המותאמות לצרכי הילד ומשפחתו:

טיפולים פסיכולוגיים פרטניים, טיפולי הורה - ילד, הדרכת הורים, טיפולים משולבים והדרכה של הצוות החינוכי והטיפולי של הילד. הצוות כולל: פסיכולוגים מדריכים, מומחים, מתמחים וסטודנטים בתהליך הכשרה.

 

אנו מאמינים שאיתור הבעיות בשלב מוקדם ככל האפשר, אבחון וטיפול מאפשרים ומסייעים לילד להשיג תפקוד אופטימאלי והשתלבות בחברה, תוך מיצוי יכולותיו.

 

"הבטח לי שתזכור תמיד: אתה אמיץ יותר ממה שאתה מאמין, חזק יותר מאיך שאתה נראה וחכם יותר מכפי שאתה חושב". (פו הדב).