קפלן בתקשורת

מומחה בכיר לטיפול במיתרי קול בקפלן במסר : 'דברו חלש...' !

רגע לפני פתיחת שנת הלימודים: תכנית לימודים עמוסה יותר, כיתות גדולות יותר, תלמידים מרעישים או עסוקים בסמארטפונים, כל אלו גורמים לאחרונה ליותר ויותר נזקים במיתרי הקול של המורים

ד"ר יונתן להב נותן עם הטיפים לשמירה על מיתרי הקול והגרון

ד"ר יונתן להב, מומחה בכיר ומנהל היחידה לטיפול במחלות הגרון ומיתרי הקול במרכז הרפואי קפלן, מסביר כי שימוש לא נכון במיתרי הקול עלול לגרום לכאבים בזמן דיבור, ירידה באיכות הקול והתעייפות קולית, וממליץ בחום למורים לדבר רגוע ובשקט ולא בצורה מאומצת וקולנית, ולהימנע מעישון ושתיית אלכוהול.

כ-150,000 עובדי הוראה יפתחו השבוע את שנת הלימודים. במהלך השנה הם יאמצו את מיתרי קולם בכיתות הלימוד, בהפסקות, בשיחות עם ההורים ובטקסים השונים. מאמץ זה עלול לגרום לצרידות ולנזק קבוע בצורה של יבלות, ציסטות, פוליפים וצלקות במיתרי הקול. למעשה, מדובר בתופעה נרחבת המהווה את אחוז הפניות הגדול ביותר למרפאת מיתרי קול. מי שנדרש לדבר בקול רם ומתאמץ, במשך רוב שעות היום ולא פעם להתנהל מול קהל רועש, ימצא עצמו סובל משחיקה והתעייפות מתמשכות הפוגעות ברקמה העדינה המצפה את מיתרי הקול. הבעיה לא נובעת רק מכך שהם מדברים יותר מדי, אלא עושים זאת בצורה לא נכונה, בכמות מוגזמת או בעוצמה מופרזת. ברוב המקרים הנזק למיתרים הוא זמני והרקמה משקמת את עצמה, אולם במקרים מסויימים נגרם נזק בלתי הפיך. חשוב להדגיש כי מדובר במחלה שניתן וצריך לטפל בה במהירות כדי למנוע נזק בעתיד.

 מחוץ לשעות העבודה דברו חלש. ניתן להשוות את הקול כמנוע הצובר קילומטראז'. כך, חלק גדול מהזמן, צריך לתת למיתרי הקול לנוח, פשוט לשתוק, וכאשר כבר מדברים, יש לדבר מעט, רגוע ובשקט ולא בצורה מאומצת וקולנית. הסוד, כמו הרבה דברים בחיים, טמון במינון הנכון.

 צמצמו את השימוש בסלולארי ובדיבורית. גם אם אתם מרכיבים אוזניות ובטוחים שאף אחד מכם אינו שומע אתכם מדברים, קחו בחשבון שאביזרים אלו, ובכללם הדיבורית שברכב, בעצם גורמים לכם להרים את הקול עוד יותר. בטח ובטח כשאתם באמצע נסיעה או הליכה והרעש החיצוני מאיים להתגבר על השיחה. אל תצעקו לתוך הטלפון, אל תתאמצו, דברו בקול מתון, צמצמו רחשים חיצוניים המפריעים לכם במהלך השיחה ונסו להימנע כמה שיותר משימוש בדיבורית המצריך מכם כמעט באופן אוטומטי להגביר את הקול עוד יותר.

 הימנעו מעישון ושתיית אלכוהול מוגזמת. עישון גורם לנזקים קשים וקבועים במיתרים, החל בבצקת המנמיכה את הקול ועד לשינויים שעלולים להתפתח לסרטן. הדבר נכון גם לגבי צריכת אלכוהול בכמות מופרזת. מה כן? הרבו בשתיית מים! מים תורמים ללחלוחית הטבעית ומסייעים בהרגעת הגרון המתאמץ. הקפדה על לחות יחסית ושימוש במכשיר אדים יכול לסייע לפי הצורך.מאחר ואתם נאלצים לאמץ את הקול במשך שעות רבות השתדלו להניח לידכם כוס או להסתובב עם בקבוק מים כדי שתוכלו ללוות את הדיבור בלגימות שיקלו עליכם.

 ותרו על צריכת מאכלים שמגבירים את רמת החומציות. מאכלים חמוצים, מתובלים, חריפים ומלוחים במיוחד מביאים לגירוי ריריות הגרון. הפרזה במאכלים אלו גורמת לאי נוחות, תחושת גוש בגרון, ליחה ואף כאב כתוצאה מהגירוי המקומי.  אם אתם סובלים מליחה מרובה נסו להימנע גם ממוצרי חלב. כחכוח מרובה לרוב אינו תורם לניקוי הגרון, אלא להיפך, מגביר את תחושת הגירוי. נסו להימנע מכך.

 ריפוי בדיבור. מומלץ לכל אדם העוסק בתחום הכרוך בשימוש ניכר בקול, לעבור לפחות פעם אחת ריפוי בדיבור אצל קלינאי/ת תקשורת. טיפול זה מגביר מודעות ואחריות אצל המטופל, ומקנה הרגלי שימוש נכונים במיתרים, במטרה להפיק קול חזק ואיכותי מחד, ולמנוע נזק ושחיקה מאידך.

 בכל מקרה של התלבטות או שאלה ניתן לפנות למומחי היחידה לטיפול במיתרי הקול בקפלן. צרידות, כחכוך תמידי, כאבים בגרון, אי נוחות בזמן דיבור או בליעה, הרגשה של 'גוש' בגרון וכן התעייפות בזמן דיבור ממושך - מעידים על בעיה במיתרי הקול, והינם סימני אזהרה המצריכים בדיקה אצל מומחה למיתרי הקול. לעיתים קרובות הפחתה בכמות ועוצמת הדיבור, עידון סגנון הקול, שינוי הרגלי דיבור, תזונה נכונה והפחתת המאמץ הקולי יכולים להביא לשיפור ונסיגה במחלה קיימת על מיתרי הקול, אך יש להישאר עם האצבע על הדופק. חשוב ליישם את ההמלצות כדי למנוע נזקים במיתרי הקול, שיכולים אף לפגוע לכם בקריירה.

 שנת לימודים מוצלחת, פורייה ובריאה !