מדריכים רפואיים

trueבתי חולים > שלוותה > דף הבית > מדריכים רפואיים > מצבי חירום פסיכיאטריים

מצבי חירום פסיכיאטריים

מצבי חירום הם מצבים הדורשים תגובה מיידית. כשאדם נמצא במצוקה נפשית קשה והוא איננו משתף פעולה, יש ליזום התערבות ולמנוע מצב של סיכון חיים.

מהם מצבי החירום הנפשיים המאפשרים בדיקה פסיכיאטרית דחופה בכפייה?

החוק לטיפול בחולי הנפש מאפשר לאשפז אדם בכפייה רק אם מתקיימים כל התנאים הבאים:
• האדם חולה וכתוצאה ממחלתו נפגם במידה ניכרת כושר השיפוט שלו או הכושר לביקורת המציאות.

• החולה עלול לסכן את עצמו או את זולתו סיכון פיזי.

• החולה מסרב להיבדק בידי פסיכיאטר.


דוגמאות למצבי חירום:

לפניכם דוגמאות לפניות טלפוניות שהגיעו למיון שלוותה ומתארות מצבים הדורשים התערבות מיידית:

• "אבא שלנו מסרב לאכול זה שבוע. הוא במצב רוח ירוד מאז שאמא נפטרה, אינו מתקלח, מזניח את עצמו ומסרב ללכת לטיפול".

• "הבן שלי היה אצלכם לפני שנתיים, כעת כבר חודשיים אינו עובד. הוא נעשה תוקפני, מדבר לעצמו ומאיים לפגוע בבני המשפחה כשמדברים איתו על טיפול".

• "הבת שלי נפרדה מהחבר שלה, והיא מאיימת שתפגע בעצמה. אתמול לקחה סכין ושרטה את עצמה. החתכים שטחיים, אבל היא ממשיכה לאיים שתפגע בעצמה. היא חוששת להגיע לבית חולים פסיכיאטרי, כי היא פוחדת שתאשפזו אותה בכפייה".

• "אשתי אחרי לידה – היא בוכה כל הזמן, אינה מתפקדת בבית ומתקשה לטפל בתינוק".

• "אבא אינו ישן בלילות לאחרונה, עושה עסקאות נדל"ן, מכר את הבית והשקיע במניות, נראה עצבני ומדבר ללא הפסקה. לדבריו, הכול בסדר ולכן הוא מסרב להגיע לפסיכיאטר".

• "הבן שלי היה אצלכם בטיפול. הוא אינו נוטל את הטיפול התרופתי, מסתגר בחדר ואינו מאפשר להיכנס. הוא לא אלים, אבל מתנהג מוזר ומסרב לטיפול".

• "השכנה שלנו לא בסדר, היא זורקת דברים מהדירה לחדר המדרגות, ומקללת אותנו. יש ריח מסריח מהדירה שלה, ואתמול היא עמדה ברחוב והתפשטה".

חשוב להדגיש: דיווחים טלפוניים אלו אינם מאפשרים, ברוב המקרים, לפסיכיאטר במיון לפעול להבאת המטופל לחדר המיון בכפייה. החוק מחייב בדיקה ראשונית של איש טיפול (רופא, פסיכולוג, עובד סוציאלי) טרם הוצאת הוראה לבדיקה או לאשפז כפויים.


למי ניתן לפנות?

בית חולים פסיכיאטרי אינו מוסמך לשלוח צוות מטפל שיביא אנשים לבדיקה או לאשפוז, גם אם מדובר בחולים שהיו מאושפזים בעבר בבית החולים. אז מה אפשר לעשות?

1. פנייה למשטרה

כאשר יש סכנת אלימות (למשל, בן שמאיים לפגוע בבני המשפחה), או הפרעה לסביבה (אדם שמוריד מכנסיים ברחוב או עומד באמצע הכביש), יש להתקשר למשטרה. המשטרה רשאית לעצור את האדם או להביאו לבדיקה פסיכיאטרית, בגין הפרעה או סיכון הציבור ו/או עצמו. אופציה זו טובה במיוחד במצבים שבהם "זמן הוא חיים" – זמן התגובה של המשטרה הוא הקצר ביותר במצבים אלו, וגם יכולתם להשתלט על סיטואציה עם תוקפנות ואלימות היא גבוהה מאוד.

פנייה למשטרה, במיוחד על ידי בן משפחה, כרוכה בלבטים רבים ובקושי רגשי מובן, אולם במקרים מסוימים היא עשויה להציל חיים. לכן, מומלץ לא להסס ולא להשתהות.


2. פנייה ללשכת הפסיכיאטר המחוזי

במקרים שבהם האיום איננו מיידי, אולם עדיין נדרש אשפוז והחולה איננו משתף פעולה, יש לפנות ללשכת הפסיכיאטר המחוזי. הפנייה יכולה להיעשות על ידי רופא משפחה, עובדת סוציאלית או באופן ישיר על ידי קרובי משפחה. קרובי המשפחה מתבקשים לגבות את פנייתם הטלפונית גם בפקס המפרט את פרטי המקרה ומנמק את בקשתם לבדיקה פסיכיאטרית כפויה. חשוב לציין בפנייה לפסיכיאטר המחוזי את פרטי המטופל (שם, ת"ז), הרקע הפסיכיאטרי, אם קיים (אשפוזי עבר, אבחנה רפואית), כתובתו של המטופל, וכן את פרטי הפונה.

לשכת הפסיכיאטר המחוזי – מחוז מרכז:
טלפון: 08-9788617 / פקס: 08-9788619

לשכת הפסיכיאטר המחוזי – מחוז תל אביב (כולל הרצליה):
טלפון: 03-5634810 / פקס: 03-5620567

לחץ כאן לרשימת לשכות הפסיכיאטר המחוזי באתר משרד הבריאות.


3. בקשה לביקור בית

כאשר קרוב משפחה נתון במצב נפשי קשה ומסרב לפנות לבדיקה פסיכיאטרית, ניתן לפנות לרופא המשפחה או לעובדת הסוציאלית בשירותי הבריאות והרווחה הקהילתיים ולבקש ביקור בית.

בסמכות רופא המשפחה או העובדת הסוציאלית לפנות לפסיכיאטר המחוזי ולדרוש בדיקה פסיכיאטרית כפויה. אם הפסיכיאטר המחוזי מוציא הוראת בדיקה, הוא שולח צוות מאשפז להביא את החולה לבדיקה פסיכיאטרית.

ניתן גם להזמין ביקור בית של פסיכיאטר פרטי (עלול להיות כרוך בעלות כספית משמעותית).


4. פנייה לבית חולים כללי

ניתן לנסות לשכנע אדם שמסרב להתפנות לבית חולים פסיכיאטרי, להגיע לבית חולים כללי לבדיקה. בבית חולים כללי נמצא רופא פסיכיאטר שיאמוד את מצבו ולפי הצורך יפעל לאשפזו בכפייה, או ימליץ על מסגרת או אופני טיפול מתאימים אחרים.

אני לא תופס אף אחד, אני לא יודע מה לעשות!

חדר המיון בבית חולים שלוותה פועל 24 שעות ביממה, 365 ימים בשנה, ומאויש תמידית על ידי רופאים ואנשי צוות סיעוד.
במידה שאין מענה בקהילה, במקרים דחופים הדורשים התערבות מידית, ניתן להתקשר לחדר המיון בטלפון: 09-7478554, כדי לקבל הכוונה על דרכי הפעולה האפשריות. חשוב להדגיש, כי לא ניתן לקבל ייעוץ רפואי באמצעות טלפון זה.


הצוות שלנו:

מנהל מחלקה – ד"ר אביב שגב

סגן מנהל מחלקה – ד"ר אפרת הירש קליין

מנהל סיעוד – חליל קשוע

פסיכולוגית קלינית אחראית 
דנה צור ביתן

עובדת סוציאלית
 – לירז גרדשטיין

מזכירת מחלקה
 – זהבה מורי

האם תוכן זה היה מועיל?

אני רוצה...

להדפיס

לשלוח