טכנולוגיות רפואיות

מציאות מדומה SeeMe

מציאות מדומה היא שימוש בטכנולוגיות מתקדמות ממוחשבות היוצרות עבור המטופל סביבה וירטואלית, בה הוא יכול לנוע, להגיב, להשתמש בחפצים ולהשפיע על המתרחש בעולם המדומה.

מציאות מדומה

בשנה האחרונה, מרפאות בעיסוק בבית לוינשטיין משלבות בעבודתן טיפול במציאות מדומה באמצעות מערכת חדשנית וייחודית הנקראת SeeMe . מדובר במערכת הלוכדת את דמות המטופל באמצעות חיישני קינקט, כך שהמטופל צופה בעצמו במסך טלוויזיה ועל ידי תנועות הידיים, הרגליים והראש מצליח לפעול בסביבות משתנות ופונקציונאליות.
המערכת משמשת את המרפאות בעיסוק בטיפול באוכלוסייה מגוונת. מטופלים עם פגיעת חוט שדרה, מטופלים לאחר אירוע מוחי או פגיעת ראש טראומטית, פגיעות אורתופדיות וכן מטופלים המתמודדים עם מחלות כמו טרשת נפוצה, ניוון שרירים ועוד.
כמו כן המערכת מתאימה לטווח גילאים רחב, מילדים ועד קשישים ולשלבים השונים של השיקום.

הייחודיות של המערכת היא באפשרות להגדיר לכל מטופל תוכנית אימון אישית המותאמת לרמת היכולת שלו וליעדי הטיפול. למרפאה בעיסוק הידע והמיומנות המקצועיים הנחוצים לצורך התאמה ודירוג של המטלה על מנת להשיג את האתגר הנכון עבור המטופל. על ידי ניתוח יכולותיו המוטוריות, הקוגניטיביות והרגשיות, היא תבחר ותגדיר את המטלות באופן שיספק הן תרגול של המרכיבים והתפקודים הנחוצים והן תחושת הצלחה והנאה.
המטרות הטיפוליות משתנות מאדם לאדם, החל במטרות מוטוריות כמו הגדלת טווחים ועידוד תנועתיות, שיפור כוח, סיבולת, וקואורדינציה של הגפיים העליונות וכלה בתרגול מיומנויות קוגניטיביות הדורשות תפקודי קשב וזיכרון עבודה, יזימה, בקרה ועיכוב תגובה, מהירות וזמן תגובה, תכנון ותפקודים ניהוליים נוספים. התרגול בחדר המציאות המדומה מגביר את המוטיבציה ומעודד את תחושת השליטה והמסוגלות, את ההשתתפות ואת המעורבות הפעילה של המטופל בטיפול. המרפאה בעיסוק מתווכת למטופל במהלך התרגול כיצד לשפר את ביצועיו והוא מקבל מהמערכת משוב ראייתי ושמיעתי הממחיש לו באופן מיידי את מידת ההצלחה והשפעת התיווך שקיבל.

מציאות מדומה SeeMe
זוהי פלטפורמה נוספת שבה המטופל והמטפלת יכולים לדון בעוצמות ובקשיים איתם הוא מתמודד בתהליך השיקום והזדמנות לחזור על אסטרטגיות שנלמדו ונרכשו במהלך טיפול אינדיבידואלי בריפוי בעיסוק. כך למשל מטופל המתמודד עם הזנחת צד שמאל, יתבקש לבצע משימות ולהגיב לגירויים שהמרפאה בעיסוק תגדיר עבורו במרחב השמאלי של המסך. המטפלת אף יכולה להגדיר שהמערכת תזהה ותגיב רק לידו השמאלית, במידה והוא מסוגל אך לא מרבה להשתמש בה. 
דוגמה נוספת היא מטופל המרים את ידו תוך שימוש בפיצויים תנועתיים ויתבקש לפעול בטווח מסוים בו הוא מבצע תנועה נכונה וזוכה בניקוד, תוך שהוא מביט בעצמו במסך ומבצע מטלה לאורך זמן עם חזרות רבות.
המשימות מגוונות ומעניינות, חלק גדול מהן בעלות אופי משחקי מהנה, כמו פיצוץ בלונים הנעים בכיוונים שונים, שיט ברפסודה, הגנה על שער על ידי הדיפת כדורגל תוך הימנעות ממסיחים, ירי על חלליות אויב ועוד.
מטלות אחרות מזמינות את המטופל להתמודד עם אתגרים חשיבתיים כמו פתירת מבוך על ידי הנעת קובייה אל מטרה. כל זאת בתוך סביבה בטוחה ובליווי פרטני של המרפאה בעיסוק.

מציאות מדומה SeeMe
מטלה חשובה נוספת הקיימת במערכת ה-SeeMe  ומשמשת את המרפאות בעיסוק בטיפול הקוגניטיבי היא מרכז הקניות הווירטואלי. זוהי סביבה וירטואלית המדמה עריכת קניות, פעילות יומיומית תפקודית הלקוחה מחיי היומיום של כולנו. המטופל מתבקש לזכור רשימת קניות, להתנהל עם סכום כסף שנקבע מראש, לבחור חנות ולתכנן בה את מסלולו בצורה יעילה בזמן שהוא מוסיף לעגלה את המוצרים. גם פה המרפאה בעיסוק היא חלק בלתי נפרד מהתהליך ומלווה את המטופל בהתמודדותו עם משימה מורכבת זו. המערכת מספקת במטלה זו, כמו ביתר המטלות, מדידה של נתונים רבים על ביצועיו של המטופל וניתן לעקוב אחר התקדמותו לאורך זמן.
המציאות המדומה היא כלי חשוב וחיוני בארגז הכלים הרחב של המרפאה בעיסוק, המאפשר באמצעות שימוש בטכנולוגיה מתקדמת, להשיג מטרות טיפוליות ותפקודיות תוך כדי חוויה משמעותית של הצלחה המעודדת מוטיבציה, הנאה והשתתפות.