טכנולוגיות רפואיות
  • עדינה שריד, מרפאה בעיסוק ואחראית תחום שיקום נהיגה

סימולטור נהיגה

הנהיגה היא חלק מרכזי מהתפקוד שלנו בחיי היומיום שלנו ונחשבת לזכות בסיסית שהחברה מאפשרת לפרט. אין ספק כי הנהיגה משפיעה באופן ישיר על איכות חייו של האדם.

סימולטור נהיגה

נהיגה מאפשרת עצמאות וניידות נוחה, תורמת לדימוי העצמי וליכולת ניהול הזמן באופן יעיל, משמשת אמצעי למטרות תעסוקה, פנאי, חיי משפחה, ועוד.
שיקום נהיגה הוא תחום מתפתח ברחבי העולם ומוכר כתחום פעילות ייחודי של מקצוע הריפוי בעיסוק.
מצבים בריאותיים שונים עלולים לפגוע ביכולתו של האדם לנהוג ולשם כך הוקם לפני כשנתיים המרכז לאבחון ושיקום כישורי נהיגה במסגרת המחלקה לריפוי בעיסוק בבית החולים לוינשטיין.
במרכז זה נערכים אבחונים על ידי מרפאות בעיסוק מומחיות בתחום אבחון ושיקום נהיגה והוא  מוכר על ידי המכון הרפואי לבטיחות בדרכים (המרב"ד), הגוף המוסמך בישראל לקביעת כשירותו של נהג לנהוג.
נהגים, אשר לגביהם קיימת התלבטות מבחינת כושרם לנהוג, מופנים על ידי המרב"ד למרכז לאבחון ושיקום נהיגה. המרכז מיועד לאנשים הסובלים ממגבלה תפקודית הנובעת מירידה קוגניטיבית מסיבות שונות, כגון: ליקויים מוחיים מולדים או התפתחותיים, פגיעות מוחיות נרכשות (לאחר אירוע מוחי, פגיעות ראש, ניתוחי מוח ועוד) או ירידה תפקודית הקשורה לגיל.

סימולטור נהיגה 

משך האבחון משתנה בהתאם למגבלה של האדם ובהתאם ליכולותיו והוא אורך לרוב בין שלוש לארבע שעות.אדם המגיע למרכז עובר בשלב הראשון הערכת יכולת הנהיגה.
ההערכה נעשית באמצעות אבחונים המעריכים יכולות מוטוריות- תחושתיות ויכולות קוגניטיביות ומורכבת משלושה שלבים: 
1. הערכה מוטורית-תחושתית - מטרתה לקבוע אם לנהג קיימים ליקויים מוטוריים או תחושתיים העלולים לשבש את יכולתו לשלוט על הרכב. אם נמצאו ליקויים כאלה, נמליץ על התאמות מיוחדות לרכב.
2. שימוש בסימולטור נהיגה - הסימולטור מדמה מצבים שגרתיים ומצבי חירום אשר בהם עשוי הנהג להיתקל בעת נהיגה. הוא מאפשר למרפאה בעיסוק לבחון את תגובות הנבדק למצבים שונים: מהירות הסריקה החזותית, מהירות התגובה, שיפוט, אימפולסיביות, בקרה ועוד גורמים קוגניטיביים-התנהגותיים נוספים.
3. הערכה מעשית - בשלב זה יבדק הנהג בנהיגה בפועל, בתוך רכב בליווי מורה לנהיגה ומרפאה בעיסוק משקמת נהיגה. הבדיקה מתבצעת ברכב בעל גיר רגיל או ברכב בעל גיר אוטומטי, לפי בחירת הנהג בתיאום עם המלצת המרפאה בעיסוק. ישנן אפשרויות להתאמות שונות לפי הצורך (כגון- גולה בהגה, מערכת ידנית, דוושת גז ואיתות המותאמים לשימוש ברגל ויד ימין).


עם סיום שלב ההערכה יינתן ייעוץ לגבי התאמת אבזור הרכב, במידת הצורך. ההמלצות, כמובן, צריכות להיות מאושרות על ידי המרב"ד ובסופו של התהליך גם על ידי משרד הרישוי.
הטיפול השיקומי במרכז מתמקד בתפקודים קוגניטיביים הדרושים לנהיגה, תרגול בסימולטור ותרגול נהיגה בפועל.