מחלקות ילדים ונוער

יצירת קשר

טלפון: 03-9258401
שעות פעילות המזכירות: א'-ה' 8:00-13:00

​פקס: 03-9258412
דוא"ל: jteshuva@clalit.org.il

ימים ושעות קבלה

​​א'-ה' 8:00-15:30

מיקום

המחלקה נמצאת בחצר המרכז לבריאות הנפש "גהה", הכניסה דרך שער רח' דנמרק

מחלקה ז' - טיפול יום ילדים- גן הפרחים

מנהלת המחלקה: ד"ר מרים פסקין

​​​​​​​​​המחלקה לטיפול יום בילדים הינה מסגרת העוסקת באבחון וטיפול בכל קשת ההפרעות הפסיכיאטריות בילדים בגיל הגן, מ- 3 עד 6. כמו כן המחלקה עוסקת באופן שוטף בהוראה ובמחקר בתחומי הפסיכופתולוגיה והתפקוד הנוירוקוגניטיבי והרגשי בגילאים הללו. 


הצוות שלנו

במחלקה עובד צוות רב מקצועי הכולל פסיכיאטרים לילדים ונוער עם הכשרה ספציפית בגיל הרך ובפסיכותרפיה, פסיכולוגים קליניים והתפתחותיים, עובדים סוציאלים קלינים, מרפאות בעיסוק ואנשי סיעוד. הניהול הלוגיסטי שלנו הינו בידי מזכירה רפואית.

מיקום

המחלקה ממוקמת במתחם המרכז לבריאות הנפש "גהה" בפתח תקווה והיא חלק מחטיבת הילדים והנוער של המוסד. למחלקה בניין נפרד עם כניסה נפרדת מזו של שאר המחלקות והמרפאות במרכז לבריאות הנפש ועם תפעול עצמאי. על כן, המופנים אלינו והמטופלים על ידנו אינם באים במגע ישיר עם שאר המטופלים במוסד והם זוכים להתערבות מותאמת לצרכיהם המיוחדים על כל היבטיה.  

האני מאמין שלנו

אנו מאמינים בכוח ההתפתחות האנושית ובחשיבות היחסים הבין אישיים, בכך שבהינתן לילד הצעיר את התנאים הבסיסיים הנדרשים לו תתאפשר התבטאות הפוטנציאל ההתפתחותי הטמון בו שיוביל אותו לגיבוש אישיות אינטגרטיבית, מתקשרת, מתפקדת ומסתגלת. על כן חזון המחלקה הינו "התפתחות בסביבה מאפשרת", פרפרזה של אחד מגדולי אנשי בריאות הנפש, דונלד ויניקוט. 

אנו עוסקים במתן מענה אבחוני וטיפולי לכל סוגי הפסיכופתולוגיה בגיל הגן. מה יכול להוביל ילד כה צעיר למסגרת פסיכיאטרית? הפרעות בהתנהגות, קשיים בויסות הרגשי והתחושתי, הפרעות באכילה, בשינה, בחשיבה, בתפיסה, הפרעות ביצירת קשרים עם הסביבה ועוד. המענה המקצועי מיועד הן לילדים עצמם והן להוריהם. ההורים לילדים הסובלים מפסיכופתולוגיה זקוקים לתמיכה, להדרכה, לעתים גם לטיפול. 


איך פונים?

הפניות אלינו מתקבלות ישר מהורי הילדים, דרך יצירת קשר עם מזכירתנו. ההורים מונחים לפנות אלינו ע"י רופאים, פסיכולוגים, אנשי חינוך, עו"ס מלשכות רווחה, גורמים הקשורים לבתי משפט ועוד, או שמחליטים בעצמם לפנות למחלקה על סמך היכרות קודמת, מידע מרשת האינטרנט, המלצה מקרובי משפחה או מכרים. המזכירה מסייעת להורים במילוי טופס פנייה. פניות לאבחון מתקבלות בכפוף לטופס 17 אבחוני של קופת החולים המבטחת את הילד.
 

תהליך האבחון ותכנית טיפול

תהליך האבחון והמיון מתבצע ע"י הצוות הקליני, במפגשים עם הילד והוריו. תהליך זה מיועד למיפוי הן של קשיי הילד והוריו והם של נקודות החוזק שלהם. בסיומו ניתנות המלצות לטיפול, כשיש צורך בכך. 

הילדים המאובחנים כסובלים מפסיכופתולוגיה מורכבת, עם הפרעה תפקודית משמעותית, הזקוקים להתייחסות מקצועית אינטנסיבית ובמספר תחומים יופנו לתוכנית טיפול יום אצלנו. טיפול זה מחייב קבלת טופס 17 לטיפול יום מקופת החולים המבטחת את הילד. ילדים אלו יהיו זכאים לבקר בגן הילדים הטיפולי שבמחלקתנו, "גן הפרחים", חלק מהמרכז החינוכי בגהה. הם יגיעו כל בוקר לגן ללימודים ולטיפולים ויחזרו לביתם אחה"צ. ביכולתנו לקלוט במסגרת הזאת עד 20 ילדים בו זמנית, מחולקים לשתי קבוצות גן.  

עבור כל ילד מטופל במסגרת יומית יבנו ותוכנית טיפולית אישית (תט"א) ותוכנית חינוכית אישית (תח"א). 

בנוסף, כל ילד יעבור אבחון ספציפי ע"י המטפלות הפרא-רפואיות ובמידת הצורך גם אבחונים פסיכולוגים-התפתחותיים פורמליים.

הטיפול האישי בילד יכלול פסיכותרפיה פרטנית מותאמת לרמה ההתפתחותית שלו והנטיות הטבעיות שלו, ע"י הצוות הקליני או ע"י מטפלות באומנות ויצירה, תנועה או מוזיקה. כמו כן יינתנו טיפולים פרא-רפואיים ע"י מרפאה העיסוק וקלינאית תקשורת, טיפולים קבוצתיים והדרכה להורים. כל ילד והוריו ישולבו בטיפול דיאדי קבוצתי. במידה וימצא לנכון ע"י הצוות הרפואי במחלקה הילד יקבל גם טיפול תרופתי. החוזה הטיפולי עם ההורים יחייב אותם להיות שותפים מלאים ופעילים בתהליך. 

במסגרת גן הילדים קיים סדר יום קבוע, אשר כולל פעילויות חינוכיות פרטניות, מפגשים לימודיים, שעות של פעולות קבוצתית, טיפול ע"י בעלי חיים בפינת החי, משחק חופשי בחצר, שעות לארוחות ולמנוחה. הטיפולים משתלבים בסדר היום של כל ילד. 

אנו מאמינים כי כל התייחסות טיפולית-חינוכית לילד אמורה להתבצע באווירה חיובית, של משחק, בשמחה, עם חיוך ומסר של אופטימיות.

גן הילדים במחלקה, "גן הפרחים", מהווה סביבה טיפולית ייחודית, כאשר כל ההתרחשות בו מושתתת על חשיבה ועבודה משותפת של הצוותים הטיפולי והחינוכי. אנו מאמינים בחשיבות של חיבורים בין כל הגורמים לקראת מטרה משותפת: שיפור מצב הילד ואיכות חייו וסיוע עבורו לצורך צמצום פערים התפתחותיים. כל אחד מהמטפלים והמחנכים תורם למשימה עם הכלים המקצועיים והאישיים המיוחדים אשר עומדים לרשותו. 

החיבורים בין אנשי הצוות מתוחזקים בעזרת דיונים מקצועיים שוטפים, ברמת הנהלת המחלקה והמרכז החינוכי וברמת כל הסקטורים והעובדים במערכת. 

אנו מאמינים כי התפתחות סביבה מאפשרת היא גם נחלת צוות המחלקה, ועל כן אנו מעודדים כל אחד להרחיב אופקים ולהעמיק בתחומי עניין אישיים, ותומכים ביוזמות וחידושים. 

לתקופות של מספר חודשים ועד שנתיים מגיעים למחלקה מתמחים, סטז'רים, סטודנטים ופרקטיקנים בכל המקצועות, להכשרה והשתלמות. הדור הצעיר הופך להיות שותף מלא בעשיית המחלקה והגן, בהדרכת הצוות הבכיר. 

בד ובד עם ההתערבות הטיפולית אנו מאמינים בצורך במניעה של תחלואה נלווית ושל סיבוכים לעתיד. על כן אנו מריצים כעת קבוצה למניעת הטרדה מינית ואנו משקיעים בהדרכות פסיכו-חינוכיות להורים. 

ילדים אשר להערכתנו לא יזדקקו להתערבות במסגרת טיפול יום יופנו לטיפו​לים אמבולטוריים אחרים במחלקה או במסגרות טיפול אחרות.
 

הפסיכולוגיה במחלקה

המחלקה, בתפיסתה הרב מקצועית, כוללת בין היתר צוות פסיכולוגים קליניים והתפתחותיים, אשר משתתפים באופן פעיל בכל פעילות המחלקה. הרכב זה מאפשר זיהוי והבנה של ההיבטים הרגשיים וההתפתחותיים אצל הילדים שמופנים ומטופלים למחלקה  ומאפשר לתת מענה הולם לבעיות השונות אשר עלולות להופיע אצל ילדים צעירים.

כשמדובר באוכלוסיית הילדים המטופלים בתוכנית טיפול יום, לצוות הפסיכולוגים במחלקה תפקיד מפתח בתהליכי האבחון תוך כדי הסתייעות במבחנים פסיכולוגים-טסטים אשר עוזרים להבהיר את ההיבטים הרגשיים וההתפתחותיים ובכך תורמים להערכה מבוססת יותר בתהליך המוקדם של האינטייק וכן במהלך העבודה הטיפולית עם הילד ועם הוריו. צוות הפסיכולוגים מעורב גם באבחונים ומתן המלצות לצורך השמה חינוכית.

הגישה הטיפולית מותאמת לצרכי הילדים והוריהם. הטיפול הפרטני לילד מבוסס על עקרונות הטיפול באמצעות משחק. במקרים המתאימים יקבע כי הטיפול יינתן במסגרת דיאדית (הילד עם ההורים) או משפחתית. הטיפול בילד תמיד ילווה במתן הדרכה ותמיכה להורים. במקרים המתאימים יינתנו  טיפולים בשיטה קוגניטיבית-התנהגותית וטיפולים קבוצתיים. 

צוות הפסיכולוגים במחלקה מדריך ומנחה מתמחים לפסיכולוגיה ופרקטיקנים בפסיכולוגיה וכמו כן נוטל חלק בפעילויות קבוצתיות אשר נעשות ברמה המחלקתית, תוך כדי שיתוף פעולה עם אנשי צוות אחרים: קבוצות הורים, קבוצות אחים, קבוצות ילדים, הדרכת חונכים ומתנדבים.

עבודה סוציאלית במחלקת יום ילדים

המחלקה, בתפיסתה הרב מקצועית, כוללת בין היתר צוות עובדים סוציאלים עם הכשרה ספציפית בתחום בריאות הנפש, אשר משתתפים באופן פעיל בכל פעילות המחלקה. הרכב זה מאפשר זיהוי והבנה של ההיבטים הסוציאלים-סביבתיים אצל הילדים שמופנים ומטופלים למחלקה.   

כשמדובר באוכלוסיית הילדים המטופלים בתוכנית טיפול יום, לצוות העובדים הסוציאלים במחלקה תפקיד מפתח הן בתהליכיי האבחון והטיפול והן באיתור צרכיהם הסוציאלים ומתן ייעוץ למשפחה בדבר זכויות סוציאליות (ביטוח לאומי, הקלות במס, הכרת מוגבלות או נכות).

העובדים הסוציאלים במחלקה עוסקים באופן שוטף בטיפולים פרטניים בילדים, עבודה פסיכותרפויטית עם המשפחה, הדרכת הורים ו טיפול דיאדי הורה-ילד. כמו כן העובדים הסוציאלים עוסקים בהנחיית קבוצות הורים-ילדים והדרכת חונכים בקהילה (במקרים של ילדים בתוכנית טיפול יום). 

מאחר ומדובר בילדים צעירים, שלומם והגנתם הינם נושאים עיקריים, ועל כן העובדים הסוציאלים מרכזים את הסוגיות הקשורות לשרותי הרווחה הקהילתיים, תוך בניה של דפוסי עבודה משותפים  למען שלומו ורווחתו של הילד. 

עבודת הריפוי בעיסוק במחלקה

השתתפות של ילדים בעיסוקים כוללת משחק, אכילה, למידה, ציור ותפקודים נוספים כגון התלבשות, רחצה וכולי. עיבוד חושי, שהוא תהליך נוירולוגי המארגן תחושות מהגוף עצמו ומסביבתו נמצא במחקר כמשמעותי לצורך ההשתתפות התקינה, המגוונת והמאורגנת בעיסוקים אלו. 

על כן, עבודת המרפאות בעיסוק במחלקת יום ילדים מתחילה בהערכה של רמת התפקוד ובאבחון של ליקויים בעיבוד החושי. על סמך תהליך זה נבנית תכנית טיפול שמטרתו לספק לילד את הגירויים המתאימים, בעוצמה ובמינון הנכונים לו, על מנת לאפשר למערכות הסנסוריות שלו לעבוד באופן מאורגן ומווסת ובתיאום עם תפקודים מוטוריים, תפיסתיים ורגשיים. הדבר עוזר לילד להיות מעורב בתפקודים השונים באופן יעיל יותר. 

הטיפול בריפוי בעיסוק במחלקת יום ילדים מנסה להתייחס לכל הסביבות וההקשרים בהם הילד פועל: הסביבה הביתית, סביבת הגן ושעות הפנאי. 

הילדים המטופלים במחלקה הסובלים מקשיים בהשתתפות, מקבלים מענה ממוקד בטיפולים פרטניים, זוגיים או קבוצתיים, עפ"י הצורך העולה מתוך האבחון. הדבר מתבצע תוך מתן הדרכה שוטפת להורים ולצוות הגן ובתיאום מלא עם המטפל האישי.

עבודת קלינאית התקשורת במחלקה

קלינאיות תקשורת מעורבות באבחון וטיפול בילדים אשר בתוכנית טיפול יום, כחלק בלתי נפרד מההתייחסות הרב תחומית-כוללנית במחלקה. 

היכולת לתקשר בין אנשים מהווה את הבסיס להבעת צרכים אנושיים אלמנטריים ומאפשרת אינטראקציה חברתית. יכולת זו נבנית במהלך התהליך ההתפתחותי של הילד והיא מורכבת מתקשורת שפה ודיבור. לקות בתחום התקשורתי, בין אם מילולי או לא מילולי, מצריכה התערבות טיפולית של קלינאית תקשורת.

ההתערבות הטיפולית של קלינאית התקשורת במחלקת יום ילדים כוללת אבחון, טיפול והדרכה לצוות הגן, להורים ולמטפלים אחרים. הטיפולים מתמקדים במגוון רחב של הפרעות תקשורת כגון: איחור בהתפתחות השפה (הבנה והבעה), קשיי תכנון וארגון שפתיים, ליקויים במיומנויות תקשורתיות (קושי ליצור קשר עין, שימוש בכוונות תקשורתיות ובמחוות, ניהול שיחה) וקשיים בדיבור (שיבושי היגוי, גמגום ודיספרקסיה). אמצעי הטיפול כוללים הבניית שפה ותקשורת תוך שימוש במשחק, סמלים ולוחות תקשורת, תרגול מיומנויות חברתיות, דיבור וכישורים אורומוטוריים. 

הטיפול הוא פרטני, זוגי או קבוצתי, לעתים עם קלינאית נוספת או עם מטפל מתחום אחר.

טיפול קלינאית  התקשורת במחלקה דורש התייחסות מיוחדת גם להיבט הנפשי וגם להיבט התקשורתי–התפתחותי של הילד. לעתים הקושי הרגשי הוא זה המשפיע על יכולת הילד לתקשר עם הסביבה ולעתים קשיי התקשורת הם אלה הגורמים לקושי הרגשי, או מחמירים קושי שכבר קיים.

על מנת להתאים את הטיפול לצרכי הילד, הקלינאית נמצאת בקשר מתמיד ורציף עם אנשי צוות ממקצועות שונים המטפלים בילד, במטרה לסייע לילד לבטא את עצמו ולהבין את סביבתו בצורה טובה יותר.

טפסים להורדה:

בקשה לקבלת מידע בדוא"ל

​דיווח ומעקב גננת

שאלון הורים

הצוות הרפואי


מנהלת המחלקה: 
ד"ר מרים פסקין

​רופא פסיכיאטר: ד"ר תומר לוי

צוות סיעודי:
יצחק שחר
יוליה צ'לסקי

פסיכולוגים:
פאולינה גילמן
ענת שופל-וקסמן

עובדות סוציאליות:
הדס סרדי
ענת טבנקין

מרפאות בעיסוק:
נורית הלינגר
הילה הגר

מחפשים מחלקה או מרפאה?

​​​​​הקליקו ​כאן​ לרשימת כל היחידות הרפואיות

יש לכם שאלה?

​​​​צרו איתנו קשר​ ונשמח לסייע ולעזור