יחידות ומחלקות

ריפוי בעיסוק במכון להתפתחות הילד

ילדים בטיפול קבוצתי

בקיצור

1.

הריפוי בעיסוק במכון להתפתחות הילד נועד להקנות לילד המטופל יכולות המאפשרות תפקוד ועצמאות מרביים. ההתערבות מסייעת לילד לשפר, לשמר ו/או למנוע הידרדרות בתפקודים ובמיומנויות החשובות לבריאותו, לרווחתו לביטחונו ולאיכות חייו.

2.

ההתייחסות לילד היא כוללנית ונוגעת להיבטים מוטוריים, קוגניטיביים, תחושתיים, נפשיים, רגשיים ובין אישיים. החשובות לבריאותו, לרווחתו לביטחונו ולאיכות חייו.

3.

ההפניה מתבצעת על־ידי רופאי מחלקות היילודים, הפגים והילדים, רופאי משפחה או רופאי ילדים בקהילה.

המכון להתפתחות הילד

אחראית: גב' רחל (רוחיק) אשד
טלפון: 08-6403372
פקס: 08-6364097

ההפניה מתבצעת על־ידי רופאי מחלקות היילודים, הפגים והילדים, רופאי משפחה או רופאי ילדים בקהילה.

אבחון והערכה

מטרת האבחון היא לאתר את הגורמים המעכבים את תפקוד הילד ואת אלה המעודדים את יכולות הביצוע שלו.הילד מופנה לאבחון בריפוי בעיסוק כאשר יש תלונות על קשיים תפקודיים בתחומים הבאים:

  • תפקודי היום יום - לבוש, אכילה, רחצה והיגיינה אישית. בתינוקות – מעברים, ניידות וסדר יום

  • משחק - חקירה, תפעול תכליתי של משחקים (לצורך משחקי השחלה, הרכבה ובנייה, התאמה, משחק סימבולי, משחקי חשיבה, חברה ולמידה), תנועה במרחב בזמן משחק, שימוש במתקני חצר, התארגנות בשלבי משחק שונים, פתרון בעיות במרחב ומשחק תואם גיל במסגרת החינוכית

  • למידה - השתתפות בלמידה פורמלית ובלתי פורמלית, יכולת תפישתית קוגניטיבית, שליטה במושגי יסוד, מוכנות ללמידה ותפקודים ניהוליים בהתאם לדרישות הגיל

  • השתתפות בפעילות פנאי - ייזום פעילויות פנאי מגוונות ותואמות גיל

  • השתתפות חברתית - יצירת קשרים מובחנים ותואמים להשתלבות חברתית במסגרת המשפחה, במסגרת החינוכית ובין קבוצת השווים בהתאם לדרישות הגיל.

מרפאה בעיסוק וילד בטיפולטיפול פרטני

הטיפול הפרטני בריפוי בעיסוק בילדים, מתמקד במתן מענה לקשיים הנובעים מרקע הקשור למוטוריקה גסה, מוטוריקה עדינה, קוגניציה, עיבוד חושי והתפתחות רגשית.
מטרתו לשפר את יכולות התפקוד של הילד בתחומים הבאים: תפקודי היום יום, משחק, למידה, השתתפות בפעילויות פנאי ועיסוקים חברתיים.

טיפול קבוצתי

חלק מהטיפולים נעשים בצורה קבוצתית, בעיקר בקבוצות מוכנות לכתה א' המיועדות לילדים בגן חובה שהופנו למכון להתפתחות הילד ונמצאו מתאימים להשתתף בקבוצות אלו. מטרת העבודה בקבוצה היא לקדם את יכולות התפקוד של הילד לקראת למידה במסגרת כיתתית
טיפולים נוספים.

טיפולים נוספים

  • ילדים סומטיים - טיפול ומעקב תקופתי הניתנים לילדים בעלי אבחנות סומטיות כגון: שיתוק מוחין, פיגור, אוטיזם, מומים מולדים ומחלות גנטיות לאורך שנים. המטרה היא לשפר את יכולותיהם ככל שניתן, ללוות את ההורים תוך מתן הדרכה מתאימה, לארגן ולהתאים את סביבתם הטבעית ולתת הדרכה לגבי אבזור מותאם

  • סדים - נעשים סדי ידיים רכים מותאמים לילדים סומטיים (בעיקר עם אבחנות נוירולוגיות) על ידי מרפאות בעיסוק מומחיות לצורך שמירת מנחים תקינים ומניעת החמרה של אורך שרירים והגבלת תנועות בידיים.

 

סרטונים בנושא התפתחות הילד

לכל הסרטונים

 

הסבר לסרטוני פעילות בבית ובמטבח
הסבר לסרטוני פעילות במגרש המשחקים ובטיול

ספרים מומלצים

ספרי ילדים:
"שלי הצב ההיפראקטיבי", דבורה מ' מוס – ספר העוסק בבעיית היפראקטיביות אצל ילדים
"רוני צוחקת", ג'ין וויליס וטוני רוס – האם יש הבדל בין רוני לרוב הילדים?
"חברה קצת אחרת", אילנה ברנר – סיפור על ילדה בכיסא גלגלים המשולבת בבי"ס רגיל
"הגן המיוחד שלי", אורי שרון - סדר יומם החוויתי של הילדים בגן ופותח צוהר לעולמם של ילדים מיוחדים

ספרי עיון ומידע:
"התעמלות לפעוטות", ז'נין לוי – משחקי תנועה ופעילויות מומלצות לתינוקות קטנים (עם צילומים להמחשות
"הילד הלא מתואם", קרול סטוק קרנוביץ – זיהוי הפרעה בעיבוד החושי (SPD) והתמודדות עימה
"שיתוק מוחי – מהאבחנה ועד לחיים הבוגרים", פיטר רוזנבאום ולואיס רוזנבלום – ספר העוסק בהרחבה בטבע של שיתוק מוחין, בגורמיו ובביטוייו הקליניים. מיועד לאנשי מקצוע ולהורים