המכון מטפל בתינוקות וילדים הסובלים מנכויות התפתחותיות שונות אשר התגלו
בלידה, כגון תסמונות גנטיות הפוגעות בתהליך ההתפתחות, או בעיכובים
התפתחותיים שונים המתגלים במהלך השנים הראשונות של הילד. כמו כן מטפל
המכון בתינוקות וילדים המועדים לסיכון התפתחותי כגון פגים.
צוות המכון הוא רב-מקצועי, וכולל: נוירולוג ילדים ורופא התפתחותי, פסיכולוגיות,
מרפאות בעיסוק, פיזיותרפיסטיות, קלינאיות תקשורת, עובדת סוציאלית ויועץ
פסיכיאטר ילדים.
הצוות מאבחן ומטפל בילדים עפ''י אופי הבעייה ההתפתחותית הקיימת, כגון:
אחור מוטורי, עיכוב שפתי, בעיות התנהגות וכד'. הטיפול ניתן עפ''י זכאות הילד
כנקבע בסל השרותים ולפי צרכיו.
הגישה המקצועית, המאפיינת את הצוות, מתבססת על ראייה
כוללנית ומערכתית של הילד בתוך משפחתו, ועל טיפולים משולבים
רב-מקצועיים של הילד על מכלול קשייו, תוך הדרכה וליווי הן של
ההורים בהתמודדותם עם הקשיים והן של הצוות החינוכי במסגרת בה
הילד נמצא.
בנוסף לאבחונים ולטיפולים הפרארפואיים השונים הניתנים במכון, מקיים המכון גם
פעילויות שהן מחוץ לסל, לשם קידום הילדים ושיפור תפקודם.
בעיקר נציין שתי פעילויות נרחבות:
1. קבוצות להתעמלות מתקנת, הנערכות ע''י פיזיותרפיסטיות, לילדים שסיימו
טיפולי פיזיותרפיה, או מגלים סרבול.
2. קבוצות הכנה לכתה א', הנערכות ע''י מרפאות-בעיסוק וקלינאית-תקשורת.
הקבוצות מתקיימות בהרכבים קטנים, אחת לשבוע.
בנוסף, המכון מקיים קבוצות להורים, שילדיהם לוקים בבעיות ספציפיות, כמו ילדים
היפראקטיביים או לקויי-למידה, ילדים עם שיתוק-מוחין וכו'. בקבוצות אלה ניתנת להורים
הן הדרכה והן תמיכה בהתמודדות עם בעיותיהם בגידול הילדים ובניהול המשפחה עם
ילד פגוע.
המכון עורך מידי שנה ערב הדרכה להורים שילדיהם עומדים לעלות לכתה א',
על מוכנות לביה''ס, והתמודדות עם המעבר.
כמו-כן עורך המכון באופן מסורתי ימי-עיון לקהלים מקצועיים ולקהל הרחב בנושאים
מקצועיים ספציפיים, כגון: גידול תאומים ושלישיות, גידול ילדים מאומצים, וכד'.
אופן הפנייה:
ההפנייה צריכה להיעשות ע''י רופא הילדים של הילד. ניתן להעביר את ההפנייה בפקס.
מכתב ההפנייה נבחן ע''י ועדת קבלה של המכון, הקובעת את אנשי הצוות שהילד
צריך להיבדק על ידם לפי אופי הבעייה, וכן את דחיפות הקבלה.
תהליך קביעת תור:
קביעת התורים נעשית לאחר מספר ימים עד שבוע, בתיאום טלפוני עם ההורים.
בעקבות זאת נשלחת להורים גם הזמנה בכתב, על פיה ניתן להם טופס 17 בסניף אליו
הם שייכים. עם ההזמנה נשלחים להורים גם טופס המכיל פרטים אנמנסטיים על ההסטוריה
של הילד, אותו הם מתבקשים למלא, וכן טופס למילוי ע''י הגננת.