החטיבה לרפואת ילדים

קלינאי התקשורת במכון להתפתחות הילד

קלינאית אחראית – גב' נועה צחר, טלפון (מזכירות המכון) 08-6400372 פקס 08-6364097

המכון להתפתחות הילד

תפקידם של קלינאי התקשורת במכון להתפתחות הילד, הוא לטפל ולקדם את הילד בתחומי התקשורת, השפה והדיבור. בנוסף אנו עוסקים באבחון ובטיפול בלקויות שמיעה ובקשיי אכילה. כאשר קיים חשד לאיחור או קושי באחד מהתחומים הללו, הילד מופנה לאבחון אצל קלינאי תקשורת. במקרה הצורך, מומלץ על טיפול שמטרתו לפתח את הכישורים הלקויים, לקדם את הילד, להפחית את קשייו ,לאפשר לו יכולות תקשורת שפה ודיבור טובות ככל שאפשר ותפקוד מיטבי בחיי היום-יום. על פי הצורך אנו מסייעים גם בהתאמת אמצעים לתקשורת תומכת חלופית (תת"ח).

מי מופנה אל קלינאי תקשורת?

ילדים מגיל לידה ועד סיום גן חובה, המציגים איחור או לקות בתחום התקשורת, השפה, הדיבור והאכילה. לעתים נתרשם מקושי רק בתחום אחד, ולעתים נראה קושי התפתחותי רחב יותר. בהתאם לאבחון יוחלט אם יש צורך בהפניה לאבחונים נוספים.

אבחון

  • בתחום התקשורת - הקלינאי מתרשם:

    • מיכולותיו התקשורתיות של הילד ומעריך אם משתמש בתקשורת איכותית שהולמת את גילו

    • מיכולתו של הילד ליצור קשר עין, להיענות לתקשורת (תגובה לשם, התעניינות באחר), ליזום יוזמות תקשורתיות, לשתף בחוויה, ולהשתמש בג'סטות שונות שמאפיינות תקשורת תקינה (הצבעה, "ביי-ביי", "שלום")

    • משימוש באינטונציה מותאמת, מיכולת משחק, קשב והנאה משותפים ועוד.

בהתאם לתוצאות האבחון נבנות עבור כל ילד מטרות טיפוליות לקידום ולשיפור הכישורים החסרים או הלקויים

  • בתחום השפה - הקלינאי מתרשם:

    • מיכולות ההבנה וההבעה השפתיות

    • מרמת אוצר המילים של הילד

    • האם קיימים קשיים בתחום שליפת המילים

    • באילו משפטים הילד משתמש

    • מת הדקדוק  של שפתו,

    • אם הילד מצליח להביע את עצמו באופן ברור ומאורגן

    • הערכה של  יכולת ההבנה: אילו שאלות והוראות מבין, ומה יכולותיו בתחום המודעות הפונולוגית. בתום האבחון ייקבעו מטרות לטיפול

  • בתחום הדיבור הקלינאי מעריך  את מובנות דיבורו של הילד:

    • האם קיימים שיבושי היגוי ומה אופיים - בהתאם להערכה מחליטים האם יש צורך בטיפול. בנוסף

    • מצב שטף הדיבור, אם קיים גמגום או דיבור חטוף ומהיר

    • איכות הקול – האם קיימת צרידות.

  • בתחום האכילה – הקלינאי מתרשם ומקבל מידע מפורט מההורים:

    • לגבי איכות היניקה

    • אילו מזונות הילד אוכל (מרקמים, טעמים, מגוון)

    • האם יש קושי בלעיסה ובבליעה

    • האם ישנם מאבקים סביב האוכל.

בהתאם לממצאי ההערכה מחליטים על אופי הטיפול, ואם יש צורך להפנות לאבחונים או לטיפולים נוספים.

 

הטיפול

  • במכון מתקיימים טיפולים פרטניים וטיפולים קבוצתיים בהתאם לצרכי הילד

  • ישנן גישות טיפוליות רבות ומגוונות, והטיפול מותאם לכל ילד על פי צרכיו וצרכי משפחתו

  • הטיפולים מתקיימים באווירה נעימה, לרוב באמצעות משחקים, וההורים שותפים פעילים בו

  • ההורים שותפים גם בקביעת מטרות הטיפול, והם נוכחים ומשתתפים בו בהתאם להדרכת הקלינאית

  • במהלך הטיפול ניתנת הדרכה מפורטת ומועלים רעיונות להמשך התרגול בבית. שיתוף ההורים מאפשר להעביר את  המיומנויות הנלמדות לחיי היום יום של הילד בבית ובגן.

 דפי מידע והדרכה להורים