חטיבת מיילדות וגניקולוגיה

לאחר הלידה

כך תטפלי בעצמך - מדריך ליולדת

בקיצור

1.

מזל טוב, הפכתם למשפחה!

2.

אלו רגעים מרגשים, מאושרים מבלבלים ומלאי שאלות. הגוף שלך עדיין כואב, שרידי ההריון ניכרים היטב, את מאוהבת, אולי מפחדת וצריכה יותר מהכול לנוח.

3.

בתוך כל השינויים שמתרחשים סביבך, חשוב שתעצרי לרגע לטפל גם בעצמך.

תקופת משכב הלידה

משכב הלידה היא התקופה המתחילה ממועד צאת השלייה ונמשכת כשישה שבועות לאחר הלידה. זוהי תקופה משמעותית ביותר שבה שינויי ההריון הפיזיולוגיים חוזרים למצבם הטרום הריוני. כמו כן, מתחיל גם תהליך הסתגלות לתפקיד החדש שלך כאם ולמצב המשפחתי החדש. את הימים הראשונים של תקופת משכב הלידה תעברי במחלקת היולדות.

מנוחה

קחי בחשבון! הגוף שלך עדיין עייף מאוד ממאמץ הלידה וזקוק למנוחה רבה כדי להחלים כראוי. תכנני היטב את זמני המנוחה והשינה בין הנקה להנקה ואל תתני למבקרים ולשיחות טלפון להפריע.

כמה זמן אחרי הלידה אפשר לקום מהמיטה?

הפעם הראשונה שתרדי מהמיטה תלויה בהרגשה שלך, והיא נעשית בסיוע אחות בלבד ובצורה הדרגתית, כדי למנוע סחרחורת וחולשה. בכל אופן מומלץ לא לשכב יותר משמונה שעות במיטה לאחר הלידה. אם את זקוקה לעזרה או חשה מצוקה, ניתן לקרוא לאחות באמצעות פעמון הממוקם מעל למיטה בחדר שלך, בשירותים ובמקלחות הצמודות לו.

אלו כאבים צפויים לאחר הלידה?

הרחם

מיד לאחר יציאת השלייה הרחם מתחיל להתכווץ לגודלו הטבעי. התכווצויות הרחם, שעשויות להימשך עד שישה שבועות לאחר הלידה, מלוות לעתים בכאבים בבטן תחתונה ובדימום, והן מתגברות עם ההנקה. בלידות חוזרות יתכנו אף כאבים חזקים יותר. במחלקה תתבקשי לדרג את עוצמת הכאב בסולם מ-0 עד-10 (כאשר 10 מציין את הכאב החזק ביותר), ותוכלי לקבל בהתאם משככי כאבים המתאימים ליולדת מיניקה.

הנרתיק ואזור החיץ (הפירנאום)

במעבר התינוק בתעלת הלידה, נגרמים לעתים סדקים או שריטות הגורמים לרגישות יתר ולכאבים. כמו כן באזור החיץ הנמצא בין פי הטבעת לפתח תעלת הלידה נגרם לעתים קרע או חתך יזום המכונה אפיזיוטומיה. הקרע או החתך נתפרים על ידי רופא, וחוטי התפר יתמוססו בעצמם תוך שבוע עד שלושה שבועות לאחר הלידה.

כדי להחלים בצורה הטובה ביותר, יש לשמור על הכללים הבאים:

  • שטפי את אזור החיץ במים פושרים, בעיקר לאחר יציאות
  • השתמשי בפדים ודאגי להחליפם לעתים תכופות
  • אל תשתמשי בטמפונים – הם מהווים קרקע פורה לחיידקים
  • מומלץ להשתמש בתחתוני כותנה או בתחתונים חד פעמיים
  • אם מופיעים כאבים או נפיחות באזור התפרים, יש לדווח לאחות ובהתאם לקבל משככי כאבים או קומפרסים מקומיים על-פי הוראת רופא.

טחורים

עוד תופעה לא כל כך נעימה שמתלווה להריון ומופיעה לפעמים גם אחרי הלידה היא טחורים. הריון ולחץ במהלך הלידה עלולים לגרום להופעה שלהם ולקושי ביציאות. עצירות מגבירה את הכאבים ומחמירה את מצב הטחורים.
ניתן להקל על הטחורים והעצירות בכמה דרכים:

  • להקפיד על שתיית מים מרובה
  • לאכול מזון עשיר בסיבים תזונתיים כמו: ירקות, פירות, אגוזים, שקדים ודגנים
  • לאכול פירות יבשים ושזיפים מושרים
  • לבצע פעילות גופנית מתונה כמו הליכה
  • לשמור על היגיינה מרבית – שטיפות במים פושרים, ייבוש עדין של האזור ושימוש במשחות ונרות על-פי הוראת רופא.

כאבים במתן שתן

בימים הראשונים שלאחר הלידה הגוף נפטר מעודף הנוזלים שצבר במהלך ההריון על ידי מתן כמויות גדולות של שתן. לעתים בשל כאבים, אלחוש אפידורל או בדיקות באזור המבוצעות בזמן הלידה, ישנה הפרעה במתן השתן.
מומלץ לתת שתן כמה שעות לאחר הלידה כדי למנוע זיהומים בדרכי השתן ובנוסף לפני ההנקה על מנת לסייע בכיווץ הרחם.

יש לדווח לצוות המטפל על מתן שתן חופשי ראשון, וכן במקרים הבאים:

  • קושי במתן השתן
  • כאבים
  • צריבה
  • שתן דמי
  • אי מתן שתן במשך יותר מ-8 שעות לאחר הלידה.

דימום והפרשות מהנרתיק 

בימים הראשונים לאחר הלידה מתחילה הפרשה וגינלית הנגרמת מקילוף רירית הרחם. בימים הראשונים צבע ההפרשה דמי ובהמשך צבע ההפרשה מתבהר לוורוד- לבן. ההפרשה אמורה להסתיים תוך שבועיים – שלושה לאחר הלידה.

במקרים הבאים יש לדווח מיד לצוות המטפל באשפוז או לרופא המטפל:

  • הדימום נמשך יותר משלושה - ארבעה שבועות
  • מופיעים שינויים בריח ההפרשה
  • הדימום הופך מסיבי
  • מופיעים קרישי דם
  • כאבים וחום – פני מיד לרופא!

כיצד לטפל בבצקות ובדליות שנותרו מתקופת ההריון?

נפיחות, בעיקר ברגליים, נעלמת עד שישה שבועות לאחר הלידה. חשוב:

נפתח בבשורה טובה - הבצקות, בעיקר ברגליים, נעלמות עד שישה שבועות לאחר הלידה. מה שצריך לעשות הוא להקפיד על מספר כללים כדי לטפל בגופך בצורה הטובה ביותר:

  • להתחיל ללכת סמוך מאוד ללידה
  • להקפיד להפעיל את הרגליים בישיבה ובשכיבה
  • להניח את הרגליים על משטח מוגבה בזמן שכיבה או ישיבה
  • להימנע מעמידה או מישיבה ממושכות
  • להשתמש בגרביים אלסטיות במידת הצורך
  • אם מופיע אודם, התקשות וכאבים באזור מסוים ברגליים, יש לפנות לרופא המטפל. אודם וחום מקומי של שרירי הסובך עלולים להיות סימנים לדלקת ורידי הרגליים.

 מתי מופיע שוב המחזור החודשי?

אישה שלא מניקה תקבל את המחזור הראשון חמישה עד שישה שבועות אחרי הלידה. אישה שבחרה להניק תקבל את המחזור הראשון חודשיים עד 18 חודשים לאחר הלידה, בהתאם לתקופת ההנקה.

האם מותר לקיים יחסי מין אחרי הלידה, והאם בתקופת ההנקה ניתן להיכנס להריון?

יחסי מין מותרים עם חלוף הכאב והרגישות המקומי ואין מניעה לחזור לחיי מין שבועיים לאחר הלידה. שישה שבועות לאחר הלידה עלייך להיבדק על ידי רופא נשים ועל-פי רצונך תוכלי להתאים אמצעי מניעה.
חשוב לזכור – הנקה והעדר וסת אינם מונעים הריון.

דכדוך לאחר לידה

כיצד ניתן למנוע דיכאון אחרי לידה, ומתי יש לפנות לעזרה מקצועית?
הסתגלות הגוף והנפש לימים שאחרי ההריון והלידה אינה קלה ודורשת אנרגיה רבה.
ביום השני וביום השלישי לאחר הלידה נשים רבות חשות דכדוך, ירידה או שינויים קיצוניים במצב הרוח. התחושות יכולות לנוע במהירות רבה בין עצב לשמחה וכן נטייה להתפרצויות בכי, עצבנות וכעס על דברים פעוטים. תופעה זו טבעית ושכיחה והיא חולפת בתוך כמה שבועות.

כך תתרמי לשיפור ההרגשה:

  • תזכרי שגם את חשובה!
  • קבלי עזרה מהסובבים אותך
  • דברי על התחושות שלך עם אדם קרוב לך
  • נסי לשמור זמן מסוים במשך היום גם לעצמך
  • כאשר התינוק שלך ישן נסי גם את לנוח
  • פנקי את עצמך באמבטיה טובה שתעורר אותך ותיתן לך תחושה נעימה.

אם התחושות אינן נעלמות או מופיעות בצורה המפריעה לתפקוד היומי ובמידה שהדכדוך מתמשך או שאינו משתפר בהדרגה, מומלץ לפנות לאחות טיפת חלב או לרופא המשפחה, עובדת סוציאלית או פסיכולוג/ית בקופת החולים אליה את שייכת לקבלת יעוץ וטיפול מתאים.

מתי מותר לחזור לפעילות גופנית?

לאחר הלידה ישנן השפעות רבות על הגוף שלך. הרצועות פחות יציבות, הגב רגיש יותר ולעתים יש הרגשה של חולשה כללית. כל אלה מתווספים לפעילות הטיפול בתינוק, הנקה, האכלה, רחיצה ועוד מטלות רבות.
מומלץ לחזור לפעילות גופנית ברגע שאת מרגישה מסוגלת לכך, באופן מדורג ומבוקר ובמסגרת מתאימה המתייחסת לצורכי גוף האישה לאחר לידה, באישור הרופא המטפל ובהתייעצות עם אנשי מקצוע.

פעילות גופנית נכונה:

  • עשויה למנוע כאבים המאופיינים אצל נשים לאחר לידה באזור הגב התחתון והאגן.
  • משפרת את מחזור הדם ואת יציבות המפרקים.
  • מעלה את הדימוי העצמי.

טיפים לחזרה הביתה

  • הקפידי לאכול מכל קבוצות המזון: דגנים, בשר, פירות וירקות
  • הקפידי על שתייה מרובה של מים, במיוחד בימי הקיץ החמים
  • המעיטי באכילת ממתקים!
  • מומלץ להמשיך ליטול תכשירי ברזל במשך חודש ולבצע בקופת החולים ספירת דם כעבור שבועיים עד חודש מהלידה
  • יש לגשת לרופא הנשים לביקורת שישה שבועות אחרי הלידה
  • יש לפנות מיד לרופא בכל מצב חריג כגון: דימום וגינלי רב, כאבים באזור התפרים, כאבים ברגליים המצביעים על סימני דלקת ורידים, גודש בשדיים, חום הגבוה מ-38 מעלות והפרשות בעלות ריח רע.

 קישורים: