יחידות ומחלקות

אכילה נכונה בט"ו בשבט

המלצות צוות היחידה לתזונה ודיאטה לאכילה נכונה של פירות יבשים ופיצוחים בחג

שקדיה פורחת

היחידה לתזונה ודיאטה

כמה עובדות על פירות יבשים ופיצוחים

  • פירות יבשים מכילים סוכרים, סיבים תזונתיים, ויטמינים ומינרלים (אשלגן ומגנזיום)
  • לפירות יבשים מסורתיים כמו תמרים, תאנים וצימוקים, נוספו פירות כמו קיווי, מנגו, אננס, פפיה, תפוחי עץ ובננות
  • בתהליך הייבוש, מאבדים הפירות הטריים את רוב המים ומוסיפים להם סוכר ולכן תכולת הקלוריות של פירות יבשים גבוהה יותר משל פירות הטריים
  • בתהליך התעשיתי, מוסיפים לפירות גם חומרים המזרזים את הייבוש, מאריכים חיי המדף ומחזקים את צבע הפרי ונותנים לו ברק. חומרים אלה גורמים לתופעות לוואי
  • פיצוחים, מלבד קוקוס, מכילים בעיקר חומצות שומן בלתי רוויות התורמות לבריאות הלב וכלי הדם על־ידי מניעת ספיגת שומנים בדם
  • פירות יבשים מכילים גם פחמימות, חלבון, סיבים תזונתיים, ויטמינים (B1,E וחומצה פולית) ומינרלים (סידן, זרחן, אשלגן וסליניום).

 

המלצות

  • מומלץ לקנות פירות שיובשו בצורה טבעית (צימוקים, משמשים שזיפים, תמרים וחרובים) או אפילו לייבש לבד בבית - אפשר לרכוש מתקני ייבוש ביתיים או לייבש בתנור ביתי בחום נמוך
  • ניתן לשלב פירות יבשים ופיצוחים בבישול, באפיה ובסלטים או לאכלם במקום ממתק או חטיף
  • מומלץ לשטוף את הפירות היבשים לפני האכילה
  • פירות יבשים כמו שזיפים, מכילים סיבים תזונתיים ועשויים לסייע לסובלים מעצירות על־ידי זירוז תהליך העיכול. יחד עם זאת, כשאוכלים פירות יבשים יש להקפיד על שתייה מרובה כדי למנוע עצירות שעלולה להיגרם מתהליך ייבושם
  • סיבים תזונתיים קושרים אליהם את הכולסטרול הרע, נותנים תחושת שובע וייתכן שעוזרים במניעת סרטן המעי הגס
  • חלק מהפירות היבשים והפיצוחים קלויים ומכילים גלוטן. לחולי צליאק ולמי שאינו יכול לאכול מזון המכיל גלוטן, מומלץ לקנות לקנות פיצוחים טבעיים ללא קליה ופירות יבשים ארוזים עם תווית המציגה את המרכיבים והתכולה
  • לסובלים מסוכרת ומטריגליצרידים (שומנים בדם), מומלץ להתייעץ עם דיאטנית על אופן שילובם של פירות יבשים בתפריט עקב כמות הסוכר שהם מכילים
  • הסובלים ממחלת כליות כרונית, צריכים להיזהר מכמות המינרלים (זרחן, אשלגן) הגבוהה בפירות היבשים. מומלץ להתייעץ עם דיאטנית
  • לעוסקים בפעילות גופנית, יכולים פירות יבשים לשמש במקום חטיפים כמקור אנרגיה זמינה ומהירה לפני הפעילות, בעת הפעילות ואחריה
  • כדי לצמצם את אכילת הפירות היבשים והפיצוחים בחג ולהעשרת שולחן החג, אפשר להגיש פירות טריים מכל הסוגים והצבעים, לאפות ולבשל עם פירות טריים ולשלבם בסלסלות החג. ניתן להגיש גם ירקות מכל הסוגים והצבעים
  • לפירות יבשים ולפיצוחים תכולת קלוריות גבוהה:
    • פירות יבשים מכילים 50 קלוריות: בכף צימוקים, בשתי תאנים, בשלושה משמשים, בשלושה שזיפים, בארבע פרוסות תפוח־עץ, בפלח אננס ובעשר יחידות בננה
    • מומלץ להימנע מקניית פירות יבשים מסוכרים, מטוגנים וכאלה המכילים שוקולד או דבש
    • פיצוחים מכילים 50 קלוריות: בשלושה אגוזי פקאן, בשלושה אגוזי מלך ובשתי כפות של גרעיני חמניות, אבטיח ודלעת
    • מומלץ להימנע מאכילת פיצוחים מצופים סוכר ולהעדיף פיצוחים טריים ללא קלייה, טיגון או טיבול
    • מומלץ שלא להגזים באכילת פירות יבשים ופיצוחים כדי למנוע עלייה במשקל!
  • פיצוחים אינם מכילים כולסטרול וחלקם, כגון שקדים, אגוזי פקאן ואגוזי מלך אף תורמים להורדת הכולסטרול הרע. מומלץ להתייעץ עם דיאטנית על אופן שילובם בתפריט
  • פיצוחים מומלחים מכילים כמויות גדולות של מלח. לאנשים המוגבלים בצריכת מלח כמו חולי יתר לחץ־דם או חולי כליות, מומלץ להימנע מאכילתם. ​