יחידות ומחלקות

צום יום כיפור

לעבור את הצום בקלות

המלצות צוות  היחידה לתזונה ודיאטה לצום יום כיפור.

אנשים חולים ואנשים הנוטלים תרופות צריכים להתייעץ עם הרופא המטפל האם מותר לצום וכיצד יש לנהוג בצום.

 

ההכנה לצום מתחילה יומיים שלושה לפני הצום

  • יש להקפיד לשתות כ־ 12-10 כוסות של משקה לא ממותק ועדיף לשתות מים
  • כדי למנוע את כאבי הראש רצוי להוריד בהדרגה את צריכת הקפאין והתיאופילין המצויים בקפה, בתה, בקוקה־קולה, בשוקולד, בקקאו ובמשקאות דיאט. אין לצרוך מזונות אלו יום לפני הצום.
  • יש להקפיד לאכול ארוחות מסודרות ומאוזנות.

 

יום לפני הצום

  • יש להקפיד על שתיית מים מרובה
  • רצוי להימנע משתיית משקאות ממותקים ומרקים מלוחים הגורמים להרגשת צמא
  • מומלץ לאכול לעיתים קרובות ארוחות קטנות ובכל ארוחה יש להקפיד על אכילת פחמימות מורכבות כמו אורז, תפוחי־אדמה ופסטה עם מנה חלבוניות כמו ביצה, גבינה, דגים ובשר ותוספת של ירקות
  • יש להימנע מאכילת מזונות יוצרי גזים כמו קטניות, כרוב, כרובית ומשקאות מוגזים.


הארוחה המפסקת

  • יש להימנע משתיית משקאות אלכוהוליים
  • יש להמשיך להימנע מאכילת מזונות יוצרי גזים
  • כדי למנוע בצום צרבת, טעמי לווי ותחושת צמא, יש להימנע מאכילה של מזונות מלוחים וחריפים מתובלים מידי ומאכילת מזונות מטוגנים או עשירים בשומן
  • כדי למנוע הרגשת כבדות, לחץ בקיבה ועייפות רצוי להימנע מאכילה מרובה בארוחה המפסקת - אם לא מעמיסים אוכל על הקיבה הצום עובר יותר בקלות
  • תפריט מומלץ של הארוחה המפסקת:

    • מרק צח
    • פחמימות מורכבות: אורז, תפוחי אדמה, ופסטה
    • חלבונים: דג, עוף, הודו, בשר ולצמחוניים טופו, ביצים וגבינות לבנות
    • ירקות מבושלים מכל סוג
    • שומנים: שמן, אבוקדו, טחינה וחומוס - אפשר להוסיף לסלט או כמנה נפרדת
    • שתייה: מים או תה.


סיום הצום

  • חשוב שלא להגזים בכמויות המזון שאוכלים מייד בסיום הצום ובארוחה כדי למנוע תחושות לא נעימות בבטן
  • מייד לאחר סיום הצום רצוי לשתות משקה פושר מתוק כמו תה או מיץ ואחר־כך לאכול ביסקוויטים עוגה או קרקרים
  • רק לאחר כשעה אפשר לאכול ארוחה הדומה לארוחה המפסקת
  • יש להקפיד לשתות כדי להחזיר בהדרגה נוזלים לגוף.​

 

קישורים למידע נוסף:

המלצות לצום יום כיפור - משרד הבריאות
נטילת תרופות בצום - אתר משרד הבריאות.