יחידות ומחלקות

אכילה נכונה בחנוכה

בכל שנה, מופתעים מחדש ממגוון של מילויים וציפויים חדשים לסופגניות, ובמשך שמונה ימי החנוכה אנו מדליקים נרות, מטגנים סופגניות ולביבות ומשתדלים לעמוד בפיתויים

חנוכיה

המלצות צוות היחידה לתזונה ודיאטה לאכילה נכונה ובריאה בחנוכה:


כמה עובדות על הסופגניה

  • הרכב: קמח לבן, סוכר, מילוי מתוק כמו ריבה, שוקולד, ריבת חלב או כל מילוי מתוק אחר, והרבה הרבה שמן, שהוא המקור העיקרי של הקלוריות
  • "מחיר קלורי": 500-400 קלוריות בהתאם לסוג המילוי ולגודל הסופגנייה - הרבה קלוריות ומעט רכיבים תזונתיים אחרים
  • "מחיר בריאותי": השמנה, עלייה ברמות הסוכר ועלייה בשומנים בדם - מחיר יקר למי שכבר סובל מבעיות אלה

המלצות להפחתה של כמות הקלוריות בסופגניות

  • לאכול סופגניות רק בחנוכה!
  • לבחור מתכונים לסופגניות מופחתות קלוריות, עם פחות סוכר או ללא סוכר ומתכונים שאפשר לאפות ולא לטגן
  • אם מטגנים בבית:
  • לטגן בטמפרטורה מתאימה כדי למנוע ספיגת שמן גדולה
  • טיגון בשמן עמוק עדיף על טיגון רגיל
  • לאחר הטיגון להניח את הסופגניות על מפיות נייר להספגת השמן העודף
  • לוותר על מילוי הסופגניות לבחור במילוי דיאטטי
  • ניתן לאפות את הסופגניות
  • לטגן בשמן פעם אחת בלבד כדי להימנע מחומרים לא רצויים שנוצרים בשמן שלאחר הטיגון
  • לאכול סופגנייה בסוף הארוחה, כשכבר שבעים, וכך מפחיתים את כמות הסופגניות שאוכלים.

 

לביבות

  • גם לביבות הן מסמלי החנוכה והן עדיפות על הסופגניות, שכן הן מורכבות מירקות כגון: תפוחי אדמה, בטטה, כרובית, כרישה, קישואים, בצל ופטרוזיליה
  • כל לביבה מכילה 200-150 קלוריות שמקורן בעיקר מהשמן, אבל היא מספקת גם פחמימות, חלבונים, ויטמינים, מינרלים וסיבים תזונתיים.
  • אפשר להכין לביבות כמעט מכל ירק עם או בלי גבינה 
  • ניתן גם להכין לביבות גבינה עם פירות או בלעדיהם.

כך אפשר לצמצם את כמות הקלוריות בלביבות:

  • לאפות את הלביבות במקום לטגן
  • אם מטגנים - לטגן בתרסיס שמן במחבת טפלון, במולטי שף או במחבת בריאות ש שבהם לא צריך להוסיף שמן לטיגון
  • אם ללביבות מוסיפים חלב, גבינות או שמנת, מומלץ לבחור במוצר שמכיל לכל היותר־3% שומן להפחתה של שומנים רווים שמזיקים לבריאות
  • לאכול את הלביבות כחלק מארוחה ולא כארוחה נפרדת, או כארוחה מלאה אם הן מכילות גם גבינות וביצים
  • מתערובת הלביבות ניתן להכין פשטידות אפויות שמכילות פחות קלוריות ויכולות לשמש כארוחה מלאה כשהן מכילות ביצים וגבינות.​