יחידות ומחלקות

לשתות אלכוהול בתבונה

המלצות והנחיות לאנשים שגילם יותר מ-18 לשתיה נכונה של אלכוהול

צעירים שותים משקה אלכוהולי

בקיצור

1.

בשנים האחרונות, חלה עלייה בשתיית משקאות חריפים בכלל ובקרב צעירים בפרט, כחלק מתרבות הבילוי בארועים חברתיים שונים.

2.

משקה חריף הוא משקה המכיל אתנול או בשמו הידוע יותר אלכוהול, והוא מופק מחומרים שונים - דגנים וירקות עמילניים כגון חיטה, תפוחי אדמה ואורז.

3.

לצד השמחה, הרוגע, השחרור, האופוריה ומצב הרוח שבשתיית משקאות אלכוהוליים, לשתייה מופרזת יש השפעות נפשיות, חברתיות ובריאותיות.

המלצות צוות היחידה לתזונה ודיאטה.


השפעות של שתיית אלכוהול מוגזמת

לטווח הקצר

  • בחילות
  • פגיעה בקורדינציה
  • ראייה מטושטשת

לטווח הארוך

נזקים בריאותיים, כגון:

  • התמכרות
  • הפרעות במערכת העיכול
  • דלקת בלבלב
  • נזק לכבד, למוח ולמערכת העצבים.
  • השמנה
  • כבד שומני
  • עלייה בטריגליצרידים (שומנים בדם)
  • פגיעה בספיגת ויטמינים חיוניים בגוף.

 

כמה עובדות על משקאות אלכוהולים

  • כמות האלכוהול במשקאות השונים: 5% בבירה, 150%-10% ביין וכ־40% במשקאות חריפים כמו וודקה, ויסקי, ברנדי, ג'ין, רום, טקילה ובחלק מהליקרים
  • גרם אחד של אלכוהול מספק 7 קלוריות (יותר מפחמימות וחלבון)
    אלכוהול מספק קלוריות בלבד ללא רכיבים תזונתיים אחרים
  • מנת אלכוהול היא מנה המכילה 15 גר' אלכוהול:
    • 330 מ"ל בירה (150קלוריות)
    • 140 מ"ל יין יבש (120 קלוריות)
    • 30 מ"ל וודקה/ויסקי/ברנדי/ג'ין/רום (100 קלוריות)
    • צ'ייסר מכיל 30 מ"ל משקה חריף (מנה אחת)
    • שוט אחד מכיל שתי מנות של 60 מ"ל משקה חריף.

 לשתות אלכוהול בתבונה -

המלצות לאנשים שגילם יותר מ-18 

  • כמות האלכוהול הנצרכת היא הגורם המכריע ולכן צריכה מתונה ונבונה של אלכוהול, יכולה לעזור להינות מיתרונותיו מבלי לפגוע בבריאות
  • שתייה מתונה מוגדרת כשתי מנות לגבר ומנה אחת לאישה
  • גרם אחד של אלכוהול מספק 7 קלוריות ואינו מספק רכיבים תזונתיים אחרים
  • חולי סוכרת השותים אלכוהול, עלולים לסבול מהיפוגליקמיה (ירידת סוכר בדם) מיידית או מאוחרת
  • אין לשתות אלכוהול כשנוטלים תרופות - שתיית אלכוהול עם תרופות פוגעת ביעילות התרופות ובמקרים אחרים עלולה לגרום לתופעות מזיקות
  • יש לאכול ארוחה קלה לפני שתיית אלכוהול
  • מומלץ לשתות משקאות שאינם אלכוהוליים ואינם מוגזים, לפני, אחרי ובזמן שתיית משקה אלכוהולי כדי לדלל את האלכוהול בדם ולמנוע התייבשות
  • יש להעדיף משקאות אלכוהוליים בעלי ריכוז אלכוהול נמוך כמו בירה ויין (ביין לדוגמא יש פוליפנולים שלהם השפעה חיובית על כלי הדם)
  • יש להימנע מאכילת מזונות מלוחים כמו זיתים ובייגלה המגבירים צמא
  • יש להימנע מקוקטיילים המכילים משקאות ממותקים, סוכר ושמנת
  • מומלץ לשתות את המשקה לאט. ​

פרופ' מתי ליפשיץ, יו"ר החטיבה לרפואת ילדים 
ומנהל היחידה לטוקסיקולוגיה בסורוקה מוסיף:

  • חשוב לזכור כי למי שנוהג תחת השפעת אלכוהול, יש יכולת שיפוט ירודה ותגובה איטית ומאוחרת למצבים משתנים ובכך הסיכוי לתאונות גדול יותר. "אם שותים לא נוהגים"
  • צריכה מוגברת של אלכוהול עלולה לגרום למצב של הכרה מעורפלת עד איבוד הכרה ולעיתים להתנהגות אנטי סוציאלית אגרסיבית שמלווה באלימות רבה הן כלפי הסביבה והן כלפי האדם עצמו
  • שתיית אלכוהול יחד עם סמים היא קטלנית ועלולה לגרום למוות.