כללית און-ליין
תזונה בריאה אחרי השחרור

פורסם בראשונה: 06.06.2021

    מאת:
  • היידי מעין-הדויג, מנהלת יחידת תזונה ודיאטה בבית רבקה

אם אין לחם תאכלו עוגיות: מתכונים בריאים עם טחינה

היא עשירה בוויטמינים, במינרלים, בסידן ובברזל, היא מכילה חלבונים ושומנים טובים, ובנוסף היא גם טובה לטיפול באנמיה, בהורדת הכולסטרול ואפילו תורמת לבריאות הלב. קבלו מתכון מצולם להכנת לחם טחינה ומתכון נוסף לעוגיות טחינה בריאות ומזינות

שמירה על תזונה בריאה ומאוזנת היא דבר חשוב בכל שלב בחיים, על אחת כמה וכמה בגיל השלישי, גיל בו לעיתים קרובות משתנים הצרכים הבסיסיים של הגוף. בסדרת הכתבות הבאה נמליץ לכם בכל פעם על מנה משביעה, טעימה, מזינה מאוד ולא פחות חשוב, פשוטה לביצוע, והפעם – עוגיות ולחם טחינה.

תזונה מאוזנת ובריאה היא אחת המתנות הגדולות ביותר שאנחנו יכולים להעניק לגוף ולנפש. זה נכון לגבי כל בן אדם בכל גיל, אבל במיוחד לאנשים בגיל השלישי. בעזרת תזונה נכונה ניתן להפחית את הסיכון לחלות במחלות רבות, כולל מחלות לב, סוכרת, שבץ, סרטן וגם אוסטאופורוזיס. תזונה מאוזנת תסייע גם לשמור על לחץ הדם, על רמות הכולסטרול בדם, על הפעילות של מערכת החיסון, על האנרגיות ולא פחות חשוב על תחושה כללית טובה יותר.

זו הסיבה בגללה שמומחי התזונה וצוות הדיאטניות בבית רבקה משולבות בצוות הרפואי של כל מחלקות בית החולים ואחראיות להתאים תפריט לכל מטופל באופן אישי על פי מצבו הרפואי ומטרות השיקום שלו.

אך אוכל בריא הוא אוכל בריא, והוא מומלץ כמובן גם לאנשים שאינם מאופשזים ברגע זה, ולכן החלטנו להביא לכם את סדרת הכתבות הבאה, שתעזור לכם לגלות מתכונים בריאים אותם תוכלו לשלב בתזונה שלכם.

לחם טחינה וגם בונוס – עוגיות טחינה מעולות לקינוח

כולם כבר מכירים ורוב הישראלים גם מאוד אוהבים טחינה, ובצדק - הטחינה יכולה להשתלב כמעט בכל ארוחה וידועה בערכים התזונתיים שלה: היא מכילה כמות גדולה של סידן, חלבונים, ויטמינים ומינרלים, עשירה בברזל ובאופן כללי מומלצת מאוד לשילוב בתזונה היומיומית. הטחינה עוזרת למלא את הגוף באנרגיה, תורמת לחיזוק העצמות (בזכות הכמות הגבוהה של הסידן) ונחשבת למזון בריא מאוד.

מה קורה כשלוקחים את הערכים המצוינים האלה והופכים אותם ללחם טעים ובריא – הצלחה. לחם טחינה הוא פתרון מומלץ מאוד לחולי צליאק או אנשים הרגישים לגלוטן, אך ממש לא רק להם. הלחם רך מאוד ופשוט להכנה, קל ללעיסה גם למתקשים ללעוס, ולא פחות חשוב טעים ומאוד מזין.

בני הגיל השלישי הסובלים מבעיות שיניים או בעלי שיניים תותבות שאינן מתאימות, עלולים לסבול מהפחתה במגוון המזונות אותם הם צורכים. חלק מהקשישים עשוי לחוות כאבים בלעיסה, וכתוצאה מכך יימנעו מלעיסת מזונות מוצקים כגון ירקות, פירות ובשר. קשיי לעיסה כמובן יכולים להפחית את ההנאה מהאכילה ובכך להפחית את כמות ומגוון המזון הנצרך. לחם טחינה יכול לעזור לכל אלה.

מתכון וסרטון: לחם טחינה

סרטון

מצרכים:

  • 2 ביצים
  • 2 כפות טחינה (מומלץ להשתמש שימוש בטחינה משומשום מלא העשירה יותר בסידן מאשר טחינה רגילה)
  • כפית אבקת אפיה
  • מעט מלח
  • אפשר להוסיף מעט גבינה עד 5% - למשל כף גבינה בולגרית
  • לקישוט: מלח גס, או שומשום, או שומשום שחור

אופן ההכנה:

  1. ראשית יש להכניס את כל המצרים לקערה גדולה ולערבב טוב.
  2. ליצוק את הבלילה לתבניות המתאימות לאפיה בצורה שנרצה.
  3. לפזר מלמעלה את התוספות שבחרנו לקישוט.
  4. להכניס לתנור בחום 160° מעלות ולאפות כרבע שעה עד 20 דקות, עד שמשחים.

ומה יצא לנו?

בלחמניות יש 400 קלוריות, 24 גרם חלבונים, 4 גרם פחמימה, ו-32 גרם שומן.

לקינוח: מתכון לעוגיות טחינה מעולות

מצרכים

  • 150 גרם קוואקר
  • 50 גרם שקדים קצוצים. אפשר להחליף בכף גדושה של שקדיה או שקדימון: ממרח שעשוי 100% שקדים
  • כפית אבקת אפיה
  • חצי כפית קינמון
  • חצי  כוס סילאן טבעי או דבש
  • 6 כפות טחינה גולמית מלאה

אופן ההכנה:

  1. מערבבים את כל החומרים לעיסה אחידה
  2. פורסים נייר אפיה על תבנית גדולה
  3. עם ידיים רטובות מכינים עיגולים קטנים (קצת יותר קטנים מכדור פינג פונג) ומניחים על נייר אפייה.
  4. מועכים כל עיגול עם שתי אצבעות כדי ליצור עוגיה שטוחה
  5. מכניסים לתנור שחומם מראש ל-170° מעלות לרבע שעה בערך. בדקו כבר אחרי עשר דקות כי קל מאוד לשרוף אותן.
  6. נותנים לעוגיות להתקרר ולהתקשות.

ומה יצא לנו?

כ-30-25 עוגיות, בכל אחת כ-75 קלוריות.