יחידות פרה-רפואיות

יצירת קשר

טלפון: 03-9373892
פקס: 03-9328118
דוא"ל: sophiah@clalit.org.il

שעות פעילות

​יש לתאם פגישה מראש

מיקום

​קיימים מספר חדרי טיפול במחלקות האשפוז ובמחלקת יום.

קלינאות תקשורת

מנהלת: צופיה האוספטר

בתמונה: מטופל עם הפרעה בתקשורת מקבל טיפול על ידי קלינאית התקשורת, ליאת שם טוב, מצוות קלינאיות התקשורת בבית החולים.

קלינאות תקשורת - בית רבקה

היחידה לשיקום הפרעות בתקשורת של בית חולים בית רבקה נותנת שירות קליני ושיקומי למטופלים הסובלים מהפרעות שפה, דיבור, קול ובליעה, המאושפזים במחלקות השונות בבית החולים: שיקום נוירולוגי, מונשמים וירידה תפקודית. בנוסף, ניתן שירות לקהילה במסגרת מחלקת יום.

מהי קלינאות תקשורת?

זהו מקצוע המטפל בהפרעות בתחומי התקשורת: שפה, דיבור, בליעה ושמיעה. הפרעות בתקשורת יכולות להיות מולדות או נרכשות ועשויות להופיע בכל גיל.

מהו תפקיד קלינאית התקשורת בבית החולים?

קלינאית התקשורת ממלאת תפקידי מפתח באבחון, בטיפול ובשיקום של הפרעות בתקשורת, בשמיעה ובבליעה בקרב אוכלוסיית המבוגרים המאושפזים בבית החולים.
מטרת קלינאית התקשורת לאפשר תקשורת יעילה ככל האפשר. חלק מעבודתה של קלינאית התקשורת הוא מתן הסברים והדרכה לחולה ולבני משפחתו בתחום התקשורת והבליעה.
קלינאיות התקשורת העובדות בבית החולים הן בעלות תואר ראשון ושני ותעודת הכרה במעמד המקצועי מטעם משרד הבריאות.

מי הם המטופלים?

חולים לאחר אירוע מוחי, חבלת ראש, ניתוחי ראש, עם ליקויים קוגניטיביים ו/או ירידה תפקודית, עם הפרעות בליעה ולאחר כשל נשימתי.

תחומי הטיפול העיקריים

אפזיה – הפרעת שפה בעקבות אירוע מוחי המתבטאת בקשיים בהבנה, הבעה, קריאה וכתיבה.
דיסארטריה – קושי מוטורי בהפעלת כל השרירים שמעורבים  בתהליך הדיבור המתאפיין בהפרעות היגוי וקול.
ליקויי בליעה (דיספגיה) – הפרעה בתהליך העברת מזון ו/או נוזלים מהפה דרך הלוע והוושט ועד לקיבה.
דיספרקסיה – קושי ביכולת לתכנן ולבצע רצף של תנועות מוטוריות של  אברי הדיבור המשפיעים על הדיבור.
ליקויי שמיעה – משפיעים על יכולת הזיהוי של צלילים ולפיכך על יכולת ההבנה וההבעה.

תהליך השיקום

אבחון

תהליך השיקום של החולה מתחיל באבחון שמטרתו לאתר את הליקויים התקשורתיים ו/או את ליקויי הבליעה בעזרת מערכת של אבחונים הרגישה להפרעות השונות. המטרה בתהליך האבחוני היא לאתר את הליקויים התקשורתיים ו/או את הפרעת הבליעה.
האבחון כולל מבחנים מובנים, סולמות ושאלונים.
בתחילת הליך האבחון נבדקת ההיסטוריה הרפואית, מבוצע ראיון עם המטופל ו/או בן משפחה והערכה ראשונית של שפה, דיבור ובליעה. המשך האבחון מבוצע על פי תוצאות ההערכה ועל פיו נבחרים הטסטים הנוספים.

טיפול

על פי תוצאות האבחון נבנית תכנית טיפולית שמותאמת למטופל. התכנית הטיפולית נשענת על חסרים ועל עוצמות ביכולות התקשורתיות של המטופל.
הטיפול באפזיה מתמקד ביצירת דרכי תקשורת מילולית יעילה בעבור המטופל. התרגילים השונים מותאמים למטופל באופן אישי ומתמקדים בערוצי השפה השונים (הבנה, הבעה, קריאה וכתיבה) ונעשים הן בטיפול פרטני והן מול תוכנת מחשב. מטרת הטיפול היא להביא את המטופל למצב התקשורתי הפונקציונלי ביותר עבורו. כמו כן, במידת הצורך נבנית תקשורת תומכת וחליפית (תת"ח) באמצעות אמצעי עזר שונים, כגון: לוחות של תמונות ו/או מילים או באמצעות לוחות תקשורת ממוחשבים.
הטיפול בדיסארתריה נעשה בעזרת תרגילי היגוי- תרגול מוטורי של אברי הדיבור, תרגילים לחיזוק סימטרית הפנים, תרגילי נשימה, תהודה וקול, ובעזרת תרגילים לשיפור תכנון הרצף המוטורי הנדרש להיגוי מילה (דיספרקסיה).
הטיפול בבליעה מתבצע על ידי צוות רב מקצועי הכולל: קלינאית תקשורת, רופא, אחות ודיאטנית קלינית. האבחון מורכב מהערכה קלינית של מנגנון הבליעה ללא אוכל ועם אוכל. בהתאם לתוצאות מתגבשת עמדה טיפולית והמלצות לגבי מרקם המזון וסמיכות הנוזלים המתאימה.

עבודת צוות

נוסף על הקלינאית האחראית, צוות של חמש קלינאיות תקשורת.
קלינאיות התקשורת עובדות בשיתוף פעולה מלא, תוך תיאום מטרות טיפוליות. העבודה הטיפולית כוללת ישיבות של צוות קלינאיות התקשורת.
קלינאיות התקשורת עובדות כחלק מצוות רב מקצועי הכולל רופאים, אחיות, פיזיותרפיסטים, מרפאים בעיסוק, עובדות סוציאליות ודיאטניות קליניות.

מחלקת יום

במסגרת הצוות הרב תחומי עובדות קלינאיות תקשורת העוסקות באבחון, בטיפול, בשיקום, בייעוץ ובהדרכה של תחומים שונים של תקשורת ובליעה.
במחלקת יום מתקיימות קבוצות דיבור וקבוצות שפה, בנוסף לטיפולים פרטניים.
היחידה לשיקום תקשורת ובליעה פועלת בימים א'-ה' מ-8:00 עד 12:30