יחידות פרה-רפואיות

יצירת קשר

טלפון: 03-9373981
פקס: 03-9332344
דוא"ל: ornaga4@clalit.org.il

ימי פעילות

א-ה בתיאום מראש

מיקום

​ברוב מחלקות האשפוז נמצא חדר העו"ס בתוך המחלקה.

שירות סוציאלי

מנהלת השירות: אורנה גבאי

הצוות כולל 11 עובדות סוציאליות מוסמכות, בוגרות תואר שני בעבודה סוציאלית. לכל מחלקה, כולל למחלקת יום, מצוותת עו"ס שהיא חלק מהצוות הרב-מקצועי של המחלקה.

שירות סוציאלי בית רבקה

מהו השירות לעבודה סוציאלית?

השירות לעבודה סוציאלית הוא חלק בלתי נפרד מתהליך השיקום של מאושפזי בית החולים. הוא מתבצע בתחום הרווחה החברתית, האישית והבין-האישית בייעוץ, הדרכה, טיפול ובמתן שירותים מגוונים למאושפז/ת ולתומך העיקרי הנובעים מצרכים הקשורים למחלה ו/או לאשפוז.
על תחום זה אמונות העובדות הסוציאליות בשירות הסוציאלי של בית החולים.
השירות לעבודה סוציאלית בבית החולים פרוס בכל אחת מהמחלקות השונות. לכל מחלקה עובדת סוציאלית, הנמצאת בקשר עם המאושפז ומערכת התומך העיקרי, מיום קליטתו בבית החולים ועד לשחרורו בתחום האשפוז. העובדות הסוציאליות הן חלק בלתי נפרד מהצוות הרב-מקצועי הקיים במחלקות.

מהמפגש הראשון ועד השחרור

המפגש הראשון של העובדת הסוציאלית עם המאושפז ו/או עם התומך העיקרי אמור להתבצע תוך 5 ימים מתחילת האשפוז. הקשר הראשוני יכול להיווצר ביוזמת החולה, בני המשפחה, הפניה של איש צוות המחלקה או פנייה ישירה של העובדת הסוציאלית אל החולה.
שיחת ההיכרות תאפשר לעובדת הסוציאלית להכיר את המאושפז ואת הרקע החברתי שלו. על פי הנתונים המתקבלים ממנה, תיבנה תכנית טיפול כוללני עם הצוות הרב-מקצועי שבמחלקה ותכנית שחרור שתתאים כמה שיותר לנתוני וצרכי המאושפז . מעבר לתמיכה ולהתמודדות עם העומס הרגשי הקשורים במחלה ובאשפוז, להתמודדות עם אובדנים שונים ולהתמודדות עם מצב של חולי כרוני, יכולה העובדת הסוציאלית במחלקה לסייע למאושפז ולתומך העיקרי ביצירת קשר עם שירותי עזרה נוספים שיסייעו באשפוז ובשחרור מבית החולים.
הדרכה נכונה וסיוע של העובדת הסוציאלית יכולים להיטיב מאוד עם המאושפז ומערכת התומך העיקרי. אנו ממליצים בחום להתעניין אצל העובדת סוציאלית המחלקתית בנושא.

קיימים גופים רבים ומגוונים המציעים שירותים שעשויים לעזור למאושפז לקראת שחרורו. העיקריים הם:
1. הביטוח הלאומי – פנייה לביטוח הלאומי יכולה לסייע לקבלת או הגדלת  עזרה בטיפול בחולה בבית על פי חוק סיעוד, קשר עם מתנדבי השירות של ייעוץ לקשיש, קבלת קצבת נכות והפניה לטיפול של מחלקת השיקום בביטוח הלאומי.

אתר ביטוח לאומי - עמוד לחיפוש נותני שירות לפי ישוב

2. רשות האוכלוסין וההגירה – פניה לצורך סידור עובד זר לטיפול בחולה בביתו עם שחרורו מבית החולים.
3. שירותי הרווחה של הרשות המקומית – פנייה לגורמי הרווחה המוניציפאליים עשויה לעזור בקבלת ארוחות חמות,  בהפניה לבתי אבות, למרכזי יום לקשיש,  בנופשונים ובפעילויות אחרות באחריות הרשות המקומית.
4. משרד העבודה והרווחה – פנייה לצורך מינוי אפוטרופוס לגוף או לרכוש.
5. משרד הבריאות – פנייה לצורך הפניית חולים סיעודיים למוסדות מתאימים במימון משרד הבריאות או בסיוע לרכישת מכשירי עזר לטיפול בחולה הסיעודי בביתו.
6. יחידה להמשך טיפול ומעקב של קופות החולים – פנייה ליחידה לצורך קבלת המשך טיפול של עובדת סוציאלית, פיזיותרפיה, ריפוי בעיסוק במסגרת הביתית. בנוסף, ניתן להיעזר ביחידה לצורך קבלת סיוע בשינויי דיור הנדרשים לעיתים בכדי להתאים את סביבת הבית למצבו החדש של החולה (שימוש בכיסא גלגלים, בהליכון וכו').
7. חברות להשאלת ציוד עזר – ייעוץ, הדרכה והפנייה לחברות וגופים המשאילים ציוד עזר למשתחרר מאשפוז לביתו.
8. הקרן לטיפול בניצולי שואה – קשישים המקבלים את מלוא חוק ביטוח סיעוד והזקוקים לתוספת שעות טיפול יכולים להיעזר בקרן זו.
פנייה לכל אחד מהשירותים תבוצע על ידי העובדת הסוציאלית במחלקה בהתאם לצרכיו של החולה ולאחר תיאום עם החולה ו/או עם התומך העיקרי שלו.
כמובן, שקיימים גופים נוספים ותחומי עזרה נוספים שניתן לקבל בעזרת הכוונתן של העובדות הסוציאליות בבית החולים.
פרטי העו"ס המחלקתית (שם, טלפון, ימים ושעות קבלת קהל) מפורטים בדף המידע המחלקתי הניתן לחולה ו/או מלווהו ביום האשפוז. תוכלו גם למצוא את המידע באתר, לפי שם המחלקה. אנו ממליצים בחום לפנות אל העו"ס המחלקתית מיד עם התחלת האשפוז בבית החולים.
ניתן לפנות אל העו"ס גם בדוא"ל: ornaga4@clalit.org.il