כללית שלי
מידע על מחלות

טנטון

טנטון הוא תופעה בה האדם שומע צליל ללא מקור אקוסטי חיצוני או במלים פשוטות – "צפצופים באוזניים".

בקיצור

1.

הסיבה הנפוצה ביותר לתופעת הטנטון היא ירידה בשמיעה.

2.

לעיתים הטנטון משמעותי מאוד ועשוי לפגוע באיכות חייהם של הסובלים ממנו.

3.

ישנן דרכים רבות להתמודד עם הטנטון ולהפחית את הסבל אשר נגרם בגללו.

רובנו חווינו מצב זה בעבר: בין אם בעקבות חשיפה ממושכת לרעש בהופעה, לאחר שתיית אלכוהול או בשל עייפות. ברוב המוחלט של המקרים הטנטון חולף מעצמו לאחר שינת לילה טובה.

קצת היסטוריה

תופעת הטנטון מוכרת לאנושות משחר ההיסטוריה: בדף פפירוס מימי מצרים העתיקה דובר על "אוזניים מכושפות", האשורים במאה ה-7 לפני הספירה הסבירו כי יש 3 סוגים של טנטון – "לחישות", "דיבור" ו-"שירה", היפוקרטס במאה ה-4 לפני הספירה הסביר כי הטנטון נובע מעודף דם בתוך הגולגולת ומאמר ממדינת וולש מאמצע המאה ה-14 הסביר כי בכדי לטפל בטנטון יש צורך בחימום פרוסת לחם בתנור, חצייתו ל-2 והצמדתו לשתי האוזניים. הרבה מאוד זמן עבר מאז ואין ספק שכעת אנחנו יודעים יותר אך עדיין הטנטון במידה מסויימת נשאר אניגמה.

כמה זה נפוץ?

הרבה מאוד מאיתנו סובלים או יסבלו בעתיד מטנטון. ב-0.5% עד 2% מהאנשים הטנטון הינו משמעותי מאוד ומוריד את איכות חייהם של הסובלים ממנו. לעתים נלווה אליו דכאון, חרדה, ירידה בריכוז וביכולות הקוגנטיביות. נמצא כי דכאון נפוץ אצל המטונטנים (האנשים הסובלים מטנטון) יותר מפי 2 מאשר באוכלוסייה הכללית (35% לעומת 15%).

את הטנטון מחלקים ל-2 סוגים:

טנטון אובייקטיבי

מצב בו גם הנוכחים בחדר עשויים לשמוע את הרעש אשר נובע מגופו של המטונטן. במקרה כזה הבעיה היא בדרך כלל זרימת דם לא טובה בכלי הדם בצוואר או התכווצויות שרירים לא רצוניות. ויש צורך כמובן בהמשך בירור וטיפול בהתאם.

טנטון סובייקטיבי

הטנטון הנפוץ ב-95% מהמקרים. את הרעש שומע רק המטונטן עצמו. הסיבה הנפוצה היא ירידת שמיעה ונמצא כ ל-90% מהחולים יש ירידה שמיעה כלשהי. אנו נתמקד בטנטון הסובייקטיבי. מה הכעיה כאן? מה גורם לאנשים בריאים לשמוע רעשים ולמה כל כך קשה לטפל בזה?

מה קורה לצלילים שמגיעים למוח?

 כדי להבין מה גורם לאנשים בריאים לשמוע רעשים צריכים להבין מה קורה עם הקול כשהוא מגיע למוח.
כשהקול יוצא מהתחנה האחרונה באוזן (עצב השמיעה) הוא מגיע למוח לאיזור שנקרא קורטקס אודיטורי (auditory cortex). העיבוד והקידוד של הצליל באיזור זה מאפשרים לנו להבין את המלים שאנו שומעים וגם לשים אותם בהקשר הנכון. אך השרשרת לא מסתיימת כאן, לאזור הספציפי הזה במוח בו מתרחש העיבוד והקידוד יש קשרים חשמליים עם איזורים מרובים אחרים במוח.
למשל, יש למוח קשר עם המערכת הלימבית שמאפשר לנו תגובה רגשית לרעש שאנו שומעים, כמו לדוגמא בזמן מלחמה כשאנחנו שומעים אזעקה אנחנו מתמלאים חרדה ודריכות. הקשר של המוח עם המערכת האוטונומית גורם לתגובה פיזיולוגית לרעש. לדוגמא הורים טריים כשהם שומעים בלילה את התינוק שלהם בוכה מייד הדופק של האבא עולה והוא מתחיל להזיע...

מה קורה בטנטון?

הכל מתחיל בירידה בשמיעה, בין אם זה השפעת הגיל, חשיפה לרעש או סיבה אחרת התוצר הסופי הוא זהה- ירידה בשמיעה. כעת, האזור במוח שאחראי על העיבוד והקידוד של צלילים והיה רגיל לקבל כמות מסויימת של תשדורת מהאוזן מקבל פחות מידע. דבר זה יוצר שינויים מרובים במוח אשר ניתן לסכם אותם במילה אחת- "בלאגן".

  1. אותו איזור בקורטקס האודיטורי אשר היה "אחראי" לתדרים מסויימים (שכעת הוא אינו שומע) מגיב בצורה אבנורמלית לתדרים שכנים.
  2. עלייה בפעילות הספונטנית של כל מדורי השמע ללא כל גירוי חיצוני.
  3. עלייה ברגישות לרעש.
  4. נוצרים קשרים חדשים וחזקים עם המערכת הלימבית דבר הגורר רגשות שליליים כגון חרדה ודיכאון.

אם לסכם את הפיסקה האחרונה במשוואה קצרה אעשה זאת כך: ירידת שמיעה = פחות רעש מגיע לאיזור שאחראי על השמיעה במוח= שינויים פיזיולוגים בפעילות המוח ובקשרים התוך מוחיים = טנטון.

אם כן מה ניתן לעשות?

קודם כל להבין שהבעיה הינה מורכבת וכי הטנטון עצמו אינו נובע מהאוזן. 
אין שיטה או טיפול בודד אשר מרפא את האדם מהטנטון. ישנם מספר טכניקות טיפול אשר עשויות לעזור לחלק מהאנשים ולאפשר להם "לחיות בשלום" איתו. 

  • טיפול התנהגותי- קוגניטיבי: שיטה זו עוסקת בהמרתם של הרגשות השליליים בנוגע לטנטון לרגשות חיוביים יותר. לדוגמא: רובנו לא אוהבים לשמוע בכי של תינוק בעוד שרעש של מזגן, באותו רמת דציבל ירגיע אותנו ולחלקנו יעזור להרדם. המטרה של טיפול זה הוא לגרום לנו לפרש את הטנטון יותר כמו רעש של מזגן ופחות כרעש של בכי תינוק.
  • (Tinnitus retrainng therapy) TRT: שילוב של ייעוץ והכוונה ביחד עם התאמת מכשיר שמיעה או מחולל רעש.
  • מכשירי שמיעה: מאחר והטנטון נוצר בגלל ירידת שמיעה, הגברה של השמיעה עשויה להפחית את עוצמת הטנטון.
  • רעש רקע: פתרון זה הוא הפשוט ביותר לביצוע. השמעת רעשים מרגיעים (רעש של אוקיינוס, מפלים) לחולה המטונטן, בעיקר בזמן שהוא מנסה להרדם מתוך הנחה שעדיף רעש מרגיע על טנטון. ניתן להוריד לסמארטפון אפליקציה של קולות מרגיעים ולהשמיע למטונטן לפני השינה ובמשך הלילה.
  • טיפול בדיכאון וחרדה אשר נלווים לטנטון.

לסיכום

כל המטונטנים צריכים לדעת שיש דרכים להתמודד עם הטנטון ולהפחית את הסבל אשר נגרם בגללו. נסיון טיפולי באחת מהשיטות שהצעתי, אופטימיות והתמדה תאפשר חיים איכותיים ו"שקטים" יותר.