כללית און-ליין
מערך ילדים

תזונה בסכרת

​תזונה נבונה ונכונה בילדות ובהתבגרות תאפשר גדילה והתפתחות תקינה פיזית, רגשית ושכלית. בילדים ובמתבגרים סוכרתיים ההמלצות מכוונות להשגת רמות סוכר תקינות ללא מצבי היפרגליקמיה/היפוגליקמיה ולהשגת רמות שומנים תקינות. תזונה נבונה היא תזונה מגוונת המספקת את כל הרכיבים התזונתיים הדרושים שהם פחמימות, חלבונים, שומנים, ויטמינים, מינרלים ומים.

פחמימות: קבוצת המזונות המכילים פחמימות היא הקבוצה בעלת ההשפעה הגדולה ביותר על רמות הסוכר בדם. קבוצה זו כוללת את הפחמימות הפשוטות, ה"מתוקים "הנמצאים במזונות כגון סוכר לבן וסוכר חום, דבש, ריבה, עוגות ועוגיות, ממתקים, שתייה מתוקה ואת הפחמימות המורכבות יותר, כגון אלה הנמצאים בדגנים, בלחם, באורז, בפסטה, בקטניות (חומוס, שעועית, אפונה, עדשים, פול, סויה) בתפוחי אדמה, בתירס, בקוסקוס, בפירות ועוד. גם חלק מהירקות, חלב ומוצרי חלב ניגר מכילים פחמימות. יש מזונות המכילים פחמימות וגם סיבים תזונתיים: פירות, דגנים מלאים וקטניות. ארוחה גדולה העשירה בחלבון ושומנים עשויה להאריך את משך זמן פירוק הפחמימות ולהאט את קצב הופעתם בדם כסוכר.

חלבונים: מזונות המכילים חלבונים: בשר, דגים, עוף, ביצים, מוצרי חלב – השפעתם על רמות הסוכר מועטה.

שומנים: מזונות המכילים שומנים: אבוקדו, טחינה, אגוזים למיניהם, זיתים, שמן צמחי –השפעתם על רמות הסוכר מועטה. ויטמינים ומינרלים: הוויטמינים והמינרלים מצויים במזונות שונים; אכילה מגוונת מספקת את הדרישות.

מים: יש להקפיד על שתייה מרובה ללא סוכר.

תחליפי סוכר: בחנויות המזון תוכלו למצוא תחליפי סוכר שונים ומגוונים להמתקת שתייה חמה וכד,' וזאת מבלי להשפיע בדרך כלל על איזון הסוכרת.

תחליפי הסוכר נחלקים לארבע קבוצות:

  • ממתיקים טבעיים עם ערך קלורי – פרוקטוז – סוכר הפירות. מוסף להרבה מזונות המיועדים לסוכרתיים. צריכה גבוהה של פרוקטוז עלולה לגרום לשלשולים ותשפיע על רמת הסוכר בדם. מתאים לבישול ולאפייה.
  • ממתיקים טבעיים ללא ערך קלורי – סטביוזיד (סטיבייה) – מופק מעלי שיח הסטיבייה. על מתיקות גבוהה, מתאים לבישול ולאפייה ואפשרי לגידול בגינה.
  • תחליפי סוכר מלאכותיים ללא ערך תזונתי וקלורי – סכרין, ציקלמט, אספרטיים, ציסולפאם  וסוכרוז. קבוצה זאת אינה מכילה סוכר וקיימת הגבלה בכמות היומית המותרת לשימוש. צריכה מרובה מהם עלולה לגרום לחוסר נוחות במערכת העיכול.
  •   סוכרים רב־כוהליים – רובם מסתיים בצליל "אול" – לקטיטול, מנטיטול, סורביטול, קסיליטול ואיזומלט. תופעות לוואי אפשריות: שלשולים בשימוש מרובה (יש להתחשב בהם כמקור לפחמימה.)

כל תחליפי הסוכר אינם נחשבים ל"מזון חופשי" ויש לצרוך אותם בהגבלה. רצוי להמעיט במזונות דיאט למיניהם.

עקרונות חשובים בתזונה בסוכרת:

  1.  יש להשתדל לשמור על סדר ארוחות קבוע במשך היום, כולל ארוחת הלילה
  2.  לפני כל ארוחה חשוב לבדוק סוכר.
  3.   בדיקת הסוכר בצום שעתיים לפחות מהארוחה הקודמת.
  4. אחרי מתן אינסולין יש לאכול פחמימה מורכבת.
  5. חשוב לאכול מ ֻגוון מכל קבוצות המזון בהתאם לתפריט המשפחתי.
  6. יש להרבות בשתיית מים.
  7. יש להימנע מצריכת סוכרים פשוטים כמו שתייה מתוקה, דבש, סוכריות.
  8. בכל יציאה מהבית יש לקחת מזון למניעה ולטיפול בהיפוגליקמיה.
  9. כשרמת הסוכר נמוכה מ־100 מ"ג/ד"ל בבדיקה שלפני הארוחה, מומלץ בדרך כלל קודםלאכול ורק אחר כך להזריק.
  10.  בארוחת הלילה חייבים לאכול פחמימה מורכבת עם סיבים, חלבון ושומן כמו פרוסת לחם מלא עם אבוקדו/טחינה/גבינה צהובה.

 

מהי שיטת ספירת פחמימות?

 כאשר ניתן אינסולין אנלוגי מהיר־פעולה המוזרק מיד לפני הארוחה ואינסולין אנלוגי ארוך־ טווח או בשימוש במשאבת אינסולין, אפשר להתאים את מינון האינסולין לכמות הפחמימות בארוחה ולרמות הסוכר הנמדדות לפני הארוחה. שיטה זו נקראת "ספירת פחמימות." הסבר על ספירת פחמימות תקבלו מהדיאטניות של המחלקה.