מכונים

תרגול מפרקים חופשיים לאחר שבר ביד

​מבנה המפרק בגפה העליונה

מפרק הוא מקום המפגש של שתי עצמות או יותר. בגוף האדם קיימים סוגים של מפרקים עם דרגות שונות של חופש תנועה. מפרקי הגפה העליונה בנויים בצורה שמאפשרת להם חופש תנועה גדול:
העצמות אינן נוגעות זו בזו וקיים ביניהם חלל מפרקי. קצות העצמות מכוסות בסחוס אשר מספק משטח חיכוך במפרק. מסביב למפרק נמצאת הקופסית המפרקית - מבנה של רקמות חיבור שתפקידם לספק הגנה למפרק. הקופסית מרופדת מבפנים בקרום מפרקי - רקמה המסוגלת להפריש נוזל סינוביאלי, אשר מסייע בשימון המפרק. מסביב למפרק נמצאות רצועות אשר תפקידן להקנות יציבות, וכן נמצאים שרירים וגידים אשר אחראיים על תנועות המפרק.

בתקופת הקיבוע

הנעת מפרקים חופשיים:

עקב הקיבוע ותחושת הכאב עלולים להפחית את השימוש ביד. חשוב לזכור שצריך להניע את המפרקים החופשיים (שאינם מקובעים).
המלצה: הנעת המפרקים החופשיים הנה חשובה למניעת סיבוכים שנובעים מירידה בכמות התנועה במפרק.

הסיבוכים שעלולים להיווצר כתוצאה מחוסר תנועתיות במפרק:

  • נוקשות מפרקים:
    מצב שנוצר כתוצאה מחוסר תנועתיות במפרק. בזמן תנועה נוצר לחץ על הסחוס שמכסה את עצמות המפרק, לחץ זה גורם לנוזל הסינוביאלי שנמצא בחלל המפרקי, לזרום לאזורים במפרק שיש בהם פחות לחץ, וכשהנוזל זורם הוא מטפטף על פני הסחוס, וכך משמן את המפרק.
    אם אינך מניע את המפרק, הנוזל הסינוביאלי לא יזרום ולא ישמן את המפרק
    גם אם המפרק בריא, אחרי תקופה של חוסר תנועה יווצר קושי ותורגש נוקשות. הנוקשות תפגע בטווחי התנועה האקטיביים (תנועה רצונית), וגם בטווחי התנועה הפסיבית (תנועה על ידי גורם חיצוני: אדם אחר, היד השנייה).
    המלצה: הנעת מפרקים חופשיים מונעת היווצרות נוקשות במפרקים הבריאים.
  • נפיחות ושינויים בצבע העור:
    נפיחות מתרחשת כתוצאה מצבירת כמות מוגברת של נוזלים ברקמה.
    על מנת להבין איך נוצרת נפיחות חשוב להכיר את מעגל זרימת הדם בגוף. הדם זורם בכלי הדם בצורת מעגל סגור: יוצא מהלב, זורם דרך העורקים עד שמגיע לנימים. דרך דפנות הנימים עוברים חומרי המזון מהדם לרקמה, וחומרי הפסולת עוברים מהרקמה לדם אשר ממשיך לזרום בורידים בחזרה ללב ולראות.
    אחרי שמקבעים לך את היד את עלול להרגיש שידך מתנפחת, זה יכול להיגרם משתי סיבות:
    1. טראומה ו/או ניתוח. במצבים כאלו הגוף מנסה לרפא את האזור הפגוע בעזרת החלבונים שנמצאים בפלזמה של הדם. חלבונים אלו מהווים חומרי ריפוי, הם זורמים יחד עם עוד נוזלים מהנימים לרקמה. הגוף מנסה לזרז את תהליך ההחלמה על ידי הגברת חדירות הנימים לחלבונים, ולפיכך מוגדלת גם כמות הנוזלים שעוברת לרקמה. הצטברת זו של נוזלים גורמת לנפיחות.
    2. הגפה נמצאת במנח קבוע נמוך מגובה הלב. במקרה שאתה שומר על הגפה במנח זה, נוצרת בעיה: הדם חייב לזרום כלפי מעלה לכיוון הלב, וכוח הכובד מושך אותו כלפי מטה. כדי למנוע את הזרימה מטה, קיימים בורידים שסתומים המאפשרים זרימה רק בכיוון הלב. במידה והיד נשארת במנח זה לתקופת זמן, השסתומים נחלשים והדם זורם כלפי מטה ומצטבר בוריד. דופן הורידים מאבד את האלסטיות, מתארך וכך נגרמת נפיחות בעור שצבעה כחול-סגול.
    המלצה: הרמת היד מעל גובה הלב והנעת המפרקים החופשיים, מאפשרת לנוזלים שמצטברים לזרום חזרה בורידים!
    שים לב: נפיחות נוצרת בדר כלל באיזור המרוחק לקיבוע. במקרה שהרגשת נפיחות גם באיזור המרוחק וגם באיזור המקורב למקום המקובע, זהו סימן שהלחץ של הקיבוע מפריע לזרימת הדם. עליך לפנות לרופא המטפל בהקדם האפשרי.

איך לשמור על בריאות היד בזמן הקיבוע?

  1. בזמן מנוחה, עליך להגביה את הגפה על כרית או מתלה מעל גובה הלב, דבר שמסייע בזרימת הנוזלים דרך הורידים בחזרה ללב ולראות.
  2. עליך להפעיל את הפרקים שאינם מקובעים, לשאוף למקסימום טווחי תנועה אקטיביים, משום שתנועה אקטיבית מגרה התכווצות השרירים שעובדים כמשאבה ומגבירים את זרימת הדם.

תרגילים שכדאי לבצע:

המלצה: כדאי לבצע את התרגילים שלוש פעמים ביום, כל תנועה 10 פעמים. יש לנסות לבצע אותם באטיות.

הפעלת כתף

  1. הרם את שתי הידים קדימה עד מעל לראש. נסה להגיע עד לזווית 180 בכתף, והורד בחזרה.
    ניתן לבצע את התרגיל גם בישיבה וגם בעמידה.
    הפעלת כתף בעמידה.jpgהפעלת כתף בעמידה 2.jpgהפעלת כתף בישיבה.jpgהפעלת כתף בישיבה 2.jpg
  2. הבא את כפות הידיים מאחורי הגב. אחר כך הבא את כפות הידיים מעל הראש.
    כפות ידיים מאחורי הגב.jpgכפות ידיים מעל הראש.jpg
  3. הרם את שתי הידיים לצדדים, המשך עד לראש, הורד בחזרה.
    ידיים לצדדים.jpgהמשך עד הראש.jpg
  4. סובב את שתי הכתפיים קדימה מספר פעמים, אחר כך שנה כיוון. סובב את הכתפיים אחורנית.
    סיבוב כתפיים קדימה.jpgסיבוב כתפיים אחורה.jpg

אצבעות חופשיות

  1. עשה תנועת משאבה באצבעות: עשה אגרוף ופתח אצבעות.
    המלצה: כדאי לבצע את התרגיל הזה כל שעה 10 פעמים.
    עשה אגרוף.jpgפתח אצבעות.jpg
  2. הפגש את הקצה של האגודל עם הקצה של כל אחת משאר האצבעות.
    הקצה של האגודל.jpgעם הקצה של שאר האצבעות.jpg
  3. כופף את האצבעות לכיוון שורש כף היד.
    כופף את האצבעות.jpgלכיוון שורש כף היד.jpg

מידע כללי על הקיבוע

המטרה הכללית של הקיבוע היא לשמור על הגפה במנח מסוים, תוך הימענות מתנועה במפרקים המקובעים. סוג הקיבוע ותקופת הקיבוע תלויים בסוג הפגיעה ובהנחיות הרופא.
המלצה: כדאי לך לברר עם המטפל את מטרת הקיבוע, סוג הקיבוע ותקופת הקיבוע.

טיפים לשמירה על הקיבוע

קיימים סוגים שונים של קיבועים כמו: גבס, סדים, חבישות לחץ ועוד. חלקם עמיד במים וחלקם לא.
שמור על הקיבוע מפני מים ורטיבות, במיוחד אם קיים פצע ניתוחי מתחת לקיבוע. במידה ואין פצע, טבילה במים גם עם קיבוע עמיד במים, יכולה ליצור גירוי בעור בשל הלחות הנשמרת מתחת לקיבוע.
אין לשנות או לחתוך את הקיבוע.
לפעמים מגרד מתחת לקיבוע, יש להימנע מהחדרת חפצים שונים מתחת לקיבוע לגירוד העור.
המלצה: כדאי לברר עם מהמטפל אם יש הוראות ספציפיות לגבי הקיבוע שלך.

תוכן הדף הוא בגדר הדרכה בלבד והוא חלק מהטיפול בריפוי בעיסוק, אין לבצע תרגילים אלה לפני ייעוץ עם מרפאה בעיסוק.