מכונים

נפילות בגיל השלישי

נפילות, תאונות בית ומניעתן בגיל המבוגר.

​נפילות בגיל המבוגר הולכת וגוברת בשנים האחרונות, לנוכח השפעתן על איכות החיים של המטופל ומשפחתו ובשל העלויות הגבוהות בגין סיבוכיהן. הסיכון ליפול גדל עם הגיל. עיקר הנפילות מתרחשות בבית דווקא, בסביבה הקרובה, המוכרת והנחשבת בטוחה.
בממוצע, מתרחשות כחצי מיליון נפילות של אנשים בני 65 ומעלה בשנה. כ- 30% מהנפילות גורמות לשברים בעצם צוואר הירך העלולים לגרום לסיבוכים ולירידה בתוחלת החיים.
התוצאות של פגיעות אלו יכולות להיות חמורות עד כדי צורך באשפוז בבית חולים. במקרים מסוימים הפגיעה אף מסכנת חיים.

מדוע אנו נופלים?

  • שינויים מהירים בלחץ הדם, שינויים במצב הסוכרת, הגבלה בראייה ובשמיעה ועוד עלולים להגביר נפילות. ככול שהמחלות הממושכות רבות יותר, כך גדל הסיכון לנפילות.
  • מוגבלות בניידות העשויה לנבוע מחולשת שרירים או ניוונם, שיתוק חלקי או מלא בפלגי הגוף, אירוע מוחי ומחלות הפוגעות במערכת העצבים המרכזית, אי שליטה במתן שתן, מתח נפשי ודיכאון.
  • מכשולים ומפגעים בטיחותיים כגון רצפה רטובה וחלקה, שטיחים, חוטי חשמל, מדרגות בלא מעקה, תאורה לא טובה,החלקה בחדר האמבטיה, טיפוס בסולמות וכיסאות לא יציבים, הפרשי גובה בין המדרכה לכביש, שיפוע, עלייה תלולה לאוטובוס, היתקלות באבן קטנה, מדרגות ועוד.

הנפילות גורמות לחוסר ביטחון ופחד מהליכה, הגבלה בתפקודי היום- יום, להסתגרות ובדידות.

כיצד למנוע נפילות?

  • מומלץ להשתמש ברהיטים יציבים בגובה מתאים עם משענות לתמיכה.
    כדי להקל על הקימה אפשר להגביה את המיטה, כיסא/ כורסא ומושב האסלה.
  • יש לדאוג, שמעברי הבית יהיו פנויים ללא חפצים ו/ רהיטים, כולל שטיחים ושטיחונים.
  • יש לדאוג לאמצעי הבטיחות כוללים תאורה טובה, כולל תאורת לילה בחדר השינה, במסדרון, במדרגות ובשירותים.
  • התקנת ידיות אחיזה באמבטיה/ מקלחת ובשירותים. עדיף להתקלח בישיבה ולדאוג לשטיחון למניעת החלקה על המשטח הרטוב.
  • מומלץ להתקין מעקה בטיחות במדרגות.
  • שיפור הכושר הגופני, תרגול שיפור שיווי המשקל והיציבות חשובים להתמודדות עם השינויים הגופניים והפחתת הסיכון לנפילות.
  • הטיפול המניעתי בנפילות בגיל המבוגר צריך לכלול איתור מטופלים בסיכון לנפילות והתערבות שתכלול איזון תרופתי וארגון הסביבה הביתית באמצעות ייעוץ מקצועי ומתאים באנשי מקצוע.