החטיבה לרפואת ילדים

תוכניות העשרה, הפגה ותעסוקת פנאי

באמצעות תוכניות ההעשרה במוסיקה, בפיסול ובאמנויות אחרות, כל ילד מאושפז יכול להתבטא וליצור קשר עם הסביבה

בקיצור

1.

יצירה באמצעות האמנויות השונות מחזקת את הכוחות הנפשיים של הילדים ומסייעת בריפוי.

2.

בעזרתה בדידות, דאגה, פחדים וכאבים העלולים להופיע בתקופת האשפוז מאבדים ממשקלם.

3.

במקומם מופיעות תחושות חיוביות של סיפוק והצלחה, של שליטה עצמית ושל גילוי יכולות חדשות.

מוסיקה בשילוב מחשב

במסגרת הפעילויות במוסיקה, לומדים התלמידים המאושפזים לחבר קטעי מוסיקה באמצעות תוכנה מוסיקלית ולחבר תווים ליצירה שהם חיברו. התלמידים לומדים פרקים מתולדות המוסיקה, ומאזינים ליצירות קלאסיות.

מוסיקה כילית

התלמידים מתנסים בנגינה על קסילופון, פעמונים, מביימים תיאטרון מוסיקאלי ומשלבים ציור בליווי מוסיקה. כמו כן לומדים לנגן בגיטרה ובאורגן.

מוסיקה לגיל הרך

הפעלה מוסיקלית קבוצתית לילדים ולהורים: סיפורים מוזיקליים סביב נושאים לימודיים, נגינה על כלים ושילוב תנועה במוסיקה.

פיסול ועבודה בחומר

העבודה בחומר מעודדת חשיבה יצירתית ותכנון של המוצר הנבנה. התלמידים מפסלים ומכיירים בחומר ובגבס - פעמים רבות הם ''נסחפים'' אל תוך היצירה, מוסיפים, משנים ומקשטים. כאשר היצירה מוכנה תחושת הסיפוק גדולה.

ציור ממוחשב

לרשות התלמידים עומדות תוכנות רבות של גרפיקה וציור שבאמצעותן הם מבטאים את רגשותיהם ואת תחושותיהם. התוכנות ידידותיות ויש בהן שפע של כילים ואפשרויות לציור.
במרכז החינוכי קיים מאגר גדול של ציורי מחשב של התלמידים. ציורי התלמידים שמשו בחלקם להכנת כרטיסי ברכה לראש השנה. חלק מהציורים הוצגו בתערוכות שונות, השתתפו בתחרויות ואף זיכו את יוצריהם בפרסים ושבחים.

אמנות

במרכז החינוכי מושם דגש רב על התנסות התלמידים המאושפזים בעבודה יצירתית ואמנותית עם חומרים שונים: צבעים מסוגים שונים, חומרי טבע, חומרים ממוחזרים וחומר.
לאמנות מקום של כבוד במרכז החינוכי ובמרכז הרפואי - תמונות, עבודות ופסלים של תלמידים מוצבים במקומות רבים בבית החולים.

"סינמה סורוקה"

בית הקולנוע שנמצא במחלקת ילדים א' במרכז סבן לרפואת ילדים, הוא מקום קסום שבו מוקרנים סרטים מידי יום בשעות הצהריים ואחה"צ. הקולנוע משמש גם להרצאות במסגרת פרוייקט "אושפיזין סורוקה", לאירועים מיוחדים ולהקרנות פרטיות לילדים האונקולוגיים, למשפחותיהם ולחבריהם.

תקשורת

הצילום משלב שתי תחושות הנראות מנוגדות: מצד אחד קרבה למציאות תוך איסוף רגעים אותנטיים ומצד שני התבוננות מהצד והסתכלות מרוחקת על המציאות.
יתרונותיו של הצילום נובעים מעצם היותו כלי עזר בידי התלמידים המאושפזים: מצד אחד הוא מאפשר להם להציץ ולחוות את מצבם הממשי, אך מיד לאחר מכן מציאותם נראית כמשחק, הניתן לעיבוד ולטיפול.
נראה כי מימדי הסבל מוקטנים בהיותו מוקרן ממסך המצלמה או המחשב וכבר אינו ממש "שלי", הוא פחות נוראי, קטן בגודלו וחסר ממדים ובעיקר הוא נשלט.
מכאן, יכולה חווית האשליה לחזור האשליה למציאות בתחושת שליטה וקבלת המציאות כפי שהיא לצד הזווית החדשה.

לימודי התקשורת כוללים:

  • הפקת סרטי וידאו
    התלמידים לומדים את התהליך של הפקת סרט - כותבים תסריט, מצלמים ועורכים את הסרט על פי בחירתם האישית. לרוב הם הגיבורים הראשיים של הסרט

  • אנימציה
    לאחר שלמדו את עקרונות האנימציה הקלאסית (הנפשה) התלמידים כותבים תסריט ומפיקים סרט בכיכוב דמויות שיצרו ובדיבובם.

  • צילום בסטילס ועיבוד תמונה
    התלמידים מתנסים בצילום לאחר שלמדו עקרונות ומונחים בנושא. לאחר הצילום התלמידים לומדים לעבד את התמונה בעזרת תוכנות גרפיות.

במסגרת לימודי התקשורת במחלקה האונקולוגית, מתקיים חוג צילום במסגרתו הוצגה התערוכה "בעיניים שלי". הצילומים מביעים את נקודת מבטם הייחודית של התלמידים כפי שהיא באה לידי ביטוי בהתמודדות היומיומית עם המחלה. כמו כן, התלמידים מצלמים רגעים מחיי המחלקה אותם משלבים ביומן האישי הנכתב בזמן האשפוז.

למידה מרחוק - בשיתוף "קדימה מדע קו אור"

במסגרת תוכנית זו, משתתפים התלמידים בשיעורים מקוונים, ביחד עם תלמידים בבתי חולים אחרים ובהנחיית מורים מרחבי הארץ. השיעורים מועברים בעזרת תוכנה ללמידה מרחוק בצורה חווייתית ומהנה. התוכנית מסייעת בהעשרת עולם הידע של התלמידים.

עיתון בית הספר

הכתיבה היא אמצעי נוסף להתמודדות עם האשפוז, תוך שיפור מיומנויות הכתיבה וההבעה, חיזוק הביטחון והעלאת התדמית העצמית של התלמיד המאושפז. זהו גם אמצעי נוסף לחיזוק הקשר עם בתי הספר בקהילה.
התלמידים עושים את צעדיהם הראשונים בעולם העיתונות באמצעות כתיבה וצילום בעיתון "ידיעות סורוקה" שיוצא לאור מדי חודשיים בחסות "ידיעותיכון".

עיתון בית הספר - גיליון דצמבר 2012​