כללית שלי
נשים
    מאת:
  • מיכל גרוסבלד, מיילדת בחדרי הלידה בבית חולים לנשים בבילינסון

התמודדות עם כאב בלידה

במהלך הלידה האישה חווה צירים בדרגות ובעוצמות שונות. צירים המלווים בכאב הם חלק בלתי נפרד וטבעי מהתהליך. ישנן נשים שחוות כאב כאובדן שליטה על גופן, ומכאן החשש הרב.

התמודדות עם כאב בלידה

צירים סדירים, המופיעים בתדירות של כל 2-3 דקות, הם חלק חיוני ומבורך מתהליך הלידה ומרמזים על התחלת התהליך ועל הצורך להגיע לחדר לידה.
קצב הלידה משתנה מיולדת ליולדת וכך גם חווית הכאב, שהיא סובייקטיבית. בחדר לידה ישנם אמצעים טבעיים ואמצעים תרופתיים לאלחוש כאב, שצוות המיילדות מציע ליולדת. בחדרי הלידה בבילינסון ישנו "תפריט לשיכוך כאב" המפרט את האפשרויות השונות העומדות בפני היולדת. האמצעים הטבעיים כוללים: עיסוי שיאצו, שמנים ארומטיים ורטיות חמות, דמיון מודרך, כדור פיזיו ומקלחות חמות.

הבנת מקור הכאב יכולה לעזור ליולדת בהתמודדות קלה יותר. נהוג לחלק את מקור הכאב לשני סוגים: כאב רגשי-נפשי וכאב גופני.

כאב רגשי

גורמים רבים משפיעים על הפרשת הורמונים המגבירים את עוצמת הכאב ומפחיתים את היכולת שלנו להתמודד עם הכאב. בין הגורמים: חרדה ופחד מכאב, חוויות עבר, חוסר ידע על תהליך הלידה, חוסר היכרות עם הצוות או הסביבה. מספר גורמים יכולים לסייע ולהקל על היולדת:

  1. מומלץ להביא לחדר לידה דברים שגורמים ליולדת לתחושה טובה, מרגיעה ונעימה:
    מוזיקה –אוזניות ופלייליסט עם שירים אהובים, כלי נגינה כדי להנעים את האווירה.
      חפץ - שמיכה, כרית, בגד שהאישה בוחרת ללבוש בלידה.
    שמנים עם ריחות נעימים ומרגיעים – שמן אתרי תפוז או שמן ורד.
  2. יצירת תנאים שיאפשרו רוגע ונינוחות - סביבה בטוחה מעלה הפרשת הורמונים ואנדורפינים שחיוניים לתהליך הלידה. סביבה כזו מביאה לאיזון תקין בין ההורמונים המשפיעים בלידה, מקלה על ההתמודדות עם הכאב ומובילה להתקדמות תקינה של הלידה.
  3. השתתפות בקורס הכנה ללידה וסיור מקדים בחדר לידה- רכישת ידע והכרות מוקדמת  עם חדרי הלידה באמצעות סיור מקנים ידע ומחזקים את תחושת הביטחון ותחושת השליטה של היולדת והמלווה שאותו בחרה.
  4. הכנת תכנית לידה אישית - בשלבי ההיריון המתקדמים, שיחה אישית עם מיילדת לתיאום ציפיות ובניית תכנית המתאימה בדיוק לצרכים הפרטיים של היולדת. את התכנית ניתן ורצוי להעלות על הכתב כדי לדון בה עם המיילדת בחדר הלידה.
  5. עידוד אווירה תומכת ובחירת מלווה עם יכולת הכלה ותמיכה בך - מלווה עימו תרגישי נינוחה גם ברגעי כאב וחוסר וודאות ו/או שליטה.

 

כאב גופני

האיברים המשתתפים בלידה הם שרירים, גידים ורצועות. כולם שחקני מפתח מאוד חשובים בהשפעה על עוצמת הכאב. איברי הבטן הצמודים לרחם משפיעים גם כן על עוצמת הכאב. שרירים, רחם, צוואר הרחם, שרירי רצפת האגן, שרירי הגב, האגן והירכיים משתתפים בלידה. ככל שרמת החמצן אליהם תהיה טובה יותר, עוצמת הכאב תפחת.

ריקון שלפוחית השתן לעיתים קרובות מקל גם כן על עוצמת הכאב - מומלץ לרוקן שלפוחית שתן לפני כל בדיקה נרתיקית או לפחות כל שעתיים. אם יש צורך להתרוקן, חשוב לא להתאפק.

המלצות מפי מיילדת:

להכין את הגוף - מנטאלית ופיזית

יש להשתדל לנוח עד כמה שניתן עד הלידה, לשמר אנרגיה, בין צירים כדאי לנסות לעצום עניים ולו לכמה דקות, במיוחד בהתחלה, כשהצירים לא סדירים.
יש להקפיד על תזונה ושתיה - כשאנו אוכלים ושותים באופן מאוזן ובריא, אנו משפרים את האנרגיה לתאי השריר. אנרגיה זמינה חשובה לגוף והיא תסופק באמצעות תזונה מאוזנת ובריאה ( פחמימות מורכבות - תמרים, תאנים טריות, פירות, ירקות). תזונה מאוזנת תורמת לגמישות ולפעילות נכונה, יעילה וטובה יותר של השריר. נוזלים בכמות מספקת תורמים לזרימה תקינה של חמצן לשריר.

נשימות

נשימות עמוקות ואיטיות - ככל שננשום נכון, לאט ועמוק, כך תהיה אספקת חמצן עשירה יותר לרקמות ולשרירים, לרחם, לשליה, לעובר, לשרירי האגן. אופן הנשימה המומלץ הוא שאיפה- הכנסת אוויר, עצירה לכמה שניות מבלי להוציא את האוויר, ואז נשיפה החוצה - הוצאת האוויר בצורה איטית וארוכה מאוד.

חימום מקומי

חימום מקומי של האזור הכואב מרחיב את כלי הדם, משפר את זרימת הדם ואספקת החמצן לשרירים. החימום יכול להתבצע בעזרת רטיות או מגבת מחוממת, בקבוק מים חמים או מקלחות חמות כשמכוונים את החימום לאזור הכואב. נשים רבות מדווחות על הקלה משמעותית כאשר האזור מחומם .

עיסוי

עיסוי האזור הכואב משפר את זרימת הדם למקום, משפר את החמצון לתאי השריר, מעלה את הפרשת ההורמון המרפה את השריר וע"י כך משפר את זרימת הדם ומעלה אספקת חמצן לשריר.

תנוחה

רצוי להיות בתנוחה זקופה של הגוף בתהליך הלידה. שכיבה על צד שמאל מומלצת מאחר והיא מאפשרת אספקת דם טובה יותר לשרירי האגן והרחם, ובכך מסייעת בהפחתת עוצמת הכאב. התנוחות משפרות את איזון האגן, מקלות על הכאב ומסייעות להתקדמות הלידה.

תנועה

התנועתיות בעלת חשיבות ומשקל רב בתהליך הלידה ובשלבי הצירים המוקדמים. ריקוד, הליכה, נענוע האגן חשובים הן ליולדת והן ליילוד ונמצאו כמקדמים את תהליך הלידה ,מקלים על כאב ומסייעים בביסוס ראש העובר באגן.

לסיכום, יש לסמוך על יכולת הגוף שלנו ללדת!

תחושת רוגע, חשיבה חיובית ואמונה בתהליך הטבעי הן מילות המפתח להצלחת התהליך. בזמן הלידה חשוב להקיף את עצמנו במלווים מרגיעים ותומכים, המוסיפים לתחושת האמונה שלנו בעצמנו  ובגופנו. עבודת צוות ובניית קרבה ויחסי אמון עם המיילדת הם כלי מרכזי – חשוב שתדעי כי בזמן הכאב את לא לבד, את בידיים הטובות של המיילדות בחדרי הלידה שלנו בבילינסון.

"מחשבה בוראת מציאות". חווית לידה מוצלחת!