כללית שלי
נשים
    מאת:
  • אורנה פלד, אחות אחראית חדר לידה בבית חולים לנשים בבילינסון

לידה טבעית – כל הדרכים להפוך את הלידה הטבעית לפחות כואבת

לידה טבעית

שיאצו , מדיטציה ודמיון מודרך הן לא רק דרכים להתרגעות ולהתפתחות אישית אלא גם דרכים להקל על הכאב במהלך לידה טבעית. צוות חדר לידה בבי"ח לנשים בבילינסון עם עצות ודרכים להפוך את הלידה הטבעית לפחות כואבת

כמו בטבע, בלי תרופות ומשככי כאבים, בכל תנוחה נוחה ובאופן טבעי, לידה טבעית היא סוג של חלום לנשים רבות, שמעדיפות לא לעשות שימוש ברפואה ובתרופות כדי לעבור את הליך הלידה.
המונח הנפוץ ללידה טבעית מתכוון ללידה ללא מתן אלחוש, תרופות או זירוז, תהליך בו נותנים ללידה להתקדם באופן טבעי וללא התערבות תרופתית או בכלל.
ללידה טבעית יש יתרונות פיזיולוגיים רבים:

  • האישה נמצאת בתנועה כרצונה  
  • מנח הראש של התינוק לוחץ טוב יותר על צוואר הרחם, מאפשר התבססות טובה ועוזר להתקדמות הלידה והפתיחה      
  • הניידות עוזרת לתהליך הלידה עצמו
  • ההליכה, נענוע האגן והתזוזה מקלים על הכאב
  • ההתאוששות מהלידה מהירה יותר ומיד לאחריה כבר אפשר לנוע


מעבר ליתרונות הפיזיולוגיים, נשים רבות מספרות כי חווית הלידה הטבעית העצימה אותן ונתנה להן תחושה של שליטה בתהליך.

לידה טבעית מלווה בכאב, עליו ניתן להקל גם באמצעות תנוחות לידה. כדי לעבור את תהליך הלידה בקלות, כל אחת צריכה לבחור בתנוחה שנוחה לה. אין תנוחות נכונות או לא, מה שמתאים ליולדת הוא מה שנכון לרגע הנתון ויכול להקל על הכאב. תנוחות אשר יכולות להקל הן כריעה על שש בה הבטן כלפי מטה, לידה בעמידה, לידה על הצד, בכריעה. היולדת צריכה להיות בתנוחה שנוחה לה.

תפקידם המשמעותי של הורמונים המופרשים בלידה

הורמון האוקסיטוצין (הורמון האהבה) מופרש במהלך הלידה, ובהמשך גם בזמן הנקה. כשרמות האוקסיטוצין בגוף גבוהות, האישה מרגישה תחושות של אהבה ורגשות חיוביים. במהלך הלידה רמות האוקסיטוצין העולות בהדרגה גורמות לצירים חזקים, שמסייעים לה בתהליך הלידה. רמות גבוהות של ההורמון אף עוזרות בתהליך הוצאת השליה.

הורמון נוסף המופרש בלידה הוא הבטא-אנדרופין. שחרור ההורמון מביא להקלת כאב טבעית, כמו גם לתחושה של הנאה והיקשרות לתינוק. בטא-אנדורפינים עוזרים ליולדת להתמודד עם הכאב על ידי יצירת תחושה של רוגע וחיוביות, שמסייעת לה ללדת באופן יעיל ורגוע יותר.

להקל על הכאב

הפחד מהלא נודע הוא הכי קשה, במיוחד ליולדות שזו הפעם הראשונה או השנייה שלהן. קורס הכנה ללידה עוזר בהכנה נפשית ללידה וכדאי גם שיהיה מלווה תומך/תומכת שיוכלו לסייע ליולדת בכל מצב, בלי שהיא תצטרך להרגיע אותו.

כדי להקל על הכאב ממליצים בחדר לידה על תנועה מרובה, תנועות אגן סיבוביות, שינוי תנוחות וישיבה על כדור פיזיו. מעבר לתנועה, הנה עוד מספר דרכים להקל על הכאב:

  • מדיטציה ודמיון מודרך – מדיטציה מפחיתה לחץ, מכינה להתנהגות נכונה בזמן אמת ועוזרת להתגבר על פחד וכאבים. בדמיון מודרך, היולדת תחווה בדמיונה את אירוע הלידה בצורה חיובית. דרך חוויה זו ניתן להתגבר על הפחד ולהגיע ללידה עצמה במוכנות נפשית גבוהה יותר ובגישה חיובית, רגועה ובטוחה בתהליך.
  • עיסוי – עיסוי תורם להרפיית השרירים שמרגיעה את היולדת, ובכך התהליך הפיזיולוגי של הלידה מתקדם באופן יעיל יותר.
  • מקלחת- שימוש במים – למים יש אפקט משכך כאבים ומרגיע מאוד.
  • מוסיקה – מחקרים מצאו שהאזנה למוסיקה בלידה מפחיתה משמעותית את תחושת הכאב של היולדת, מסייעת לה לנשום נכון ומשפרת את חוויית הלידה עבור היולדת והמלווה.
  • מלווה משמעותי שיתמוך – מחקרים מראים שעצם נוכחות המלווה המשמעותי ליולדת בחדר לידה עשוי להפחית את רמת הכאב של היולדת ולהקל באופן משמעותי על התמודדותה עם צירי הלידה.