דף הבית

פורסם בראשונה: 04.07.2017

  • אופיר לוי - דובר המרכז הרפואי קפלן

היום הכי חם בשנה - איך מתנהגים בכדי להימנע בבעיות בריאותיות

על השלכות הבריאותיות על המעבר האינסופי בין החום למזגן הקר מסבירה ד"ר יעל הס – מומחית ברפואת משפחה, כללית מחוז מרכז

כל כך חם, חם שם בחוץ... כולנו קראנו ושמענו את ההנחיות וההמלצות החוזרות ונשנות של כל הגורמים הרפואיים, אז אנחנו ספונים במזגן, או משכשכים במים צוננים בבריכה מקורה, כשלידנו בקבוק ליטר וחצי של מים. אבל מה קורה אם אנחנו צריכים, רחמנא לצלן, לצאת לרגע החוצה? ולחזור למזגן? האם אין סכנה במעברים האלה בין חום קיצוני לקור?

ובכן, כמו בכל דבר בחיים, כן ולא. רובנו צעירים בריאים ועשירים (בטח...), טוב, נסתפק בבריאים, ולכן, חוץ מאולי קצת אי נוחות, לא ייגרם שום נזק מהמעברים האלה. אבל, תמיד יש אבל, ישנם אנשים שלהם המעברים האלה יהיו פחות נעימים.

כשאנחנו בחום קיצוני, הגוף שלנו מנסה להתקרר, ועושה זאת על ידי אידוי של זיעה דרך העור, לצורך אידוי זה, מתרחשים שני דברים, ראשית יש הרחבה של כלי דם בעור, כדי שיותר דם יעבור ליד העור ויאדה נוזלים, ושנית הדופק מואץ, שוב כדי שיותר דם יזרום ויותר נוזלים יתאדו.

תהליכים אלה עלולים לגרום אצל חלק מהאנשים לנפילה של לחץ דם, ולכן התעלפויות, למיגרנות , ואצל חלק מהאנשים גם קושי בנשימה. בקור חלים תהליכים הפוכים, בעיקר התכווצות של כלי דם על מנת שפחות דם יזרום קרוב לעור וטמפרטורת הגוף תישמר ולכן אצל חלק מהאנשים תהיה עליה של לחץ דם, ובמקרים מסויימים אפילו פגיעה בכלי הדם של הלב. בנוסף טמפרטורה קרה ויובש, כמו שיש הרבה פעמים בסביבה של מזגנים, עלולה לגרום להתקפי אסטמה. תופעה נוספת שעלולה להיגרם משינוי מחום לקור הוא כאבי מפרקים.

והנה משהו שלא נגרם משינויי טמפרטורה: מערכת החיסון שלנו לא נחלשת, ואנחנו לא מצטננים יותר. מצטערת סבתא, זה סיפור שאין לו בסיס... הסיבה היחידה להצטננויות בקיץ היא, בעצם, כמו בחורף, שהיה במקומות סגורים עם עוד אנשים שעלולים להדביק.

ואם בכל זאת אתם שואלים מה כן צריך לעשות במזג אויר כזה? אז כאמור,  

  • להשתדל לא לצאת החוצה אם ממש לא צריך, אפילו לא לים
  • אם כן יוצאים, אז עם כובע, משקפי שמש ובגדים נוחים ולא צמודים מדי, ומה שחשוף נמרח בקרם הגנה
  • אם אתם מהספורטאים וממש ממש חייבים לעשות איזה הקפה או שתיים סביב הבלוק, אז רק מוקדם בבוקר או מאוחר בערב, כשמזג האויר כבר סביר.
  • וכמובן, לשתות, והרבה, בין 8-10 כוסות במבוגרים. מים, לא בירה.