כללית און-ליין
מידע ליולדת

חוברת הדרכה ליולדת

לאחר הלידה, בשל שינויים הורמונוליים שהתרחשו במהלך ההריון ורפיון הרקמות לאחריו, קיימת חולשת שרירים בגוף, הכוללת בעיקר את שרירי הבטן.

השרירים והרקמות שנמתחו חוזרים אט-אט למצבם הקודם, אך בזמן זה שימוש לא נכון בגוף ועומס מצטבר בשל טיפול אינטנסיבי בתינוק, עלולים לגרום לנזק פיזי.

ב- 6 השבועות שלאחר הלידה, (יולדת בקיסרי כ-3 חודשים) המנעי מנשיאת משאות כבדים ומעמידה ממושכת. חשוב לנוח הרבה!

קימה משכיבה במיטה לישיבה והשכבות במיטה:

יש לבצע דרך הצד ולא קדימה, בכדי להפחית עומס מהגב וכן להפחית את השימוש בשרירי הבטן באופן לא נכון.

על מנת להשכב:

1. שבי בקצה המיטה

2. הושיטי ידיים אל הצד

3. כופפי מפרקים והשעני על המרפק התחתון 

4. ישרי את הידיים לפנים ושכבי על הצד

5. על מנת לקום מהמיטה, בצעי בדיוק באותו האופן בסדר הפוך:

הסתובבי אל הצד, הורידי רגליים מהמיטה והתרוממי בעזרת הידיים.

מנחים נכונים של ישיבה, הנקה והחזקת התינוק לזמן ממושך:

הקפידי על ישיבה נוחה עם תמיכה מירבית, בכדי לתת לשרירים לנוח ובכך להפחית כאבים. שבי תמיד עם תמיכה לגב, כאשר הישבן מונח עד הסוף לאחור בכסא/ כורסא, או כרית ממלאת את הרווח בין משענת הכסא לגב. כפות הרגליים מונחות במלואן על הרצפה או על שרפרף.

דאגי לתמיכה ליד: הניחי את האמה על כרית/ ידית הכורסא, או הרימי רגל על שרפרף והניחי עליה את היד. דאגי שהתינוק ישכב במאוזן על הכרית כך שגופו יהיה תמוך.

כרית הנקה: מומלצת מאוד, לא להנקה בלבד! יכולה לשמש גם להאכלת תינוק מבקבוק או פשוט כשמחזיקים אותו. זוהי כרית גדולה בצורת פרסה, המאפשרת תמיכה לגבך, לידייך ולגוף התינוק. יש להניחה כך שהפתח יהיה לאחור- אז גבך שעון על משענת הכסא, או כך שהפתח פונה אל הצד ממנו את לא מניקה.

מומלץ להחזיק את התינוק במידה שווה בשתי הידיים. כך תמנעי מעומס ממושך על צד אחד של גופךובנוסך תצרי גירויים סימטריים לתינוק, החשובים להתפתחותו.

בזמן הטיפול בתינוק חשוב להניחו במקום מוגבה, כגון שידת החתלה, שגובהה כגובה האגן שלך. הקפידי לעמוד קרוב אל משטח ההחתלה, בגב זקוף וכתביים משוחררות. כאשר משטח הטיפול נמוך- כמו מיטה, או ספה : התכופפי אל הרצפה על הברכיים ושמרי על גב זקוף.

אמבטיה: כדאי לרחוץ את התינוק בחודשים הראשונים באמבטיה קטנה מוגבהת על מעמד או להניחה על משטח יציב.

בכל הרמה של התינוק- עמדי זקוף בפיסוק או בפסיעה, כופפי ברכיים, אחזי בתינוק כשהוא צמוד לגופך והתרוממי על ידי יישור הברכיים תוך שמירה על גב ישר. בעת הנחת התינוק בחזרה בצעי את אותן הפעולות, הפעם בסדר הפוך.

בעת הכנסת התינוק למושב הבטיחות ברכב, במידה והמושב רחוק- הכניסי רגל אחת אל תחתית הרכב כשאת מחזיקה את התינוק צמוד לגופך, או הניחי ברך על ספסל הרכב.

כדאי להמנע ככל הניתן מסחיבת התינוק בסל-קל, לטובת התינוק וההורה! כמובן שזוהי האפשרות היחידה בעת נסיעה ברכב, אך כאשר יוצאים מהרכב יש להוציא את התינוק מהסל-קל ולהעבירו לשכיבה על משטח ישר. כך תימנעי מנזק לגופך ולגוף התינוק, מאחר ונשיאת הסל-קל  בצד הגוף יוצרת חוסר סימטריות רבה. במידה ובכל זאת את סוחבת את התינוק בסל-קל קרבי את הסל-קל אל החזה והבטן שלך, כאשר יד אחת שלך אוחזת בתחתית הסל-קל והשניה בידית מלמעלה.

שימוש במנשא: קיימים מנשאים רבים מסוגים שונים. יתרונם הגדול בכך שהם מאפשרים נשיאה של התינוק צמוד לגופך ומאפשרים לידייך להשאר פנויות.

חשוב להשים לב, שהמנשא מאפשר נשיאה של התינוק צמוד אל הגוף באזור שבין הבטן לחזה. כמו כן רצוי להשתמש במנשא בעל מגע נרחב הן בגופך והן בגוף התינוק, עם תמיכה טובה לגב.

בימי ב' וד' בשעה 08:30 מתקיימת הדרכה של פיזיותרפיסטית בנושאים האלו. את מוזמנת לבוא ולשמוע!

בהצלחה!