מועדון יולדות היל"ה בעמק
  • מעיין שגיא, דיאטנית קלינית, יחידת תזונה ודיאטה, מרכז רפואי העמק

תזונה והנקה: מיתוסים נפוצים

קיימים מיתוסים רבים סביב נושא התזונה וההנקה. דיאטנית קלינית ממרכז רפואי העמק ריכזה עבורכן רשימה מיתוסים כדי להפריך או לאשש אותם.

​"בהנקה חייבים לאכול רק מזון בריא, ולא, החלב לא יכיל את כל הוויטמינים" - לא נכון!

שינויים קצרי טווח בתזונה לא ישפיעו על כמות החלב שמייצרת האם או על איכותו. במחקרים נמצא, כי גם כשתזונת האם אינה מושלמת, עדיין החלב שלה יכיל את כל רכיבי התזונה שלהם התינוק זקוק.
כשהאם המיניקה נמצאת בתת-תזונה מתמשכת או שנתונה למחסור של ויטמינים כמו A, D, B6 או B12, גם החלב שלה יכיל רמות נמוכות של ויטמינים אלו, ולכן תצטרך לשפר את תזונתה ובמקביל ליטול תוספים של הוויטמינים החסרים. בכך רמות הויטמינים בחלב יחזרו להיות תקינות. בכל מקרה, עדיף להשקיע בשיפור תזונת האם במקום ברכישת תמ"ל!

"יש מזונות שגורמים גזים לתינוק ואסור לאכול אותם" - לא נכון ברוב המקרים

אין הצדקה או המלצה להשמיט מהתפריט באופן גורף "מזונות חשודים" כמו: ירקות ממשפחת המצליבים - כרוב, כרובית, ברוקולי וצנון, מוצרי חלב פרה, בצל, שוקולד ופירות הדר (הוכחה מחקרית לגבי השפעתם אינה מובהקת).

סיבות אפשריות לגזים אצל התינוק:

בליעת אוויר בזמן ההנקה כתוצאה מטכניקה לא נכונה, חלב שאינו עשיר מספיק בשומן, רגישות ייחודית למזונות מסוימים (משתנה מזוג אם-תינוק אחד למשנהו).

כיצד ניתן לבדוק זאת?

במקרה של חשד ספציפי השמיטי את המזון החשוד מהתפריט למשך 2-3 ימים אם מדובר במזון, שאת לא נוהגת לאכול בדרך כלל, או למשך כשבועיים אם מדובר במזון שאת נוהגת לאכול באופן קבוע, ובדקי אם חל שיפור אצל תינוקך. ברוב המקרים אין צורך להוריד מזונות מהתפריט.

"אסור לאכול קטניות"- לא נכון ברוב המקרים

קטניות כמו חומוס, שעועית, אפונה, עדשים ועוד, מכילות סוכר אשר מתפרק ע"י חיידקים במעי הגס, ומכאן הגזים שמהם סובלת האם. מכיוון שחלב האם נוצר מהדם, ומכיוון שהסוכרים גורמי הגזים לא הגיעו כלל לדם, הרי שתינוק יונק אינו אמור לסבול מגזים בעקבות קטניות שאכלה אמו. במקרה שהאם מבחינה בשיפור לאחר השמטת קטניות מתפריטה, כנראה שמדובר ברגישות ספציפית, ואין זו סיבה לאסור על אכילת קטניות לכל המיניקות. יוצאות מהכלל הן אמהות לתינוקות בעלי מחסור באנזים G6PD, שצריכות להימנע מפול.

"אסור לשתות משקאות מוגזים"- לא נכון!

משקאות מוגזים גורמים לנו לגזים בגלל הצטברות הגז מהמשקה (פחמן דו-חמצני) במעיים. הדם שלנו אינו מכיל בועות של גז. לו היה מכיל אותן, לא היינו יכולים להמשיך ולחיות. כשם שאין בועות גז בדם, כך אין בועות גז בחלב.

"אסור לשתות קפה"- מותר, אבל במידה

נמצא שכמות הקפאין בחלב האם היא כ-1% בלבד מהכמות שהאם צורכת. עד גיל 3-4 חודשים התינוק מפרק את הקפאין באיטיות רבה והקפאין נשאר בדמו למשך שעות רבות, ולכן הוא יכול להיות ערני מדי ואף לסבול מאי שקט בעקבות צריכת קפאין ע"י האם. מומלץ להמעיט בשתיית קפה בחודשי החיים הראשונים, ובכל מקרה- לשתות את הקפה לאחר סיום ההנקה, כדי שרמת הקפאין בדם ובחלב האם תרד עד ההנקה הבאה. לאחר גיל 3-4 חודשים אפשר להעלות את בצריכה עד למקסימום המומלץ של 3 כוסות קפה ביום, שאותן כדאי לשתות לאחר ההנקה. יש לקחת בחשבון את כל המקורות לקפאין: תה (רגיל וירוק), קולה ותרופות מסוימות (מעט בשוקולד).

"אסור לאכול שום, מזונות מתובלים או חריפים" - לא נכון!

אע"פ שמזונות חריפים או מתובלים וכן שום משנים את ריח החלב ואת טעמו, אכילתם בד"כ אינה בעייתית לתינוק. מחקר אחד מצא שלאחר מתן כמוסות שום לאמהות מיניקות, ששינו את טעם החלב ואת ריחו, התינוקות ינקו דווקא כמות גדולה יותר של חלב ולא הגיבו באי-שקט. בתרבויות רבות בעולם נהוג לאכול מזונות מתובלים או חריפים ללא כל תיעוד של בעיות בקרב התינוקות.

"בירה שחורה ושקדים יגבירו את ייצור החלב"- לא נכון!

טרם הוכח שמזונות מסוימים מגבירים את ייצור החלב, למרות שעשויה להיות לאכילתם השפעה פסיכולוגית. קיימות מספר עדויות בנוגע להשפעה של נטילת כמוסות חילבה על ייצור החלב, אך למרות שמדובר בחומר טבעי, ייתכנו במקרים מעטים השפעות על התינוק. הדרך הטובה ביותר להגביר את ייצור החלב, כאשר אין בעיה רפואית, היא לוודא בעזרת ייעוץ מקצועי שטכניקת היניקה של התינוק טובה, ולהיניק יותר.
ככל שהתינוק צורך יותר חלב, כך גם גדל ייצור החלב.

"צריך לשתות חלב כדי לייצר מספיק חלב"- לא נכון!

אף אחת מנקבות היונקים אינה ניזונה מחלב, של בני מינה או של מין, אחר, ועדיין מייצרת חלב לגורים שלה. כדאי לצרוך מוצרי חלב כחלק מתפריט מאוזן ובריא, כיוון שהם מקור טוב וזמין לסידן, אך אין הכרח לשתות דווקא חלב.

האם נדרשים תוספי תזונה בהנקה?

הנקה דורשת מהגוף כמות גדולה יותר של רוב רכיבי התזונה. תפריט מאוזן יוכל לספק לאם את כל הצרכים הדרושים, מבלי שתזדקק לתוספי תזונה.

תוספים מומלצים במקרים הבאים:

  • תוסף מולטי-ויטמין ומינרלים המתואם למיניקות - אם התפריט מכיל 1800 קלוריות ביום ומטה.
  • תוסף ויטמין B12 – לצמחונית, לפי בדיקות הדם
  • תוסף סידן – למי שנמנעת ממוצרי חלב
  • תוסף ויטמין D – למי שנמנעת מחשיפה לשמש או ממזונות שעשירים בוויטמין D, כמו מוצרי חלב או דגנים מועשרים בוויטמין (רצוי תוסף בטיפות, ובמינון שייקבע לפי בדיקת דם).

ממתיקים מלאכותיים בהנקה
אפשר להשתמש בממתיקים המלאכותיים אספרטיים, אצסולפאם-K וסוכרלוז עד הכמות המרבית לפי משקל גוף. כמו בהיריון, מומלץ למתן את צריכת הסכרין בזמן ההנקה, כיוון שממתיק זה יכול להגיע לחלב וממנו לתינוק.

אלכוהול בהנקה

לנשים מיניקות מומלץ להימנע משתיית משקאות אלכוהוליים, מכיוון שהאלכוהול מגיע לחלב ומשם לתינוק וגם מפני ששתיית אלכוהול עלולה לעכב את ייצור החלב. באירוע מיוחד ניתן לשתות משקה קטן אחד, אך מומלץ להימנע מהנקה במשך שעתיים-שלוש שעות לאחר השתייה, פרק הזמן הדרוש להפרשת האלכוהול מגוף האם.

עישון בהנקה

מבחינה בריאותית, עדיף שאם מעשנת תניק מאשר שתינוקה יקבל תמ"ל. מומלץ לצמצם את מס' הסיגריות ביום למינימום, לעשן אותן לאחר סיום ההנקה ולהימנע מעישון בתוך הבית. עישון של קופסא ביום עלול להפחית את ייצור החלב ולגרום לאי שקט, הקאות, שלשולים ודופק מהיר אצל התינוק.

לסיכום:

גם אם המחשבה על היריון נוסף לא ממש קורצת לך כרגע, אף פעם לא מוקדם מדי להכין את עצמך מבחינה תזונתית להיריון הבא...
כדאי שתדעי :
הרווח האידיאלי שמומלץ בין הריונות הוא לפחות שנה וחצי, כיוון שבחלק מהמקרים דרושה שנה לשקם את המאגרים של רכיבי התזונה בגוף לאחר היריון. אם מתוכנן היריון בהפרש קטן יותר, חשובה במיוחד ההקפדה על התזונה. אפשר להיניק במהלך ההיריון, אך הצרכים התזונתיים של המיניקה ההרה גבוהים יותר משל אישה שהיא "רק" בהיריון או "רק" מיניקה, ולכן חשוב יותר מתמיד להקפיד על תזונה בריאה ועל תוספי תזונה.