מרכז רפואי כרמל, חיפה

פורסם בראשונה: 23.11.2016

  • המרכז הרפואי כרמל

סדנת תקשורת מתקדמת בכרמל

מחקרים רפואיים רבי שנים מראים כי תקשורת תקינה עם חולים ובני משפחה תורמת להעלאת איכות הטיפול היענות החולה, מקסום תוצאות הטיפול ולשביעות רצון של המטופלים.

הסטזרים של כרמל וצוות העוסיו"ת בסדנה

​תקשורת כרמל

מחקרים רפואיים רבי שנים מראים  כי תקשורת תקינה עם חולים ובני משפחה תורמת להעלאת איכות הטיפול היענות החולה, מקסום תוצאות הטיפול ולשביעות רצון של המטופלים.

כדי לשפר ולשדרג את התקשורת בין הרופאים לחולים יזמו הנהלת ביה"ח כרמל והמחלקה לעבודה סוציאלית בביה"ח בניהולה של הדס בן שלמה יחד עם העוסי"ת ד"ר נירית פליבצקי סדנת תקשורת מתקדמת.

לסדנה שנערכה במלון גארדן הוזמנו עשרות סטז'רים הלומדים ועובדים בכרמל והיא חלק מתוכנית הכוללת מתן סדנאות לאנשי צוות מסקטורים שונים וממחלקות שונות בבית החולים המתקיימת מזה מספר שנים. מנהלת השירות הדס בן שלמה אומרת כי ע"פ תאוריות מתחום העבודה הקבוצתית, מתן כלים לצוותים בבי"ח בתחום התקשורת הבין אישית ע"י שימוש בסדנה קבוצתית, מהווה מקור להקניית רגישות ומודעות עצמית, תמיכה ולמידה מהאחר ובמקביל מעין מיקרוקוסמוס לנעשה בעולם התקשורתי  ה"אמיתי".

בסדנאות לסטז'רים, שהינן פרי  יוזמתם של הנהלת בית החולים והשירות לעבודה סוציאלית ,  משתתפים כל הסטז'רים של בית החולים והם נועדו להקניית ידע ומשאבי התמודדות לרופאים הצעירים בתקשורת היום יומית המורכבת עם החולים ובני המשפחה המאושפזים בבי"ח.

מטרות הסדנה הן, העלאת מודעות הצוות הרפואי והמחלקתי לחשיבות נושא התקשורת . הקנייה כלים לזיהוי והתמודדות עם מצבי לחץ. שיפור מיומנויות תקשורת של  אנשי הצוות  והגברת ההיענות והעלאת שביעות רצון בקרב החולים ובני משפחתם

נושאים מרכזיים שעלו בסדנה היו, הבחירה במקצוע הרפואה והבחירה במקום עבודה ממקום של חיבור אישי. היבטים פסיכוסוציאליים של מחלה ואשפוז, המאפיינים של עבודת הצוות, התקיים דיון במאפייני אוכלוסיית בי"ח בהקשר רב תרבותי ובתפקידי הצוות בהקשר זה. בנוסף נלמדו מיומנויות מילוליות ובלתי מילוליות לתקשורת אפקטיבית.

במהלך הסדנאות נעשה שימוש באמצעי עזר יצירתיים כמו: ניתוח אירועים במהלך חיי העבודה, במשחקי תפקידים, סרטים, קבוצות עבודה, קלפים טיפוליים, חומר תיאורטי ולמידת מיומנויות פיזיות להגנה עצמית על ידי מומחה בתחום. כל זאת מתוך הבנה של חשיבות תרומתה של התקשורת הבין אישית לחוויית המטופל ומשפחתו. ד"ר נירית פליבצקי מעדכנת כי כמעט כל אנשי הצוות תארו את אהבתם לעבודה בבי"ח ואמפטיה למצוקת החולים, זאת, בד בבד עם התמודדות מול רגשות כגון תסכול, חוסר אונים, כעס וציון קשיי תקשורת מול חברי  צוות וקהל הלקוחות, שיקוף תחושות "מנוגדות" אלו היווה בסיס להמשך העבודה בסדנה.

תובנה מרכזית הייתה היכולת של אנשי הצוות להוות משאב התמודדות אחד עבור השני.

צוות המנחות הדס ונירית סיכמו כי העבודה בסדנה הייתה חווייתית ותרמה להפנמת התכנים, פתיחות, נכונות לחשיפה אישית ותחושה של אמפטיה והכרה של הנהלת בי"ח בקשיי ההתמודדות היום יומית המורכבת של הצוותים השונים כל אחד על פי מאפייני עבודתו.

 

בצילום – הסטז'רים של כרמל וצוות העוסיו"ת בסדנה – צילום ביה"ח כרמל

מדברים על זה בפורומים
הפורומים המחלקתיים בביה"ח כרמל

​ביה"ח כרמל ורופאיו מגישים לכם קהילת פורומים רפואיים במגוון רחב של נושאים שבהם ניתן לשאול שאלות אינפורמטיביות און-ליין ולקבל מענה מהיר ומקצועי ממיטב רופאי המרכז הרפואי "כרמל" - לחצו כאן למעבר לפורומים!

עיתון בית החולים
עיתון חדשות בית החולים והמרחב - בשיתוף מחוז חיפה וגליל מערבי של הכללית