חדר כושר
  • המחלקה לפיזיותרפיה, בית חולים בית רבקה

תרומת האימון המשולב בחדר כושר בגיל השלישי, אימון בכל מצב!

המאמר בא לענות על שאלות מקובלות של המתאמנים המבוגרים כגון: האם האימון בחדר כושר הוא רק לצעירים? מהי התועלת הצפויה בגיל השלישי? האם האימון מותאם לצרכים האישיים? האם כולם יכולים להתאמן? ועוד ועוד.

ובכן, בשנים האחרונות עלה באופן משמעותי בקרב האוכלוסייה הכללית, המודעות לתועלות הבריאותיות של עיסוק סדיר  בפעילות גופנית. כתוצאה מכך יש עלייה במספר האנשים העוסקים בפעילות גופנית בכל שכבות הגיל.

כל תנועה שאנו מבצעים היא סוג של פעילות גופנית, אבל חשוב להדגיש שההמלצה היא לפעילות גופנית קבועה שעונה להגדרה של "אימון גופני". מטרת האימון היא שמירה ושיפור מרכיבי הכושר הגופני ומצב הבריאות. באימון גופני יש להתחשב במסת השרירים המעורבים, בעצימות האימון (קצב פעילות מוגבר), בתדירות ובמשך הפעילות המבוצעת.

מטרת העל של האימון הינה לשפר את הכושר הכללי המוגדר כיכולת האדם לבצע פעולות יומיומיות בצורה יעילה, תוך השארת רזרבת אנרגיה למקרה בלתי צפוי.

לאימון הגופני בחדר כושר המשלב אימון אירובי (הליכה, רכיבה) עם אימון כוח (הפעלת כוח כנגד משקולות ו\או מכונות כוח) יתרונות רבים במערכות הגוף השונות:

  • שיפור פרופיל שומני הדם – העלאת רמת הכולסטרול "הטוב" (HDL), הורדה ברמת הכולסטרול ה"רע" (LDL) והפחתת רמות הטריגליצרידים בדם.
  • שינוי הרכב הגוף – ירידה בשומן תוך בטני המהווה גורם סיכון למחלת לב כלילית. הוספת מסת שריר אשר "שורפת" יותר קלוריות לאורך כל היום.
  • נרמול רמת הגלוקוז בדם ועלייה ברגישות לאינסולין
  • הפחתה בלחץ הדם
  • הפחתה בתהליכי קרישה בדם ובתהליכים דלקתיים
  • שיפור בתפקוד לבבי ובזרימת הדם הכלילית וההיקפית
  • הפחתה בדיכאון ובחרדה.
  • הפחתה משמעותית בעוצמת כאבי הגב לאחר אימון ממוקד בחיזוק שרירי הגב התחתון - קיים קשר מוכח בין חוזק שרירי הגב התחתון (חגורת המרכז) וכאבי גב.
  • האימון שובר את מעגל הקסמים של הכאב המפרקי ועל ידי כך משפר את התפקוד.
  • עלייה של 56% במהירות מעבר ועיבוד המזון במערכת העיכול, לאחר כארבעה חודשי אימון כוח.

הגיל השלישי הוא פלח אוכלוסייה ייחודי, המתאפיין בירידה משמעותית במסת השריר בכל עשור חיים בגלל צמצום ברמות הפעילות היומיומיות.  הירידה הזאת מתעצמת  בזמן אשפוז אקוטי או שיקומי במסגרות אשפוז שונות. קיים קשר ישיר בין מידת חוסר הפעילות במהלך האשפוז לירידה התפקודית.
כ – 50% מהקשישים שאושפזו בבתי חולים כלליים סובלים מירידה תפקודית ורק חלקם חוזרים לתפקודם הקודם.

המטופלים ב"בית רבקה" מגיעים בדרך כלל מבתי החולים הכלליים עם ירידה תפקודית, שברים בצוואר הירך, שבץ מוחי וניתוחים שונים. כדאי לדעת שאין זו משימה פשוטה וקלה לגרום למטופלים להתאמץ ולהתמיד לאורך זמן באימונים מעייפים ובנפח הנדרש כדי לחולל שינוי מהותי, אך, התוצאות מדברות בעד עצמן.

בבית רבקה הוקם בשנת 2006 חדר כושר ייחודי - טיפולי למאושפזים. בחדר הכושר אנו משלבים  את האימון כחלק מהטיפול הפיזיותרפי, והוא ניתן על ידי פיזיותרפיסטים בכירים שהתמחו בנושא.  אימון הכוח משפר את כוח השרירים, האימון האירובי משפר סיבולת לב-ריאה, והשילוב משפר באופן משמעותי את התפקוד של המטולים ותוצרי השיקום.
מחקרים שלנו ושל חוקרים אחרים מוכיחים שהירידה התפקודית ניתנת למניעה והיא הפיכה בעזרת אימון משולב מתאים גם כשמדובר על  אוכלוסיית הקשישים, אפילו אלה הסובלים ממחלות חריפות וכרוניות.

חדר הכושר "משדר" בריאות והמטופלים נהנים מהאימון, מהאינטראקציה ומהעבודה הקבוצתית ובאותה העת הם מקבלים טיפול פיזיותרפי מעצים ומתאים. חדר הכושר בבית רבקה מתאפיין בציוד כוח מיוחד ומותאם  למתאמנים עם מגבלות שונות. הציוד האירובי הוא מהחדשנים  והמיוחדים בעולם, וכולל גם את ה-AlterG שמאפשר למטופלים ללכת במהירות ואף לרוץ.  תכנית האימון "נתפרת" באופן מדויק ואישי על פי הצרכים של כל מתאמן  על ידי פיזיותרפיסטים מומחים בטיפול שיקומי שהם גם מאמנים מוסמכים ובעלי ניסיון. כך, מצליחים להשיג תוצאות מיטביות ולשפר את התפקוד של הפרט, על הרצף של חולי ובריאות.

כדי לשמור על איכות החיים והתפקוד לאורך זמן ומתוך דאגה למטופלים שחוזרים לקהילה, פתחנו את חדר הכושר שלנו אחרי הצהרים גם לאימון של אנשים שמגיעים מהבית.  בקבוצות האימון משתלבים גם מבוגרים שסובלים ממחלות כרוניות כמו סוכרת, יתר לחץ דם, מחלות לב, מחלות מפרקים ומחלות נוירולוגיות שונות. הביטוי הטוב ביותר להצלחת המיזם הוא באנשים שמגיעים ומתאמנים אתנו שנים רבות, ומוסיפים לחייהם בריאות לשנים!

שאלות נפוצות של מאושפזים

מה נותן חדר הכושר בנוסף לטיפול הפיזיותרפי הרגיל?
הכול, כל היתרונות שהוזכרו לעיל - עלייה בכמות הטיפול, חיזוק שרירים לשיפור מהיר יותר בתפקוד ומצב רוח, כי חדר כושר פירושו בריאות.

אפשר לקבל דוגמה לחשיבות האימון בחדר כושר?
מתאמנים אצלנו גם אנשים עם שברים בירך, לחלקם השבר אינו יציב, ולכן אסורה הדריכה על הרגל המנותחת למשך שישה שבועות, שפירושם דלדול שרירים בלשון המעטה. האימון שומר על מסת השרירים ומכין את המנותח לדריכה בצורה הטובה ביותר.

קיימות דוגמאות רבות ליתרונות האימון ויש לזכור כי אמנם האימון אינו יכול לעצור לגמרי את התהליך הביולוגי של ההזדקנות, אך גדולתו היא בכך שהוא מאט את קצב הירידה ביכולות הפיזיות שלנו, וממתן את השפעות הגיל על תפקודים שונים.
אדם המבצע באופן קבוע פעילות גופנית מבטיח לעצמו רזרבות טובות של מערכות הגוף השונות.
עיסוק מתמיד וקבוע באימון גופני תורם לשיפור בתפקוד הכללי, לשיפור בניידות, לאיזון ברמות הסוכר בדם, לבריאות העצם, להפחתה בשכיחות הנפילות, לשיפור מצב הרוח ובעקבות כך לשיפור באיכות החיים.